۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۸۷۶۲۳

جریمه نجومی عامل بحران در آمریکا

خبرگزاری رسا ـ پیش از بحران مالی پنج سال قبل، اوراق بهاداری با پشتوانه وام مسکن توسط بانک های سرمایه گذاری ایجاد شد که علی رغم بی خطر خوانده شدنشان، پر مخاطره ترین ریسک را برای مشتریان داشت.
بانک جي  پي مورگان آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: بانک عظیم آمریکایی جی پی مورگان برای حل و فصل دعویِ دولت فدرال، دایر بر عملکرد غیرقانونی در زمینه فروش اوراق بهادار، با پرداخت جریمه بی سابقه 13 میلیارد دلاری موافقت کرده است.


تحقیقات دولت فدرال به فروش اوراق بهادار توسط جی پی مورگان که وام های مسکن پشتوانه مالی آنها بود مربوط می شود. ارزش گذاری بیش از حد همان اوراق بود که بانک ها را در سال 2007 تا آستانه فروپاشی پیش برد.


جی پی مورگان ماه گذشته در جریان پرونده ای دیگر تقریبا یک میلیارد دلار جریمه شده بود.


به گزارش بی بی سی فارسی؛ این معامله مقدماتی برای پرداخت جریمه 13 میلیارد دلاری در جریان گفتگوهایی در روز جمعه میان وکلای جی پی مورگان با اریک هولدر وزیر دادگستری و تونی وست معاون او حاصل شد.


نیویورک تایمز نیز گزارش داد که بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان به توافق نزدیک است هرچند جزئیات مالی آن هنوز نهایی نشده.


باید گفت که این معامله، بزرگترین جریمه مالی برای حل و فصل یک دعوا از این نوع علیه یک شرکت آمریکایی خواهد بود.


بی بی سی در ادامه افزود: این 13 میلیارد دلار شامل 9 میلیارد دلار جریمه و 4 میلیارد دلار کمک برای صاحب خانه هایی است که برای پرداخت وام در تقلا هستند.


در دوران پیش از بحران مالی پنج سال قبل، محصولات مالی پیچیده ای به نام اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن توسط بانک های سرمایه گذاری ایجاد شد که علی رغم بی خطر خوانده شدنشان، پر مخاطره ترین ریسک را برای مشتریان داشت.


شایان ذکر است در اواسط دهه قبل زمانی که بازار مسکن بیش از حد داغ شده بود بعضی بانک ها در دادن وام مسکن به متقاضیان به درستی استاندارد لازم در تایید شرایط مالی آنها مانند داشتن یک درآمد ثابت را مراعات نمی کردند./1421/1409/ح

ارسال نظرات