۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۸۶۷۷۴
کارشناس پژوهش گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت اسلامی تبیین کرد؛

فرآیند دوسویه درونی‌سازی ارزش‌های اخلاقی در خانواده

خبرگزاری رسا ـ کارشناس پژوهش گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت اسلامی گفت: کودکان با تحت تأثیر قرار دادن نوع انتخاب شیوه‏هاى انضباطى و اجتماعى کردن از سوى والدین، مى‏توانند بر جریان جامعه‏پذیرى خود تأثیر بگذارند.
حجت‌الاسلام مهدي فصيحي کارشناس پژوهش گروه اخلاقِ مرکز اخلاق و تربيت اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تربیت اخلاقی که متضمن توصیه های تربیتی است بدون توجه به زمینه های توصیفی که عمدتاً در روانشناسی رشد و شخصیت اخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد، امری بی بنیان است.
حجت‌الاسلام مهدی فصیحی کارشناس پژوهش گروه اخلاق مرکز اخلاق و تربیت اسلامی به بررسی نکاتی در زمینه روانشناسی رشد و تحول اخلاقی در محیط خانواده و روابط پیچیده آن پرداخت. قسمت اول این گفت‌وگو که به « فرایند دوسویۀ درونی سازی ارزش‌های اخلاقی در خانواده» می‌پردازد را از منظر فرهیختگان محترم می‌گذرانیم.
حجت‌الاسلام مهدی فصیحی در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه درونى‏سازى فرآیندى است که در آن، ارزش‏هایى که در ابتدا براى کودک، جنبه ظاهرى و بیرونى دارند به درون افکار و اعمال او راه مى‏یابند اذعان داشت: شاید عمومی‌ترین تلّقی در فرایند تربیت اخلاقی در محیط خانواده این است که والدین به درونی سازی ارزش‌های اخلاقی مورد قبول خود در کودکانشان می‌پردازند.
وی تشریح کرد: تحقیقات پیش از دهه 1980، در مورد درونى‏سازى در خانواده منعکس کننده همین تلقی عمومی بود که مبتنى بر یک برداشت یک سویه و جبرگرایانه از اجتماعى کردن بود. طبق دیدگاه سنتى در مورد اجتماعى کردن، درونى‏سازى یک فرآیند انتقال بینِ نسلى تصور مى‏شد که در آن، تنها شیوه‏ها و عمل مستقیم عامل‏هاى اجتماعى کردن است که موجب مى‏شود کودکان ارزش‏ها را کسب کنند و بپذیرند.
وی با اشاره به نتایج این تحقیقات گفت: نتایج درونى‏سازى بر مبناى دو موضوع مرتبط به هم مورد ملاحظه قرار مى‏گرفت.نخست، انتقال آنچه محتواى فرهنگى نامیده مى‏شود، همچون معیارها، ارزش‏ها،دانش، نگرش‏ها، انگیزه‏ها، قواعد و آداب و رسوم از نسل گذشته به نسل جدید و دوم، پرورش هم‌نوایی رفتارى با خواست‏ها و انتظارات خانواده و مراجع اقتدارى که در اجتماع حضور دارند.
 حجت‌الاسلام فصیحی در ادامه صحبت‌های خود به نظریه‌هایی که جدیداً در این موضوع مطرح شده‌اند اشاره کرد و بیان نمود: نظریه پردازی های جدید درباره فرایند اجتماعی سازی در درون خانواده معتقدند فرایند تربیت اخلاقی در خانواده فرایندی دوسویه است. مهم‏ترین پیش‏فرض در اینجا، آن است که علّیت موجود در روابط والد کودک دوسویه است.
وی تشریح کرد: این ایده عجیب که جهت تأثیر کودک بر والد را نیز در کنار جهت تأثیر والد بر کودک باید مدّ نظر قرار داد، توانسته است به پویایى و تحرک در تحقیقات مربوط به فرآیندهاى درونى‏سازى کمک کند.
فصیحی اذعان نمود: در این زمینه یک نتیجه‏گیرى کلى که بیش از بقیه بر روى آن تحقیق شده است، آن است که کودکان با تحت تأثیر قرار دادن نوع انتخاب شیوه‏هاى انضباطى و اجتماعى کردن از سوى والدین، مى‏توانند بر جریان جامعه‏پذیرى خود تأثیر بگذارند.
وی ادامه داد: فرضیه دوم آن است که کودکان از آنجا که جزئى از محیط مجاور والدین خود هستند مى‏توانند بر بسیارى از جنبه‏هاى زندگى آنان تأثیرگذار باشند از جمله بر سطح فشار روانى ، رضایتمندی زناشویى ، سلامت روانى، اشتغال و جایگاه و ماهیت محیط خانه. افزون بر این از آنجا که والدین، خود در جریان به‌کارگیری شیوه‏هاى فرزندپرورى با انبوهى از چالش‏ها، تجارب هیجانى و فرصت‏هاى حل مسئله مواجه مى‏شوند، کودکان از این راه به صورت غیرمستقیم موجب پدید آمدن دگرگونى‏هایى در شخصیت، رسش، نگرش‏ها و ارزش‏هاى والدین مى‏شوند و بالاخره کودکان مى‏توانند به صورت مستقیم نیز تأثیرگذار باشند و به منزله یکى از عوامل تأثیرگذار در اجتماعى کردن مدام والدین در بزرگ‌سالی، عمل کنند.
کودکان در اواسط دوران کودکى و اوائل نوجوانى اطلاعات و دیدگاه‏هایى را که مغایر یا در رقابت با دیدگاه‏هاى والدین‏اند به خانه مى‏آورند و صریحاً عادت‏ها، نگرش‏ها، ارزش‏ها و باورهاى والدین را به چالش مى‏کشند و ممکن است موجب شوند که آنان این باورها را بررسى یا تغییر دهند.
این کارشناس حوزه اخلاق و تربیت با بیان این نکته که براساس این یافته روانشناسی رشد اخلاقی، والدین علاوه براین که به تربیت اخلاقی کودکانشان در محیط خانواده می‌پردازند خود نیز تأثیرات جدی از این فرایند تربیت می‌پذیرند یادآور شد: در این نظریه‌پردازی‌ها اساساً ماهیت روابط والدین و فرزندان هویتی دو سویه دارد و نکته اساسی این است که فرایند تربیت اخلاقی فرایندی پویا است برخلاف دیدگاه های یک سویه که در آن‌ها این فرایند کاملاً ایستا و یک طرفه تصور می‌شود./9191/د102/ن
ارسال نظرات