۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۷۳۸
استاد حوزه و دانشگاه:

مداحان از تعبیرات زیارت جامعه کبیره برای مدح اهل‌بیت بهره بگیرند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌‌که مداحان باید از تعبیرات زیارت جمعه کبیره برای مدح اهل‌بیت(ع) بهره بگیرند، گفت: در بیان مقام ائمه(ع) نباید غلو کرد و فرد باید پیرو این بزرگواران بوده و عقب یا جلوتر این ائمه(ع) حرکت نکند.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه دوشنبه در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به فرازهای از زیارت جامعه کبیره این زیارت را از کامل‌ترین زیارت‌ها برای شناختن مقام امامت دانست و گفت: بزرگان ما نسبت به قرائت زیارت جامعه کبیره اهتمام ویژه داشته و یکی از متون سخنرانی و درس‌هایشان همین زیارت بوده است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه مجلسی درباره زیارت جامعه کبیره می‌گوید «این زیارت از نظر سند از صحیح‌ترین زیارت‌های شیعه است»، گاهی شناخت یک روایت با سند معلوم می‌شود ولی گاهی یک زیارت و یا خطبه به قدری از نظر محتوا و متن بالا است که نیاز به سند ندارد و زیارت جامعه کبیره نیز از این دست‌ زیارت‌های است که نیاز به سند ندارد.

این استاد حوزه با بیان این‌که نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز نیاز به سند ندارد چرا که دارای محتوا و متن بالا است، اظهار داشت: مرحوم کلینی درباره یکی از فرازها و خطبه‌های نهج‌البلاغه می‌گوید «اگر تمام جن و انس جمع شده و عقل خود را روی هم بریزند و بخواهند به گونه‌ای که توحید را امام علی(ع) بیان کردند، بیان کنند نمی‌توانند».

وی افزود: طنطاوی رییس سابق الازهر مصر درباره صحیفه سجادیه می‌گوید «من هر چه در صحیفه سجادیه تأمل کردم این سخن بشر نبوده و بالاتر از سخن مخلوق است ولی از کلام خالق پایین‌تر است و متأسفم که چرا این کتاب را دیر شناختم و می‌خواهم درباره آن شرح بنویسم»، صحیفه سجادیه نیز همانند نهج‌البلاغه سند نمی‌خواهد.

حجت‌الاسلام حسینی قمی با تأکید بر این‌که اگر فرد از در خانه اهل‌بیت(ع)‌ دور شود چیزی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر دعا ائمه(ع) همانند دعای عرفه،‌ کمیل، توسل و ابوحمزه ثمالی نبود ما چگونه می‌توانستیم با خدا سخن بگوییم؟.

وی تصریح کرد: جامعه کبیره نیز سند نمی‌خواهد، با جامعه کبیره فرد هر امامی را می‌تواند زیارت کند چرا که از نظر لفظ در اوج فصاحت است، آیت‌الله سید هادی شیرازی درباره زیارت جامعه کبیره می‌گوید «امام هادی(ع) این زیارت را بیان کردند تا اعتقادات شیعیان را تثبت کنند».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرارسیدن ماه محرم الحرام خواستار برگزاری هر چه بهتر مراسم‌های عزاداری شد و تأکید کرد: افراد به ویژه مداحان و شاعران مواظب باشند تعبیراتی که برای اهل‌بیت(ع) ‌در قالب شعر و یا مداحی بیان می‌کنند غلو نباشد و ملاک آن‌ها زیارت جامعه کبیره باشد،‌ فرد باید پیرو اهل‌بیت(ع)‌ بوده و جلوتر یا عقب‌تر از این بزگواران نباید حرکت کند.

حجت‌الاسلام حسینی قمی در ادامه سخنان خود فرارسیدن دهه ولایت، امامت و جشن‌های واقعا در این دهه را مورد اشاره قرار داده و خواستار نهایت بهره‌مندی افراد از این دهه پربرکت شد و گفت: خودمان را در این دهه به امیرمؤمنان(ع‌) نشان دهیم، علامه امینی به شاگردان خود می‌گفت «هر روز خود را به امیرمؤمنان(ع) ‌نشان بدهید»، امروز نیز در میان طلاب حوزه علمیه نجف رسم است که قبل از شروع کلاس درس به زیارت امام علی(ع) می‌روند./993/پ202/ی

ارسال نظرات