۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۷۲۱
در پی افشاگری اسنودن؛

احضار تحقیر آمیز سفیر آمریکا در فرانسه

خبرگزاری رسا ـ سازمان امنیت ملی آمریکا بیش از ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی را به مدت ۳۰ روز و در حد فاصل ۱۰ دسامبر سال گذشته تا ۸ ژانویه سال جاری شنود کرده است.
لوران فابيوس وزير امورخارجه فرانسه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: در پی افشای شنود میلیون ها مکالمه تلفنی شهروندان فرانسوی توسط سازمان امنیت ملی آمریکا، سفیر این کشور در فرانسه به شکلی تحقیرآمیز به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.


وزیرکشور فرانسه چنین عملی را که گزارش آن در روزنامه لوموند به چاپ رسیده "غیرقابل قبول" دانسته است.


قابل ذکر است روزنامه لوموند بر اساس مدارکی که توسط ادوارد اسنودن، از کارمندان سابق دستگاه های اطلاعاتی آمریکا افشا شده، نوشته است که سازمان امنیت ملی آمریکا مکالمات تجار، مقامات و مظنونان فعالیت های تروریستی را در فرانسه شنود می کرده است.


به گفته بی بی سی؛ سازمان امنیت ملی آمریکا بیش از 70 میلیون مکالمه تلفنی را به مدت 30 روز و در حد فاصل 10 دسامبر سال گذشته تا 8 ژانویه سال جاری شنود کرده است.


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که او سفیر آمریکا را احضار کرده تا درباره این اتفاقات "فورا" بحث و مذاکره شود.

 

برنامه سری نیروهای امنیت ملی آمریکا که US-985D نام دارد علاوه بر فرانسه، آلمان، لهستان، اتریش و بلژیک را نیز شامل می شود./1421/1409/ح

ارسال نظرات