۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۸۶۷

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری مراسم جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در بقاع متبرکه، وقف مهریه برای امام رضا(ع)، ثبت 33مورد وقف جدید ازابتدای سال جاری در دفتر مشاوره وقف، برگزاری پنجمین نشست علمی صنفی وقف و کسب مقام اول توسط اداره کل اوقاف خراسان رضوی در مسابقات فنی مهارتی سامانه موقوفات، عناوین خبرهای کوتاه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
وقف

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، سید محمد فتحی، مسؤول روابط عمومی این اداره در خصوص ویژه برنامه های روز عید غدیر گفت: جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در بقاع متبرکه سراسر استان برگزار می شود و20 بقعه متبرکه میزبان مردم در ویژه برنامه جشن ولایت غدیر در روز عید غدیر هستند.

 

وی ادامه داد: مراسم عقد اخوت در 32 بقعه متبرکه استان، قرائت میثاق نامه در 20 بقعه و تجلیل از خدام سادات در 27 بقعه برگزار می شود. همچنین شعر خوانی آیینی، خطبه خوانی و راه اندازی کاروانهای شادی از دیگر برنامه های دهه ولایت می باشد.

 

فتحی از بر پایی 28 ایستگاه تحت عنوان همه واقف باشیم در بقاع متبرکه خبرداد و افزود: این ایستگاهها با هدف ترویج سنت حسنه وقف از اول دهه ولایت برپاشده است.

 

وی همچنین بیان داشت: 36 نمایشگاه با موضوع ولایت در امامزادگان و بقاع متبرکه برپا شده است و 17 همایش بانوان ولایی از دیگر برنامه هایی است که در دهه ولایت در حال اجرا می باشد.

 

لازم به ذکر است ویژه برنامه های ولایت علوی اکمال دین نبوی هر ساله  به صورت منسجم در بقاع متبرکه سراسر استان برگزار می شود.

 

پنجمین نشست علمی صنفی وقف با موضوع حفظ اراضی موقوفات برگزار شد

محمد رضا علی نیا، مسؤول فرهنگی اداره اوقاف شهرستان کاشمر در خصوص اهداف برگزاری پنچمین نشست علمی صنفی بیان داشت: این دوره از نشست علمی صنفی با هدف صیانت از اراضی وقفی و شناساندن زمین های اوقافی جهت جلوگیری از سوء استفاده زمین خواران برگزار شد.

 

وی افزود: در این نشست مبنا بر این شد که برای واگذاری ملک به افراد مدعی مالکیت که به شورای مرکزی مراجعه می کنند استعلام از اداره اوقاف گرفته شود تا از موقوفه خواری جلوگیری به عمل آید.

 

علی نیا ابراز داشت: این نشست با حضور معاونت فرهنگی، بخشداری مرکزی، رئیس اداره اوقاف شهرستان و روسای شورای بخش مرکزی صبح امروز در امام زاده سید حمزء کاشمر برگزار شد.

 

 مهریه ای که وقف امام رضا(ع) شد
بانوی 52 ساله بجستانی مهریه خود را وقف مراسم ولادت و شهادت امام رضا(ع) کرد.


واقف خیراندیش، فاطمه آشوری از اهالی روستای چاه فالیز واقع در 10 کیلومتری شهرستان بجستان 5 دانگ اراضی از مزرعه چاه فالیز و آب آن را با نیت صرف در هزینه های برگزاری مراسم ولادت و عزاداری در شهادت امام رضا(ع) وقف کرد.
ارزش ریالی موقوفه مذکور یکصد میلیون ریال است.

33مورد وقف جدید ازابتدای سال جاری در دفتر مشاوره وقف انجام شد

حجت الاسلام جمال  ایزدی، مسؤول دفتر مشاوره استان در خصوص وقف های جدید در دفتر مشاوره بیان داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون از کل وقف های صورت گرفته در استان 33 مورد در دفتر مشاوره انجام شده که ارزش ریالی کل آن 167 میلیارد ریال می باشد.

وی افزود: بزرگترین وقف صورت گرفته در دفتر مشاوره به ارزش ریالی 30 میلیارد ریال می باشد.

 

ایزدی در خصوص وقف های ویژه گفت: موقوفه جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی به ارزش ریالی 25 میلیارد ریال از وقف های شاخص ثبت شده در دفتر مشاوره وقف می باشد.

 

وی در پایان با اشاره به نیات واقفین درامر موقوفات اظهار داشت: موقوفات جهت ساخت اماکن مذهبی(مسجد، تکیه، حسینیه و...)، بیمارستان ، دانشگاه ، هزینه های فرهنگی ، قرآنی و تامین مسکن ، امرار معاش و هزینه های تحصیلی، درمانی نیازمندان بوده که البته بیشترین وقف در موضوع اماکن مذهبی می باشد.

 

گفتنی است دفتر مشاوره وقف در و امور خیریه اداره کل اوقاف استان، مشاور و راهنمای خیرین و واقفین محترم جهت اطلاع رسانی و بیان نیازهای حال و آینده و در نتیجه انجام وقف می باشد.

 

همچنین  از 81 مورد وقف ثبت شده از ابتدای سال جاری در استان بعد از مشهد، قوچان با ثبت 9 وقف بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

 

کسب مقام اول توسط اداره کل اوقاف خراسان رضوی در مسابقات فنی مهارتی سامانه موقوفات
مسابقات منطقه ای یک روزه سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه با عنوان جام شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) در تالار نور مشهد برگزار شد.


در این مسابقات 48 نفر از کارکنان ادارات اوقاف استان های خراسان جنوبی، رضوی، شمالی، سمنان، گلستان و مازندران شرکت داشتند.


این مسابقات در شش بخش اجارات، مالی، حقوقی، ثبتی، فرهنگی و عمومی برگزار شد.


علی تنهایی از استان خراسان رضوی در بخش ثبتی مقام اول و ابراهیم صفرزاده و حسین ناصری در بخش اجارات به ترتیب مقام های اول و دوم را به دست آورد. همچنین در بخش فرهنگی محمدرضا محسن آبادی مقام دوم و صادق خلیلی در بخش حقوقی مقام سوم را کسب کردند.


در مجموع امتیازات، استان خراسان رضوی مقام اول و استان های سمنان و گلستان مقام های دوم و سوم را کسب کردند./930/د101

ارسال نظرات