۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۸۶۴۱۳

چند خبرکوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ در مراسم چهارمین کنگره سراسری «صدای پای آب» که فردا دوشنبه 15 مهرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود، احمدرضا احمدی، مرتضی گودرزی دیباج، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه، کریم فیضی سخنرانی خواهند کرد.
حوزه هنري

چهارمین کنگره سراسری صدای پای آب برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ در چهارمین کنگره سراسری «صدای پای آب» که با همکاری موسسه حفظ آثار و نشر افکار سهراب سپهری، مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود چهره‌های فرهنگی کشور همچون احمدرضا احمدی(دوست صمیمی سهراب سپهری)، مرتضی گودرزی دیباج به عنوان نماینده هنر نقاشی، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه، کریم فیضی(محقق آثار فرهنگی)، علیرضا فینی دبیرکل کنگره سهراب سپهری سخنرانی خواهند کرد.

دراین مراسم لوح‌های تقدیر استادان و پژوهشگران که در سومین کنگره سهراب سپهری، آثاری را ارائه کرده‌اند نیز اهدا خواهد شد.

همچنین در مراسم «صدای پای آب»، مهدی قرچه داغی دایی سهراب سپهری لوح‌های تقدیر پروانه و پوراندخت سپهری(خواهران سهراب) را به نمایندگی از آنان دریافت خواهد کرد .

شایان ذکر است خانه هنرمندان نیز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالروز ولادت سهراب سپهری مراسم «شبی با سهراب» را روز 18 مهرماه برگزار خواهد کرد.

علاقه مندان و دوستداران شعر و ادب برای حضور در چهارمین کنگره سراسری صدای پای آب در حوزه هنری می‌توانند از ساعت  16 تا 19 به تالار سوره حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

جایگاه انسان در جامعه جهانی بررسی می‌شود

 ابوالقاسم حسینجانی درباره موضوع  این هفته کلاس‌های آموزشی بررسی ادبیات انسان در نهج البلاغه و قرآن، گفت: در این جلسه، به جایگاه انسان در جامعه و جامعه جهانی، ارتباط انسان با خداوند و انسان با انسان‌ها خواهیم پرداخت.

وی یکی از خصوصیات انسان‌های کامل را توجه به جامعه ذکر کرد و ادامه داد :در این جلسه به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا انسان یک اصالت فرد گرا دارد یا متعلق به جمع و جامعه است و ما انسان کامل را انسانی می‌دانیم که مترادف با گفت وگو و گفتمان باشد، انسانی که از انسان‌های دیگر بدور باشد نمی‌تواند به حقوق انسانی خود و وظایف اجتماعی‌اش عمل کند پس انسان منزوی و فرد گرا انسانی خواهد بود که هیچ گونه مسئولیتی را نخواهد پذیرفت.

این پژوهشگر نهج البلاغه و قرآن کریم گفتمان انسان‌ها درجوامع را یکی از راه‌های رسیدن انسان‌ها به آرامش و صلح جهانی ذکر کرد و گفت: انسان‌ها بدون توجه به صلح و آرامش جهانی نمی‌توانند به حقوق حقه خود برسند و برای این که مسائل کوچکمان حل شود باید آن را بزرگ ببینیم تا بتوانیم درسطح جامعه آن را بررسی و حل نماییم.

وی ازشخصیت‌ها وانسان‌های کامل به حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در قرآن و نهج البلاغه، انسانی به عنوان انسان کامل است که قانون مدار باشد و شخصیت‌هایی چون حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) به دلیل شخصیت آزادی خواهی، انقلابی و تحولاتی که در جامعه ایجاد کردند توانستند نام خود را تا ابد به عنوان یک انسان واقعی در جهان به ثبت برسانند و حتی می‌بینیم افرادی که غیر مسلمان هستند نسبت به این شخصیت‌ها ارادت خاصی دارند و کتاب‌ها در خصوص شخصیت انسانی‌شان به نگارش درآورده‌اند.

