مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:
شناخت حق از باطل در گرو تقوای عملی افراد است
خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزههای علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: گستره وسیع حق و باطل و ظاهر شدن باطل در لباس حق، نه تنها ضرورت بصیرت را در زندگی انسان آشکار می کند، بلکه به وضوح نشان می دهد، مهم ترین اثر تقوا بصیرت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، بعد از ظهر امروز در کلاس بصیرتی طلاب حوزه امامیه شهرکرد، به رابطه تقوا و بصیرت پرداخت و اظهار داشت: خداوند انسان را مختار آفریده و به همین جهت، انسان همیشه در مسیر زندگی، بر سر دو راهه قرار می گیرد که سعادت دنیا و آخرت انسان، در گرو تصمیماتی است که او بر سر این دو راهی ها اتخاذ می کند.
حجت الاسلام احمدی با اشاره به این که در چنین شرایطی بصیرت راهگشا و نجات دهنده انسان است ادامه داد: بصیرت ثمره تقوا است و تقوا در لغت به محافظت نفس در برابر آن چه که بیم می رود به او زیان برساند، معنا شده است.
امام جمعه فرخشهر به آثار تقوا در زندگی انسان و دسته بندی آن اشاره کرد و گفت: آثار تقوا به سه دسته تقسیم می شود؛ دسته اول، آثاری هستند همانند جلب روزی که در دنیا نصیب متقین می شود.
وی با بیان این که دسته دوم، آثاری هستند که در آخرت متقین از آنها بهره مند می شوند تصریح کرد: دسته سوم، آثاری است همانند آسان شدن امور که هم در دنیا و هم در آخرت نصیب متقین می شود.
مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری ارتباط میان تقوا و بصیرت را یکی از اصول مسلم قرآن بیان کرد و ابراز داشت: بصیرت و روشن بینی، بینشی خدادادی است که به علم و معلومات وابسته نیست و در سایه بصیرت است که انسان می تواند حق را از باطل تشخیص دهد.
حجت الاسلام احمدی گستره حق و باطل را بسیار وسیع دانست و افزود: زندگی انسان حاصل عقاید، افکار و اعمال او است، در این صورت حق و باطل در تمامی آنها راه دارد؛ بنابراین وقتی انسان بر سر دو راهی ها قرار می گیرد، ضرورت بصیرت در زندگی او آشکار می شود.
امام جمعه فرخشهر دردناک ترین و خونین ترین حادثه تاریخ، یعنی جریان کربلا را مصداق بارز بیبصیرتی عنوان کرد و اذعان داشت: در این واقعه سران باطل خوب توانسته بودند اهداف و نقشه های شوم و باطل خویش را در لباس دیدن به مسلمانان عرضه کنند و مسلمانان هم، با بی بصیرتی حادثهای دردناک آفریدند که تا به حال هیچ گروه کافر یا مشرکی نظیر آن را به وجود نیاورده است.
وی اظهار داشت: گستره وسیع حق و باطل و ظاهر شدن باطل در لباس حق، نه تنها ضرورت بصیرت را در زندگی انسان آشکار می کند، بلکه به وضوح نشان می دهد، مهم ترین اثر تقوا بصیرت است؛ چرا که بصیرت، منشأ به وجود آمدن دیگر آثار تقوا است و همچنین سایر آثار تقوا، تنها برای بخشی از زندگی انسان مثمرثمر هستند اما بصیرت اثری است که فایده آن تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می گیرد.
مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بصیرت، میوه ای است که از درخت تقوا حاصل می شود و ارتباط میان تقوا و بصیرت علاوه بر این که یک اصل مسلم قرآن است، مورد تایید روایات، علم فلسفه و تجربه نیز واقع شده است./9457/پ202/س
ارسال نظرات