۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۱۸۷۶۴۲
کارشناس حوزوی:

معاشرت با صلح و صفا از ویژگی‌های شیعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و محقق در حوزه اخلاق اجتماعی با بیان اینکه معاشرت با صلح و صفا از ویژگی‌های شیعیان است، گفت: شیعه باید گشاده رو و خوش صحبت باشد و مردم از او احساس دستگیری و دوستی کنند.
صبح روشن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعیدی، محقق و پژوهشگر در حوزه اخلاق اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث ولایت مداری پرداخت و گفت: کسی که محب اهل بیت (ع) است عبادات و معنویات را رعایت می‌کند، نمی‌شود کسی مدعی محبت به اهل بیت باشد اما به دیگران احترام نگذارد و قوانین را زیر پا بگذارند یا احترام بزرگ‌تر را رعایت نکنند.
وی ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند «شیعه برای خدا کار می‌کند» این برای خدا کار کردن ویژگی خاص است، ما در عبادات خالص کردن عمل را می‌بینیم، مثلاً در نماز می‌گوییم نماز می‌خوانیم قربة علی الله، ما به این کار در عبادات عادت کرده‌ایم، اما این باید در روابط اجتماعی هم باشد، در برخوردمان با دیگران و رعایت حقوق دیگران باید نمایان باشد، دستگیری از دیگران و کمک به دیگران ارزش دارد به شرط اینکه برای خدا باشد، یک وقت کمک به دیگران برای موقعیت اجتماعی و تحسین دیگران است که ارزشی ندارد.
این کارشناس حوزوی ابراز داشت: گاهی بعضی اعمال انجام می‌شود مثلاً انفاقی می‌شود اما بعداً این عمل از بین می‌رود و با اذیت یا منت گذاشتن به طرف عمل انفاق حبط می‌گردد، قرآن می‌فرماید گاه عمل به خاطر عدم خلوص حبط می‌گردد، پس از صفات شیعه این است که برای خدا کار انجام می‌دهد.
وی اظهار داشت: از نکات دیگری که از امام صادق (ع) و ائمه مختلف نقل شده است عفت است، خیلی در روایات به این نکته تاکید شده است، عفت چشم تا اعضا و جوارح، شیعه این خاصیت را دارد شیعه عبید نفسش نیست، بالاخص در مسائل شهوانی عبد شهوت و شکمش نیست، در روایات بیان شده است که شیعه از حرام خواری دوری می‌کند و بر خوردنش مراقبت دارد.
این کارشناس اخلاق اجتماعی بیان داشت: شیعه به اندازه ای که محب است و اهل بیت را دوست دارد از مال حرام و شبهه ناک دوری می‌کند، نکته دیگری که امام صادق (ع) در مورد شیعه می‌فرمایند این است که «شیعه ما را از مراقبت در اوقات نماز بشناسید» ببینید در نماز اول وقت حالش چگونه است، در مورد پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که حضرت هنگام ظهر دائماً به آسمان نگاه می‌کرد.
وی ادامه داد: حضرت در هنگام نماز مشوش بود و حالت اشتیاق داشت و وقتی نماز می‌شد به بلال می‌گفت ما را راحت کن و اذان بگو، با گفتن اذان انتظار ما را به پایان برسان.
حجت‌الاسلام سعیدی در پایان ابراز داشت: حضرت صادق (ع) می‌فرمایند «از خصوصیات شیعه معاشرت با صلح و صفا است و مردم از معاشرت با او لذت می‌برند» امام علی (ع) می‌فرمایند «طوری با مردم صحبت کنید که مردم از معاشرت با شما لذت ببرند» شیعه باید به گونه ای باشد که وقتی مردم به او نگاه می‌کنند به یاد ائمه بیفتند، باید گشاده رو و خوش صحبت باشد و مردم از او احساس دستگیری و دوستی کنند. /9194/پ203/ی
ارسال نظرات