۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۸۶۵۵۶
استاد حوزه و دانشگاه:

امر به معروف از ویژگی‌های مجاهدان و پشتوانه مؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد جهاد را از پایه‌های ایمان معرفی و تأکید کرد: انسان مجاهد امر به معروف و نهی از منکر می کند، زیرا امر به معروف پشتوانه نیرومند مومنان است و نهی از منکر، سرکوب کردن منافقان است، اگر پشت مؤمنان را خالی کنیم منافقان قوی می شوند.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س)، ظهر امروز در سلسله نشست های اخلاقی این مدرسه با محوریت حکمت های نهج البلاغه گفت: شخصی که یقین و باور به خداوند داشته باشد، چشم بصیرت او باز است و باور دارد خداوند کار عبث انجام نمی دهد و از وعده های خود تخلف نمی کند و زمانی که به مصیبت گرفتار می شود، استغفار می کند.

 وی با اشاره به سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) افزود: این دو زوج در همه اهداف مشترک بودند. زندگی این دو زوج مصداق آیه « مَرجَ البَحرین یَلتقیِان، بَینَمُها بَرزخ لا یَبقیان،دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد، میان آن دو حد فاصلی است که با هم تجاوز نمی کنند» می باشد. این دو بزرگوار به معنای حقیقی زوج و هم کفو هم بودند و در هستی بی نظیر هستند.

 نیک در توضیح ویژگی های انسان مومن، اظهار کرد: حضرت علی(ع) در حکمت 31 نهج البلاغه آمده است:«و سُئِلَ(ع) عَنِ الایمانِ فَقَال الایمانُ عَلی اربعِ دَعائمَ عَلی الصبرِ وَ الیقینِ وَ العدلِ و الجِهادِ..، از حضرت علی(ع) از ایمان پرسیدند، جواب داد: ایمان بر چهار پایه صبر، یقین، عدل و جهاد استوار است.» مولای متقیان(ع) در پاسخ به این سوال همه اقسام و شاخه ها را مورد توجه قرار داده و به طور کامل پاسخ دادند.

 انسان زاهد مصیبت هارا ساده و سبک می شمارد

مدیر مدرسه علمیه خدیجه (س) تصریح کرد: چهار رکن ایمان خود نیز بر چهار شعبه قرار دارد. صبر بر چهار پایه شوق، هراس، زهد و انتظار استوار است. اگر فردی به این مرحله از ایمان برسد که صبر در جان او نهادینه شود شوق بهشت در او ایجاد می شود و ثمره این شوق، کم شدن شهوات است.

 وی ادامه داد: فرد صبور از آتش جهنم و خوف را مد نظر قرار دهد، نتیجه این هراس، دوری کردن از حرام است. و اگر فردی وابستگی و دلبستگی نسبت به دنیا نداشته و نسبت به آن بی رغبت باشد، مصیبتها را ساده و سبک می شود.

نیک یاداور شد: در جامعه اکنون امام خمینی(ره) الگوی عملی هستند. امام خمینی(ره)، فرزندشان(آقا مصطفی) را ثمره و حاصل عمر خود دانسته و می گفتند مرگ ایشان را از الطاف خفیه خداوند است. در عین حال به خاطر ایمان و زهدی که داشتند، روزی که فرزندشان فوت کرد، ایشان درسشان را تعطیل نکردند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: آخرین ویژگی انسان صابر این است که انتظار مرگ می کشد و در نتیجه برای انجام کار خیر عجله می کند. بیشترین ناله اهل جهنم از آن کسانی است که در دنیا تسویف در توبه (تاخیر در توبه) کردند.    

مدیر مدرسه علمیه خدیجه(س) با بیان این که آزمایش سنت پروردگار است، گفت: خداوند در آیه 155 سوره بقره می فرماید:«وَ لَنبلونکُم بِشی مِنَ الخَوف وَ الجُوع وَ نَقص مِنَ الاموالِ و الانفسِ وَ  الثمرات و بشر الصابرین، و قطعا شما را به چیزی از (قبیل)ترس، گرسنگی، کاهش در اموال و جانها و محصولات می آزماییم و شکیبایان را مژده بده» همه انسانها آزمایش می شوند. فردی که ایمانش قوی باشد ناسپاسی نمی کند. در گرفتاریها جوهره انسان مشخص می شود.