حسینجانی با اشاره به این که تکنولوژی و وسایل زندگی بشر مربوط به مسائل بیرونی و عرفان توجه به مسایلی درونی انسان‌ها دارد، گفت: تکنولوژی و وسایلی که برای بشر ساخته شده است مسائلی مربوط به بیرون انسان‌ها است و آنچه را که مربوط به درون انسان‌ها است، عرفان است و عرفان واقعی چیزی است که انسان‌ها را برخودش و نفس اش مسلط می‌کند.

علاقه‌مندان به مسائل قرآنی می‌توانند چهارشنبه 17 مهرماه از ساعت 30/16 به سالن آفرینش‌های ادبی حوزه هنری؛ واقع در خیابان سمیه  نرسیده به پل حافظ طبقه سوم مراجعه کنند.

پوستر بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه رونمایی شد

پوستر بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» روز گذشته و با حضور جمعی از مدیران تئاتر حوزه هنری و کارشناسان امر رونمایی شد.

این پوستر توسط هنرمند عرصه تجسمی، علیرضا کیانی طراحی شده است

در مراسم رونمایی از این پوستر، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری دبیر جشنواره، علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و دبیر اجرایی جشنواره تئاتر «سوره ماه»، حسین پارسایی، مهرداد رایانی مخصوص و علی قربانی حضور داشتند.

یادآور می‌شود بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 22 تا 29 مهرماه در حوزه هنری برگزار و برگزیدگان در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی خواهند شد.

کشف استعدادهای ناشناخته تئاتری در جشنواره «سوره ماه» محقق می‌شود 

غزل نعیمی کارگردان نمایش «آلیس دختر قصه و توت فرنگی‌هایش» در گفتگو با پایگاه خبری حوزه هنری بیان کرد: این نمایش اثری فانتزی است که داستان آلیس را با استفاده از کاراکترهایی همچون شازده کوچولو، دختر کبریت فروش و جک روایت می‌کند.

نعیمی ادامه داد: امیر عالمی نویسنده متن، درنگارش این اثر که در سال 84 انجام گرفته از شخصیت‌هایی که به نوعی هر کدام برای ما نوستالژی کودکانه دارد بهره برده است البته در اجرای نمایش فقط به متن اکتفا نکردیم بلکه از ایده‌هایی که حین اجرا گروه به آن می‌رسید استفاده کردیم.

این کارگردان جوان گفت: قصد داشتم نمایشی جدید را به روی صحنه بیاورم، بعد از انتشار فراخوان جشنواره «سوره ماه» تصمیم گرفتم متن را برای این جشنواره ارسال کنم که خوشبختانه اثر مورد پذیرش برای حضور در جشنواره قرار گرفت و پس از آن تمرینات نمایش را برای بازبینی آغاز کردیم، پس از آن نیز مسئولان برگزاری جشنواره همکاری لازم را با ما خصوصا در اختصاص پلاتو داشتند.

نعیمی بیان کرد: برگزاری جشنواره تئاتر «سوره ماه» اتفاقی مثبت برای هنرمندان جوان است به خصوص بخش استعدادهای جوان آن که به جوانان فرصتی را برای ارائه آثار خود می‌دهد تا هنرمندان جوان که کمتر دیده می‌شوند در این جشنواره آثار خود را معرفی کنند.

وی عنوان کرد: حوزه هنری با برگزاری این جشنواره و حمایت از گروه‌ها فرصت بسیار خوبی را برای هنرمندان فراهم کرده است تا آثار خود را عرضه کنند و از این طریق بسیاری از افراد خلاق حوزه نمایش شناسایی شوند.

