۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۸۷۷۸۳

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز گفت: برگزاری مسابقات قرآن در عین حال که از قداست خاصی برخوردار است یک ابزار و وسیله برای حاکمیت گفتمان قرآنی در جامعه است.
سازمان اوقاف و امور خيريه

آیت الله ایمانی: مسابقات قرآن وسیله‌ای برای حاکمیت گفتمان قرآنی در جامعه است

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز در جلسه ستاد عالی مسابقات قرآن کریم استان فارس گفت: برای اصلاح جامعه و رشد و بالندگی معنویت در جامعه هیچ راهی نداریم مگر این‌که عالمانه و حساب شده از طریق قرآن و عترت ورود پیدا کنیم، این راهی است که قطعا نتیجه بخش است و آثار و برکات آن با گذشت زمان تغییر پیدا نمی‌کند.

وی افزود: برگزاری مسابقات قرآن در عین حال که از قداست خاصی برخوردار است یک ابزار و وسیله برای حاکمیت گفتمان قرآنی در جامعه و مقدمه‌ای برای حصول قرب پروردگار و معنویت در جامعه است و هر چه در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشیم کاری به جا و شایسته و به موقع است.

امام جمعه شیراز با بیان این‌که این رخداد فرهنگی بیش از هر چیز به فعالیت‌های تبلیغاتی موثر نیاز دارد و باید در تبلیغ بیشتر عمل کنیم، تاکید کرد: ائمه جمعه و جماعات، صدا و سیما، فعالان بقاع متبرکه، مسئولین نهادها و ادارات باید مردم را به شرکت در این مسابقه دعوت کنند.

آیت الله ایمانی ادامه داد: هر گونه تلاش و فعالیت در این زمینه بهترین خدمت به قرآن است، باید برنامه بهتر از آنچه که پیش بینی شده انجام شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز با اشاره به اهمیت حضورخانواده‌های قرآنی در مسابقات تاکید کرد: این یک مسئله بسیار مهم است، صدا و سیما، مجلات و روزنامه‌ها، خانواده‌های قرآنی را به عنوان الگو معرفی کنند تا سایر خانواده‌ها نیز برای حضور در مسابقات قرآن تشویق شوند.

آیت الله ایمانی با تاکید به همکاری همه نهادها و ادارات استان افزود: در تمام این برنامه‌ها هدف اصلی، یعنی قرآنی شدن استان را نباید فراموش بکنیم؛ همه برنامه‌های ما گذشته از اینکه خود جالب، جامع و اثر گذار هستند باید در راستای تحقق این هدف مهم نقش آفرین باشند.

ربیعی: وقف یک مدل موفق اقتصاد اسلامی است

مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وقف یک مدل اقتصاد اسلامی است که ریشه در فرهنگ و تاریخ اسلامی دارد و در سیره پیامبر اسلام(ص) جریان داشته است و امروز نیز برکات زیادی را برای جامعه اسلامی به همراه دارد.

حسن ربیعی در نشست مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها افزود: شایسته است در دنیای امروز و در عصر ارتباطات موضوع وقف که یک مدل اقتصادی است را به جامعه معرفی کنیم تا نهادینه شود و با تبیین موقوفه خواری در جامعه از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

ربیعی تأکید کرد: این موضوع می‌تواند در دستور کار دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شود.

وی در پایان خواستار ارتباط تنگاتنگ سازمان اوقاف و مجمع دبیران امر به معروف و نهی از منکر برای تبیین این موضوع شد.

حجت الاسلام شرفخانی: دیپلماسی فرهنگی میان کشورهای اسلامی باید فعال شود

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حرکت به سمت کرامت و سلوک انسانی اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که دیپلماسی فرهنگی بویژه در بین کشورهای اسلامی فعال شده و دین مبین اسلام به عنوان دین کامل در جهان مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی اظهار داشت: صرف برگزاری هفته‌های فرهنگی و برنامه‌هایی از این قبیل به همت نمایندگی‌ها و رایزنان فرهنگی در خارج از کشور برای رسیدن به دیپلماسی فرهنگی کافی نیست بلکه باید مبانی دینی را در اولویت این برنامه‌ها قرار دهیم.

وی افزود: دیپلماسی سیاسی در تمامی کشورها اولویت دارد اما باید توجه داشت که در کنار آن باید دیپلماسی فرهنگی نیز اتفاق بیافتد زیرا توسعه هر کشوری اعم از اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مبتنی بر توسعه فرهنگی است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: اگر دیپلماسی سیاسی بخواهد بر اساس ادبیات و فطرت انسانی شکل بگیرد باید قبل از آن دیپلماسی فرهنگی رشد پیدا کند زیرا گفتمان‌ها در این نوع از دیپلماسی به هم نزدیک می‌شود.

شرفخانی یادآورشد اگر بعضا برخی بداخلاقی‌ها در عرصه دیپلماسی سیاسی اتفاق می‌افتد به این دلیل است که ما نتوانسته‌ایم دیپلماسی فرهنگی خود را تکمیل کنیم و به هم نزدیک شویم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد در این هنگام است که می‌توان امیدوار بود که فرهنگ زورگویی، استکباری، سو استفاده از حقوق برخی کشورها و بی عدالتی رخت بر بندد.

