۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۸۷۶۷۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا _ هشتاد و دومین شماره فصلنامه فرهنگی، پژوهشی وقف میراث جاویدان با سر فصل‌هایی همچون «استفتائات وقف»، «موقوفات»، «واقفان»، «وقف نامه‌ها»، «بقاع متبرکه» به همراه چکیده‌ای از مقالات به زبان‌های عربی و انگلیسی به چاپ رسید.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، در شماره 82 فصلنامه میراث جاوید که شامل 208 صفحه است، با رویکردی جدید به آسیب شناسی وقف و ماموریت دولت‌ها و نقش واقفین و خیرین در تامین نیازهای جامعه پرداخته شده است.

در بخش استفتائات وقف، جدیدترین نقطه نظرات ولی امر مسلمین در خصوص این میراث جاویدان به زیور طبع آراسته شده است، همچنین به موضوع وقف «پول در نقش اعتبارات خرد» به عنوان ابزار مالی نوین اسلامی در پیامدهای بالقوه آن در این فصلنامه توجه ویژه‌ای شده و آمده است: هدف از انجام این پژوهش، بررسی «وقف پول» به عنوان یک منبع نوین اسلامی در تامین مالی خرد می‌باشد.

فصلنامه وقف، میراث جاویدان به شماره هشتاد و دوم رسید
نویسندگان مقاله، دستیابی به این موضوع را با بهره گیری از تجارب سایر کشورهای اسلامی ضروری دانسته و عنوان کرده‌‎اند که برای رسیدن به این هدف، ضمن تبیین تجربیات برخی از کشورها، به ویژه موسسات موفق و پیشرو در زمینه تامین مالی خرد به شبیه سازی رفتار بالقوه وقف پول در تامین مالی خرد و پیامدهای مورد انتظار آن پرداخته شود.

به گفته نویسندگان مقاله؛ در دو دهه اخیر در بسیاری از کشورها، تامین مالی خرد، راه کاری مناسب جهت رفع پاره‌ای از مشکلات اقتصادی اجتماعی اقشار فقیر و تهیدست مطرح شده است.

در این مقاله آمده است: در فرهنگ دینی اسلامی، پدیده وقف درست در مقابل فقر قرار دارد به عبارت دیگر فلسفه وجودی فرهنگ وقف، فقر زدایی جامعه است و با گسترش فرهنگ وقف به یقین می‌توان گفت که میزان فقر و محرومیت در جامعه کاهش می‌یابد.

بنابراین اعتقاد نویسندگان مقاله؛ وقف پول در صورتی که اجرایی و در امور خیریه صرف شود موجب ترویج سنت حسنه وقف می‌شود و ترویج وقف، مشکلات مالی نیازمندان را برطرف می‌سازد.

در خصوص سیرت واقفان و عمل خیر آن‌ها در امر وقف نیز به یک مورد بسیار موفق در طول 5/1 قرن گذشته اشاره شده است که «مدرسه علمیه صاحب الامر» در آشتیان است.

این مدرسه علوم دینی در اواسط دوره قاجاریه توسط «میرزا حسن البرز» وقف و موقوفات بسیاری بر آن قرارداده شده است که در این نوشتار، به مومن بانی، سابقه تاریخی مدرسه، موقوفات، اساتید و دانش آموختگان این حوزه علمیه اشاره شده است.

وقف نامه‌ها، ماموریت دولت‌های وقت و نقش واقفین و خیرین در تامین نیازهای روز جامعه از جمله مقوله مورد توجه در فصلنامه میراث جاویدان است.

در بخش دیگری از این فصلنامه که از سوی سازمان اوقاف به چاپ رسیده است، وقف نامه‌ای مربوط به محله سنگلج تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، در بخش پایانی گریزی به معرفی و نقد موقوفات حضرت امامزاده جعفر(ع) زده شده است و ابتدا مرقد مطهر ایشان معرفی و سپس  موقوفات و به خصوص قدیمی ترین وقف نامه آن مورد بررسی و نقد قرار گرفته شده است.

فصل پایانی، فصلنامه «وقف میراث جاویدان» که به همراه یک سی دی به مشتاقان موضوع وقف و فرهیختگان ارائه شده است، به ارائه چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی اقدام شده است.

عناوین و برنامه های روزهای دهه ولایت و جشن ولایت علوی اعلام شد

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف روز شمارجشن دهه ولایت علوی اکمال دین نبوی را اعلام کرد.

روز شمار دهه ولایت که از امروز 23 مهر آغاز و تا دوم آبان ماه  ادامه خواهد یافت اعلام شد.

براساس این گزارش اولین روز دهه ولایت امروز سه شنبه 23 مهر با نام «ولایت و نیایش» و با برگزاری دعای عرفه در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص آغاز شد.

