۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۸۷۴۰۱

راهکار مخفی چین برای شکستن کمر اقتصاد آمریکا

خبرگزاری رسا ـ افزایش 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی چین از منبعی نامعلوم، سبب شده تا یوان به عنوان ارز ذخیره شناخته شود.
يوان و دلار

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، در سومین فصل سال، ذخایر ارزی چین به میزان 163 میلیارد دلار بالاتر می رود. این بالاترین رشد اقتصادی چین از فصل دوم سال 2011 تا کنون می باشد.

روزنامه فایننشیال تایمز در این خصوص نوشت تحلیل گران هنوز در این رابطه به نتیجه گیری مشخصی دست پیدا نکرده اند. اگر بخواهیم به احتمالات غیر واقعی توجه کنیم، باید نتیجه بگیریم که با بروز بحران در آمریکا، یوان در بازار جهانی، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. حتی اگر احتمال بدهیم که حجم سرمایه گذاری های خارجی تا 20 درصد افزایش پیدا کرده باشد، باز هم حل این مساله ساده نخواهد بود و معلوم نیست که 100 میلیارد دلار ذخیره از کجا آمده است.

تصمیم بانک مرکزی آمریکا تا حدی در سوق دادن سرمایه گذاران به خرید ارز چینی کمک کرد؛ اما این عامل نمی تواند به تنهایی باعث چنین رشدی شود. با این حال، هجوم سرمایه گذاران به چین می تواند اولین نشانه برای بالاتر رفتن ارزش یوان چین نسبت به دلار آمریکا باشد.

شکست مفتضحانه سیاست مداران آمریکا که نمی توانستند در خصوص بودجه و سطح بدهی های دولتی به توافق نظر دست پیدا کنند، جایگاه یوان را به سمت قرار گرفتن در ارز ذخیره بالا برد. البته، مسائل بسیاری در مسیر دستیابی یوان به این جایگاه وجود دارند. از جمله  می توان از دخالت دایمی دولت در اقتصاد ، سیاست کنترل و نیز جایگاه ارز مبادله ای یوان به همراه  چند مورد دیگر در این رابطه نام برد؛ با این حال، چین اثبات کرد که آماده است تا در خصوص تعهدات و مسئولیت هایش در زمان لازم پاسخگو باشد.

در شرایطی که آمریکا دچار مشکلات عدیده شده است، سرمایه گذاران جهانی اولویت های خود را تغییر داده اند.

طبق ارزیابی های کارشناسان، بانک مرکزی چین تلاش می کند نرخ کنونی را تا پایان سال حفظ کند. با وجود تلاش های بانک مرکزی، در چین مشکلات نقدینگی همچنان وجود دارد.

این مشکلات به خاطر کاهش چند برابری نقدینگی در اثر رشد میزان پول آزاد در کشور پس از تزریق پول دولتی به سیستم پولی و سپس تلاش برای مهار این مشکل در سایه بخش بانکی به وجود آمد./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات