۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۸۶۶۵۳
در مرکز فرهنگ قرآن در حال انجام است؛

پروژه نقش امید در زندگی از نگاه قرآن

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: درقرآن و روایات، امیدواری و مطلوب‎اندیشی با اهمیت فراوان مورد توجه قرار گرفته و تبیین راهکارهای امیدبخش با استفاده از آموزه‌های دینی برای انسان معاصر که در کشاکش ناملایمات زندگی با مشکلات متعددی روبرو است، بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.
حجت الاسلام علي اکبر مؤمني پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‎الاسلام علی اکبر مؤمنی پژوهشگر مرکز فرهنگ و معارف قرآن در ارتباط با پروژه «نقش امید در زندگی از نگاه قرآن» اظهار داشت: این پروژه در گروه تفسیر موضوعی مرکز فرهنگ و معارف قرآن به تصویب رسیده و انجام آن نیز بر عهده اینجانب است.
وی ادامه داد: نظارت این پروژه را که اکنون در حال انجام است، حجت الاسلام علی مدبّر (اسلامی) بر عهده دارد.
حجت‎الاسلام مؤمنی در مورد امتیازات این پژوهش نیز افزود: استفاده از منابع علمی و تخصصی، ارائه مباحث به صورت کاربردی و متناسب با نیاز مخاطب،بهره‌مندی از راهکارهای علم روان‌شناسی در زمینه امیدبخشی، به مقدار ضرورت، جامعیت بحث نقش امید در زندگی انسان، از ویژگی‌های مهم این اثر است.
این پژوهشگر حوزه علوم قرآنی در ارتباط با ضرورت انجام این پژوهش نیز خاطرنشان کرد: امروزه ناهنجاری چون اضطراب، استرس، احساس بی‌هویتی و خودکشی جامعه بشری را تهدید می‌کند که بسیاری از آن‌ها ریشه در ناامیدی دارد. گرچه روان‌شناسان به منظور مقابله با این ناهنجاری‌ها راهکارهایی را ارائه کرده‌اند، اما افزایش بیماری‌های روحی و روانی و آمار خودکشی بیان‌گر آن است که این راهکارها مؤثر نبوده است؛ روشن است که ناتوانی روان‌شناسان و نظریه‌پردازان علم روان‌شناسی، از نگاه تک‌ساحتی و صرفا مادی آنان به بشر سرچشمه می‌گیرد؛ ناکارآمدی‌ها موجب شده برخی روان‌پزشکان و روان‌شناسان با مشاهده عینیِ تأثیر عقاید مذهبی در درمان بیماری‌ها، معنویت‌درمانی را به عنوان نسخه‌های جدید برای مداوای بیماران، در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی ادامه داد: قرآن به عنوان کتاب هدایت انسان، نقش اساسی در جهت‌دهی و تحدید امیدهای آدمی دارد. درقرآن و روایات، امیدواری و مطلوب اندیشی با اهمیت فراوان مورد توجه قرار گرفته و تبیین راهکارهای امیدبخش با استفاده از آموزه‌های دینی برای انسان معاصر که در کشاکش ناملایمات زندگی با مشکلات متعددی روبرو است، بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد. بدون تردید این راهکارها، پویایی، حرکت و نشاط فرد و جامعه را در پی خواهد داشت. از این رو با توجه به ضرورت‌های موجود انجام چنین پروژه‌ای در دستور کارگروه قرار گرفت./9191/د102/ن
ارسال نظرات