 انسان صابر در برابر مصیبت ها استغفار می کند

نیک گفت: حضرت علی(ع) در توضیح واژه یقین می فرمایند«یقین بر چهار پایه استوار است: بینش زیرکانه، دریافت حکیمانه واقعیت ها، پند گرفتن از حوادث روزگار و پیمودن راه درست پیشینیان. پس آن کس که هوشمندانه به واقعیت ها نگریست، حکمت را آشکار بیند و آن که حکمت را آشکار دید، عبرت آموزی شناسد، و آن که عبرت آموزی شناخت گویا چنین است که با گذشتگان می زیسته است.»

 مدیر مدرسه علمیه خدیجه(س) ادامه داد: شخصی که یقین داشته باشد، چشم بصیرت او باز است  و بینش حکیمانه نسبت به وقایع داشته و باآرامش زندگی می کند. باور دارد خداوند کار عبث انجام نمی دهد و از وعده های خود تخلف نمی کند و زمانی که به مصیبت گرفتار می شود، استغفار می کند.

 مومن از وقایع و رویدادها عبرت می گیرد

وی یکی از ویژگی های انسان صابر را  عبرت گرفتن از وقایع و رویدادها دانست و افزود: عبرت آموزی او با شناخت همراه است. مومن با عبرت گرفتن از اتفاقی که برای دیگران رخ می دهد، زندگی خود را آسیب شناسی می کند.

نیک با اظهار تاسف از آمار بالای طلاق گفت: اگر معرفت و ایمان افراد کامل باشد جلوی بسیاری از فرو پاشی ها گرفته می شود. جوانان امروز اظهار نظر برزگ ترها را دخالت می دانند و حق آنها را رعایت نمی کنند. 

 این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در گذشته اگر مشکلی اتفاق می افتاد سریع به دادگاه طلاق مراجعه نمی کرند بلکه محکمه صلح خانوادگی وجود داشت. افراد اگر مشکلی داشتند به بزرگ فامیل رجوع کرده و مشکلاتشان را حل می کردند، اما اکنون خانواده ها با کوچک ترین مشکل به شورای حل اختلاف رجوع می کنند و سریع تقاضای طلاق می کنند.

 مدیر مدرسه علمیه خدیجه(س) با بیان این که سومین پایه ایمان عدل است، گفت: فرد عادل فکری ژرف اندیش، دانشی عمیق، قضاوتی نیکو دارد و در مصیبت ها و گرفتاری ها صابر است.

 وی افزود: انسان اگر فکرش صحیح باشد، به حقیقت دانش پی برده و علمش نیز اصلاح می شود. انسان عادل به احکام الهی عمل می کند و در کارهایش افراط و تفریط نکرده و ثمره این اعمال این است که زندگی آبرومندی دارد.  

 امر به معروف پشتوانه مؤمنان است

نیک آخرین رکن ایمان را جهاد معرفی و اظهار کرد: انسان مجاهد امر به معروف و نهی از منکر می کند، زیرا امر به معروف پشتوانه نیرومند مومنان است و نهی از منکر، سرکوب کردن منافقان است. اگر پشت مومنان را خالی کنیم منافقان قوی می شوند.

 این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این نکته که تبری و تولی از شاخه های جهاد محسوب می شوند، گفت: مؤمن به سبب امر ولی خود و برای ادای حقی که به گردن دارد در میدان جنگ حاضر می شود. انسان مجاهد با فاسقان دشمن است و بخاطر خداوند با آنها خشم می گیرد. و ثمره اعمال صالحی که انسان مومن انجام می دهد این است که خداوند در قیامت از او خشنودو راضی است. /930/پ202/س

ارسال نظرات