شرفخانی ادامه داد: زمانی می‌توانیم به گسترش دیپلماسی فرهنگی در جهان بیاندیشیم که مبانی دینی و اسلامی در عرصه بین المللی به صورت گفتمان در اختیار کشورها و ملت‌های مختلف قرار گیرد.

رویکرد فرهنگ سازی و الگو سازی رفتاری مبنای تعامل ستاد احیاء با دستگاه‌های اجرایی است

معاون فرهنگی ستاد احیاء امربه معروف و نهی از منکر گفت: رویکرد فرهنگسازی، الگوسازی و رفتار سازی در فریضه الهی امر به معروف بر پایه شعار تذکر لسانی، سلامت اداری و اعتدال اخلاقی مبنای تعامل این ستاد با دستگاه های اجرایی است.

سید مهدی هاشمیان در جمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر که به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، در سخنان خود ضمن تشکر از حضور مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها افزود: باید از ظرفیت‌های این دو نهاد برای گسترش وقف و فرهنگ امر به معروف در جامعه استفاده کرد و اگر به درستی بتوانیم در این کار برنامه ریزی کنیم، این دو به جایگاه بسیار شایسته‌ای در جامعه خواهد رسید.

وی متذکر شد: ما باید از این پتانسیل و شبکه‌های عظیم اجتماعی و اداری استفاده کنیم تا بتوانیم بزرگترین مسیر اصلاحی در ادارات را برای احیای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر بوجود آوریم.

دبیر مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در ادامه اظهار داشت: وقف و امر به معروف و نهی از منکر دو نهاد مظلوم در جامعه است و هر دوی این‌ها از یک ریشه هستند، چرا که وقف پرچم بلند کربلا بود و ما باید تلاش کنیم که وقف کردن را امر به معروف و امر به معروف را از طریق فرهنگ وقف گسترش دهیم.

بانوی بجستانی مهریه خود را وقف مراسم ولادت و شهادت امام رضا(ع) کرد

واقف خیر اندیش فاطمه آشوری از اهالی روستای چاه فالیز واقع در 10 کیلومتری شهرستان بجستان 5 دانگ اراضی از مزرعه چاه فالیز و آب آن را که مهریه وی محسوب می‌شد، وقف کرد.

براساس این گزارش، این امر خیر با نیت صرف در هزینه‌های برگزاری مراسم ولادت و عزاداری در شهادت امام رضا(ع) وقف شده است.

گفتنی است، ارزش ریالی موقوفه مذکور یکصد میلیون ریال است.

سفر رایگان 760 زائر بار اولی به مشهد مقدس از امروز آغاز شد

سفر رایگان 760 زائر بار اولی به مشهد مقدس و مشتاقانی که تاکنون به زیارت حرم رضوی مشرف نشده‌اند با هدف اجرای متمرکز نیات واقفان خیراندیش برای نخستین بار از 30 مهرماه در کشور آغاز می شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با اشاره به این‌که دستورالعمل طرح«زائران حرم رضوی» به کلیه ادارات اوقاف ابلاغ شده است، افزود: این دستورالعمل با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین مرتبط با زیارت حرم علی بن موسی الرضا(ع) و با رویکرد شفاف سازی و اطلاع رسانی از آثار و برکات وقف طراحی شده است.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: اجرای امینانه نیات واقفین در زمینه کمک به زوار امام رضا(ع) و پرداخت هزینه سفر زیارت امام رضا(ع) به افراد مستمند، شناسایی افراد مستحق، مطابق نیت واقفین و بهره‌مندی آنان از اجرای نیت، ترویج فرهنگ زیارت وایجاد وقف جدید برای زیارت، بهره‌مندی از برکات زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) جهت عاشقان و دلباختگان حضرت، بالاخص افرادی که تاکنون به زیارت حضرتش مشرف نشده‌اند و ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور جهت اجرای امینانه نیات واقفین از دیگر اهداف این طرح ملی است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه زمان اجرای این طرح را از امروز 30 مهرماه تا 4 آبان و 4 تا 7 آبان ماه دانست و گفت: در این طرح نیاتی که از طرف واقفان خیر اندیش برای کمک به زوار امام رضا(ع) در جهت پرداخت هزینه سفر مشهد به افراد مستمند اختصاص داده شده، مورد نظر است تا تسهیلات لازم بمنظور پرداخت هزینه سفر و اقامت زائران و برنامه‌ریزی مناسب جهت تکریم آنان در قالب کاروان‌های زیارتی از محل اجرای نیات مرتبط فراهم شود.

معاون فرهنگی‌ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این طرح از امروز سی‌ام مهرماه در آستانه عیدسعید غدیر در کشور کلید می‌خورد و 760 زائر از کل کشور برای زیارت امام علی‌بن‌موسی الرضا(ع) به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که تمامی هزینه‌های آن‌ها از محل اجرای نیت واقفین مرتبط با زیارت تامین می‌شود که همه این افراد برای اولین بار به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که تاکنون توان مالی و امکان این سفر را نداشتند./966/د101/ن

 

ارسال نظرات