این گزارش حاکی است عناوین سایر روزهای دهه ولایت  به شرح زیر می‌باشد:

چهار شنبه 24 مهر(روز ولایت و اطاعت) برگزاری نماز عید قربان در امامزادگان شاخص(با هماهنگی ستاد نماز جمعه استان و شهرستان)

پنجشنبه 25 مهر (روز ولایت ایثار و شهادت) غبارروبی امامزادگان و بقاع متبرکه با دعوت از خانواده‌های معظم شهدا غبار روبی قبور مطهر شهدا در جوار امامزادگان با حضور خانواده‌هایشان تکریم خانواده‌های شهدا و برگزاری یادواره شهدای خفته در جوار امامزادگان تحت عنوان شب خاطره و معرفی و قرائت وصایا و کرامات شهدای مدفون در جوار امامزادگان برگزاری دعای کمیل در امامزادگان شاخص.

جمعه 26 مهر(روز ولایت و بصیرت) برگزاری همایش‌های ولایت و بصیرت برای کارکنان، خانواده و اصحاب وقف برگزاری دعای ندبه در امامزادگان شاخص.

شنبه 27 مهر(روز ولایت و جوانان) دعوت از دانش آموزان و جوانان جهت حضور در فضای معنوی امامزادگان و بقاع متبرکه.

یکشنبه 28 مهر(روز ولایت و قرآن) قرائت زیارت جامعه کبیره در شب میلاد امام هادی(ع) در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص برپایی محافل انس با قرآن کریم در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه.

دوشنبه 29 مهر(روز ولایت و معرفت )

سه شنبه 30 مهر(روز ولایت و وقف)

چهارشنبه 1 ابان (روز ولایت و بانوان)

پنجشنبه 2 ابان(ولایت و مودت)

اعزام روحانی به مناطق محروم از اولویت‌های سازمان اوقاف است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: اعزام روحانی به مناطق محروم و بالاخص استان سیستان و بلوچستان از اولویت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی در جلسه بررسی مشکلات اوقاف استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در منطقه سیستان و بلوچستان موقوفات زیادی از سوی مردم وقف شده است و هیچ‌گاه نمی‌شود از وقفیات گذشت زیرا مکانهای وقف شده برای کشور سرمایه هستند.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ موقوفات باید گسترش یابد و از مردم کمک بخواهیم افزود: سیستان به خود افتخار می‌کند که بعنوان سرزمین اهل بیت(ع) نامگذاری شده است.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات منطقه سیستان و بلوچستان مشکل اقتصادی است، تصریح کرد: مسئولان مشکلات اقتصادی این منطقه را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: اعزام روحانی به مناطق محروم و بالاخص استان سیستان و بلوچستان از اولویت اوقاف و امور خیریه کشور است.

عقد اخوت همزمان با جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در امامزادگان خوانده می‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور گفت: عقد اخوت(برادری) همزمان با روز عید غدیر میان مؤمنین خوانده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی اظهار کرد: یکی از ویژه برنامه‌های قابل توجه و پررونق سازمان اوقاف و امور خیریه که در طول سال‌های قبل برگزار شد و از ارزش زاید الوصفی برخوردار است و در راستای اهتمام به امور ویژه فرهنگی جهت غنا بخشیدن به فرهنگ اصیل اسلامی یعنی امام شناسی و ولایت مداری حول محور ولایت مطلقه فقیه در ایام دهه ولایت با نام «جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی » است.

وی با بیان این‌که این جشن برای سومین سال پیاپی برگزار می‌شود، افزود: تعمیق اعتقادات و ارتقاء سطح معرفتی عموم مردم نسبت به موضوع امامت و ولایت، ترویج فرهنگ وقف ولایی در راستای ایجاد وقف جدید و استفاده از ظرفیت آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در جهت هر چه مطلوب تر برگزار نمودن برنامه‌های مذهبی از اهداف این جشن است.

شرفخانی اضافه کرد: معرفی شخصیت والای امام علی(ع) بعنوان الگوی حقیقی و عملی انسان کامل، معرفی و تبیین جایگاه امامت و ولایت فقیه بعنوان ادامه ولایت ائمه معصومین(ع)، فراهم نمودن بستر مناسب جهت افزایش بصیرت و تفکر ولایی و بینش سیاسی اقشار جامعه و اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی متناسب با تقویم روز شمار، در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه از دیگر اهداف این طرح است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این‌که یکی از اهداف اصلی این طرح پاسخگویی به مطالبه و منویات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است، گفت: در این جشن و در روز عید غدیر عقد اخوت(برادری) میان مومنان در امامزادگان خوانده خواهد شد و میثاق نامه غدیر که نوعی تجدید بیعت و یا قطعنامه سراسری شرکت کنندگان در جشن ولایت علوی است، نیز قرائت می‌شود.

وی در پایان با اشاره به نامگذاری دهه ولایت از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: نخستین همایش «بانوان ولایی» ویژه بانوان با هدف تبیین جایگاه زن در امر ولایت مداری روز چهارشنبه اول آبان در امامزادگان شاخص استان‌ها برگزار می‌شود./966/د101/ی

ارسال نظرات