در این اثر نمایشی نادر فلاح، آیدا صادقی، مهناز ضبیحی، دانیال خجسته، امیر گیلانی، نوید بانی، نسترن باقرزاده و سیاوش امیری ایفای نقش می‌کنند، طراح صحنه حسین منتظمی، طراح لباس نسیم ملکی، طراح نور مصیب شرفی، دستیار کارگردان و برنامه ریز ماهور ابراهیمی، عکاس شب بو طوفانی هستند.

یادآور می‌شود، بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه به دبیری رحمت امینی 22 تا 29 مهر در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

آلبوم موسیقی لره سو به زودی منتشر می‌شود

آلبوم موسیقی لره سو در زبان لری به معنای یاد لرستان است که با اشعاری از جبار امیری و خوانندگی حشمت رجب زاده به تولید رسیده است.

این آلبوم موسیقی دارای 7 قطعه به نام‌های تش عشق، هوای لرسو، سیل مس، چهار مضراب، باران بهار، راز نوشیا و بزم دوستی است که کار ضبط آن در استودیو پژواک حوزه هنری زیر نظر مجید فلاح پور و مهدی اردستانی به پایان رسیده است.

آهنگسازی آلبوم موسیقی لره سو را اعضای خانواده ملکی، متشکل از 9 نفر انجام داده‌اند که در آن از سازهای کمانچه، عود، تار، سنتور، تنبک، دف و کمانچه آلتو استفاده شده و این هنرمندان در بخش‌هایی از کار نیز به صورت همخوان با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

اردشیر کامکار به عنوان نوازنده مهمان در این آلبوم موسیقی حضور داشته و مسعود ملکی سرپرست گروه، آهنگساز و تنظیم کنندگی اثر را انجام داده است.

لازم به ذکر است آلبوم موسیقی لره سو که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری به تولید رسیده است، مهرماه امسال رونمایی و در سطح کشور توزیع می‌شود.

مجوز اجرای خنکای ختم خاطره را به امین ابراهیمی داده‌ام

نمایش «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی امین ابراهیمی در بیست و دومین جشنواره تئاتر «سوره ماه» به صحنه می‌رود و این در حالی است که برخلاف صحبت برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر لغو مجوز اجرای نمایشنامه‌های حمیدرضا آذرنگ، این هنرمند اذعان کرد: مجوز اجرای «خنکای ختم خاطره» را به امین ابراهیمی برای اجرا در جشنواره «سوره ماه» داده‌ام.

آذرنگ تصریح کرد: البته در این شکی نیست که باید حقوق مؤلفان برای حضور آثارشان در جشنواره‌های تئاتری حفظ شود که خوشبختانه درباره متن «خنکای ختم خاطره» این اتفاق افتاده است.

گفتنی است، آذرنگ در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها در روزهای اخیر اظهار داشته است: «به تازگی دیده‌ام برخی از هنرمندان در شهرستان‌ها نمایشنامه‌های من را بدون مجوز اجرا می‌کنند و به جشنواره‌ها‌ هم ارائه می‌د‌هند، تعجب می‌کنم که به رضایت نویسنده، که بدیهی‌ترین و اولیه‌ترین حق یک هنرمند است، توجهی نمی‌شود به همین دلیل اعلام می‌کنم که از این پس هیچ یک از کارهایم در داخل و خارج از کشور مجوز اجرا ندارند. مجوزهایی که پیش از این داده شده هم باطل و احیای آن نیازمند مذاکره‌ی دوباره است، متاسفانه احساس می‌کنم باید در مورد صداقت و اعتمادی که در تمام این سال‌ها ابراز کرده‌ام، بازنگری کنم.

پایگاه خبری حوزه هنری به دلیل حضور یکی از متن‌های این هنرمند پیگیر موضوع شد و وی با صراحت اعلام کرد: اجرای این اثر در جشنواره تئاتر «سوره ماه» بلامانع است.

یادآور می‌شود بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 22 تا 29 مهرماه در حوزه هنری برگزار و برگزیدگان در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی خواهند شد. /966/پ203/ن

ارسال نظرات