۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۸۶۸۹۲
استاد اخلاق حوزه:

اعتماد به خدا بالاتر از اعتماد به نفس است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان با بیان این‌که اعتماد به نفس یک اصطلاح کاملا غیر غیردینی است، گفت: اعتماد به خدا بالاتر از اعتماد به نفس است.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد اخلاق حوزه علمیه قم امروز در جلسه اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه به اشاره به ارزش توکل و اعتماد به نصرت الهی اظهار داشت: اعتماد به نفس یک اصلاح کاملا غیردینی و ضد معارف اسلامی است.


وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) که می فرمایند؛ « الثقة بِالله ثُمنُ کلِ غالٍ و سُلَّمُ کلِ عالٍ » اعتماد به خدا قیمت هر شی گرانبهاست و نردبان رسیدن به هر بلندی است، خاطرنشان کرد: انواع مختلفی از اعتماد داریم، اعتماد به زمانه یعنی این که کسی که صاحب قدرت است خیال کند که این قدرت برای همیشه برای وی خواهد ماند و چنین اعتمادی مورد نکوهش اسلام است و ایام در حال تغییر است و انسان باید خود را برای حوادثی که قابل پیش بینی در این دنیا نیست آماده کند.


وی ادامه داد: اعتماد به غیر نیز یعنی توجه انسان در کارهای خودش به غیر خدا باشد و تکیه گاه خودش را غیر خدا قرار دهد و این هم مورد نکوهش اسلام است. حدیث قدسی داریم از خداوند متعال که می فرماید: اگر کسی به غیر از من اعتماد داشته باشد و امید به وی ببندد من امیدش را قطع می کنم.


استاد اخلاق حوزه ادامه داد: یکی از جلوه های پناه به غیر خدا اعتماد به نفس است، اصلا در اسلام چیزی به نام اعتماد به نفس نداریم این کلمه را جامعه شناسان سکولار غربی و خدانشناس ها به جای توکل به خدا آورده اند و خواسته اند با این کار توکل به خدا را از جامعه بشری حذف کنند و این یکی از راه های حذف خداوند از زندگی بشری است.


وی با اشاره به منشور سازمان ملل گفت: منشور سازمان ملل حدود 80 بند دارد، وقتی می خواستند اولین بند آن را بنویسند گفته شد بنویسیم که خدا انسان را آزاد آفریده است ولی عده ای که می خواستند خدا را از جامعه انسانی حذف کنند با این کار مخالفت کردند و نوشتند که انسان آزاد آفریده شده است.


حجت الاسلام عرفان تأکید کرد: کلمه اعتماد به نفس یک کلمه کاملاَ ضد دینی و ضد معارف حقه اسلامی است مولا علی علیه السلام می فرمایند؛ مَن اِعتمد بنفسِه خانَتهُ هرکس به نفس خود اعتماد کند به خودش خیانت کرده است.


وی ادامه داد: انسان در برابر خداوند قدرتی ندارد انسان عین فقر و عین ضعف است، همه اعتماد های به غیر خداوند عین شرک می باشد. مرحوم دربندی در بالای منبر از دنیا رفتند، به قدرتی که لایزال است باید اعتماد کرد و این هم غیر از قدرت خداوند نیست اگر می خواهیم به کسی راه موفقیت را یاد بدهیم باید به وی یاد بدهیم که به خدا توکل و اعتماد کند. نه مثل جامعه شناسان بی دین که بگوییم که باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرد.


حجت الاسلام عرفان به وجود بحران های روحی در کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: در کشور های غربی بحران روحی غوغا می کند، اگر این جامعه شناسان استاد بودند باید این ها را درمان می کردند. طبق پیش بینی های انجام شده حدود 20 سال آینده بیش از نصفی از مردم آمریکا دیوانه می شوند و این هم نتیجه اعتماد به نفس هایی است که امروز جامعه شناسان در جامعه ترویج می دهند.


این استاد اخلاق حوزه در ادامه به جمله رایج بین مردم این که می گویند: خواستن توانستن است، اشاره کرد و گفت: بند دوم این جمله اشتباه است یعنی چه هرآن چه را که انسان بخواهد به آن دست می یابد؛ علی علیه السلام می فرمایند عَرَفتُ اللهَ بِفسخِ العَزائِم من خدا را با از بین بردن اراده هایم شناختم.


وی افزود: فرعون تصمیم گرفت که موسی به دنیا نیایید ولی خداوند موسی را در کاخ فرعون بزرگ کرد. آنچه را خدا بخواهد آن می شود نه این که هر چه را ما بخواهیم آن بشود. توحید واقعی آن است که هر چیزی خواستن نیست آن چه را که خداوند بخواهد همان می شود./935/پ202/س

ارسال نظرات