۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۸۷۷۹۵

گام‌های موفقیت در زندگی مشترک

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل تربیتی خانواده گفت: بعضی معتقدند برای اینکه بحث و دعوا بالا نگیرد با هم قهر می‌کنیم، در حالی که هنگامی که بین زن و شوهر اختلافی پیش می‌آید، باید بدانند که قهر کارایی ندارد.
عکس آرشيوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی، کارشناس مسائل تربیتی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث گام‌های موفقیت در زندگی مشترک پرداخت و گفت: بعضی معتقدند برای اینکه بحث و دعوا بالا نگیرد با هم قهر می‌کنیم، در حالی که هنگامی که بین زن و شوهر اختلافی پیش می‌آید، باید بدانند که قهر کارایی ندارد.

وی ادامه داد: قهر کردن سبب می‌شود که دو طرف، یک دیگر را محاکمه غیابی کنند، اما قهر نکردن به معنای بحث کردن نیست، بهتر است هنگام عصبانیت و اختلاف سکوت کنیم، زمانی که عصبانی هستیم با هم مشاجره نکنیم اما قهر هم نکنیم، صبر کنیم هنگامی که عصبانیتمان فروکش کرد با توجه به قواعد گفتگو، مشکل را حل کنیم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اما گاهی بعضی معتقدند که قهر بهتر است و طرف مقابل ما با هیچ چیز غیر از قهر کوتاه نمی‌آید در این صورت اگر بتوان قهر را تجویز کرد، باید بگوییم که قهر کردن نباید بیشتر از سه روز طول بکشد، امام علی(ع) از رسول اکرم(ص) نقل کرده‌اند که آن حضرت قهر را نهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «اگر کسی مجبور به قهر شد نباید این قهر بیش از سه روز طول بکشد، که اگر بیش از این طول کشید به آتش شایسته تر است» (کتاب من لایحضر الفقیه، جلد 4، صفحه 10) ما باید بعد از سه روز حتی اگر مقصر نبودیم گذشت کنیم، اگر گفتگو، قهر و حتی گذشت کردن فایده ای برای تعادل زندگی ندارد بهتر است به مشاور مراجعه کنیم تا مشکلمان حل شود.

حجت‌الاسلام عباسی در پاسخ به پرسش «بحث کنترل جمعیت از کجا شروع شد و چقدر جدی است؟» گفت: ما با توجه به آماری که جمعیت شناسی و مؤسسات آماری به ویژه مرکز آمار ارائه داد و با توصیه های اکید مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیدیم که ما در آینده با بحران جمعیتی بسیار بسیار ویژه مواجه خواهیم شد و باید از همین الآن به فکرش باشیم.

وی در پاسخ به پرسش «سن بارداری 35 سال است و سن ازدواج هم بالا رفته است پس نمی‌توان توقع داشت که مادران بیشتر از یک یا دو فرزند بیاورند آیا این مشکل راه حلی دارد؟» گفت: متخصصان زنان معتقدند بهترین زمان باروری بین 20 تا 35 سال است، اما این به معنای این نیست که اگر کسی زیر بیست یا بعد از سی و پنج سالگی باردار شد بارداری‌اش خطرناک است.

وی ابراز داشت: میانگین سن باروری در دنیا بالا رفته است و این به دلیل بالا رفتن سن ازدواج است، اما بسیاری از خانم‌های چهل تا چهل و پنج سال باردار شده‌اند و مشکل خاصی نداشته‌اند و اگر کسی در سن بالا باردار شد حتی اگر مشکلی هم داشت این مشکل کاملاً قابل حل است و ما نمی‌توانیم حق مادر شدن را از کسی بگیریم و تعیین سن بارداری کنیم، این مغایر حقوق مادری است.

این کارشناس تربیتی ابراز داشت: متخصصان معتقدند که در هر 1500 زایمان که مادر کمتر از 35 سال دارد، یک بچه ممکن است مبتلا به منگولیسم شود، این سن وقتی بین 35 تا 40 سال می‌شود در هر 375 زایمان یک بچه این مشکل را دارد، و این مشکل از سن 40 تا 45 سال در هر صد نوزاد یکی می‌شود، که البته با آزمایشات غربالگری همین مورد هم قابل پیشگیری و تشخیص است.

وی در پایان بیان داشت: پس اینکه بارداری در سن بالا مشکل دارد و باعث منگل بودن بچه می‌شود اشتباه است و سن نقش بسیار کمی در این مورد دارد، البته موارد بسیار زیادی برای پیش آمدن این مشکل نقش دارند، از جمله  مسائل تغذیه، محیط، آرامش مادر و داروهایی که ممکن است ندانسته مصرف شود، همه این‌ها می‌تواند با هم جمع شود و مشکلی برای جنین به وجود آورد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات