۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۸۷۲۸۶
استاد حوزه و دانشگاه:

هدف اصلی از قربانی کردن رسیدن به مقام عالی تقوا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه هدف اصلی در مسأله قربانی را رسیدن به مقام عالی تقوا عنوان کرد و با اشاره با آیات قرآن گفت: این قربانیان که زائران خانه خدا به هنگام توقف در منا ذبح می کنند، گوشت یا خون آن ها به خدا نمی رسد، بلکه هدف از قربانی، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن مقدار عشق و قرب به خدا و تقوا است.
حجت الاسلام هاشمي ، مدير حوزه علميه شهرکرد
حجت الاسلام سیدمصطفی هاشمی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به اهمیت عید قربان اظهار داشت: دین‌پژوهان معاصری که به پژوهش و کاوش در ادیان ابتدایی مشغول هستند چندین ویژگی مشترک را میان ادیان ابتدایی برمی‌شمارند که یکی از این ویژگی‌ها، قربانی کردن است؛ شاید بتوان گفت انجام و اهدای قربانی یکی از اساسی‌ترین پایه‌های پیدایش دیگر ارکان مذهبی باشد.
حجت الاسلام هاشمی با بیان این که قربانی کردن ریشه در دوران ماقبل تاریخ دارد گفت: انسان اولیه که از درک عظمت خالق متعال و فهم طبیعت عاجز بوده است، برای به دست آوردن ترحم خدایان خیالی خود، دست به قربانی کردن حیوانات و انسان‌ها می‌زده است و این رسم نزد ملل و ادیان به عناوین گوناگون موجود بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه قربان را عید بندگی و دلدادگی و گذشتن از خویشتن خویش بیان کرد و ادامه داد: عید قربان روز شادی مسلمانان و قبولی در جشن بندگی خداوند و برآمدن انسانی نو از خاکستر شراره‌های نفس اماره است.
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا را از جمله اسرار و حکمت های قربانی کردن عنوان کرد و گفت: کشتن حیوان در مراسم قربانی اشاره به کشتن نفس اماره دارد و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که به طور دائم وی را به کارهای زشت وا می دارد مقتول می سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک گردانده، آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی می کند و حج اکبر می کند که اگر نفس اماره و خواهش های او کشته نشوند و آرام نگیرند، هرگاه تمام نعمت ها و ثروت های دنیوی در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمی شود و ندای هل من مزید دارد.
وی خاطرنشان کرد: بزرگان دینی ما به این مسأله بارها تأکید کرده اند که بهترین عمل در این روز برائت از مشرکین و شیاطین حقیقی عالم است و این مهم میسر نمی شود مگر با انسجام و همدلی تمامی مسلمین با هر فکر و عقیده و مسلکی که باشند.
حجت الاسلام هاشمی در پایان هدف اصلی در مسأله قربانی را رسیدن به مقام عالی تقوا عنوان کرد و با اشاره با آیات قرآن گفت: این قربانیان که زائران خانه خدا به هنگام توقف در منا ذبح می کنند، گوشت یا خون آن ها به خدا نمی رسد، بلکه هدف از قربانی، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن مقدار عشق و قرب به خدا و تقوا است./9457/ت302/غ
ارسال نظرات