۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۱۸۷۸۷۰
عضو شورای علمی گفتمان شیعه و کاتولیک:

توسعه فرهنگ زیارت نیازمند توجه به مباحث کیفی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شاملی با بیان اینکه در بحث زیارت تنها به جنبه های کمی توجه شده و جنبه‌های ساختگی و خرافی و غیر مشروع در آن راه یافته است، گفت: کیفی سازی از مهمترین پیش نیازهای فرهنگ سازی زیارت است.
زيارت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی زیارت، حجت الاسلام عباسعلی شاملی، عضو شورای علمی گفتمان شیعه و کاتولیک گفت: رویکرد فرهنگ سازی زیارت باید فراملی باشد، چرا که مردم ایران خود به حقیقت جایگاه زیارت آشنا هستند.

 

وی با بیان این که در بحث زیارت تنها به جنبه های کمی توجه شده و جنبه‌های ساختگی و خرافی و غیر مشروع در آن راه یافته است، تصریح کرد: طرح توسعه کمی و کیفیت زیارت امام رضا(ع) می تواند زمینه بازسازی و کیفی سازی زیارت را فراهم سازد تا مشخص گردد که با چه هدفی و با چه سبکی و چگونه می‌توان زیارت مطلوب و مورد قبول امام (ع) را انجام داد.

 

عضو شورای علمی گفتمان شیعه و کاتولیک با اشاره به ابعاد بین المللی زیارت امام رضا(ع)، تصریح کرد: در فضای بین الملل شیعیان امام را می‌شناسند و دارای انگیزه و یک شیفتگی خاصی نسبت به زیارت حضرت امام رضا (ع) بوده و در سفرهایی که به نقاط مختلف دارند حتماً در مسیر رفت و برگشت زیارت امام رضا (ع) را قرار می‌دهند.

 

حجت الاسلام شاملی افزود: در نقطه مقابل، گروه‌های اهل سنت و غیر مسلمان هستند که نیاز به اطلاع رسانی بیشتر دارد، چرا که خیلی‌ از این افراد اصلاً خبری از امام رضا (ع) نداشته و یا اگر دارند کتمان می‌کنند، بنابراین در فضای بین المللی و در بین غیرشیعیان توسعه کمی لازم است.

 

وی فعالیت کیفی را امری فراگیر دانست و اذعان کرد: متأسفانه چه در داخل کشور و چه خارج از کشور، در رابطه با زیارات، خرافات و بدعت‌هایی وارد شده کهاز یک سو مردم را به خود مشغول کرده و از سوی دیگر بهانه‌ای را برای دشمنان و وهابی‌ها فراهم ساخته است.

 

عضو شورای علمی مرکز جهانی علوم اسلامی با بیان اینکه از مهمترین پیش نیازهای فرهنگ سازی زیارت، کیفی سازی است، اظهار کرد: هر جا که ولی‌ای از اولیاءالله باشد مردم می‌توانند از غفلت بیرون بیایند.

 

حجت الاسلام شاملی تصریح کرد: این پیراسته سازی، اول باید آسیب‌شناسی شود و سپس این آسیب‌شناسی‌ها طبقه بندی شود تا از ورود دعاهای ساختگی که بهانه ای برای وهابیت است جلوگیری شود.

 

امام رضا(ع) پناهگاه آخرالزمان است / لزوم توجه به مشروعیت زیارت

وی مشروع بودن را یکی از جنبه های آسیب شناسی زیارت عنوان کرد و افزود: زیارت باید همان چیزی باشد که امامان معصوم(ع) گفته اند.

 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در بحث زیارت، اطلاع رسانی، توصیف، تبیین و آسیب زدایی باید توسط افراد خاصی انجام شود که چهره‌ای که از زیارت شکل می‌گیرد یک تصویر منطقی، دوست داشتنی، مشروع و درست باشد.

حجت الاسلام شاملی با بیان این که وصف ویژه امام رضا(ع) شامل دو مورد است، عنوان کرد: «امام رئوف» اولین وصف ویژه امام رضا(ع) است که بر اساس گفته شیخ بهایی رأفت ایشان خاص آخر الزمان است و تنها دریچه رحمت در آخر الزمان که تمام جهان را فساد و تباهی قرار می‌گیرد دریچه رحمت امام رضا (ع) است.

 

وی ویژگی دوم علی بن موسی الرضا (ع)، «سلطان ارض» بودن دانست و اظهار کرد: مرحوم محمدرضا قمشه‌ای روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است که ایشان می فرمایند اسما و صفات خداوند در عالم هستی متجلی می‌شود و ائمه معصومین (ع) و اولیاء الله تجلی صفات خداوند هستند.

 

نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیة در ایتالیا تصریح کرد: قمشه ای معتقد است السلطان ظل الله؛ یعنی سلطان به عنوان ولی خداوند، سایه تجلی فیض و رحمت خدا است و بعد می افزاید که در بین ائمه معصومین (ع) تنها مصداق خارجی ظل الله امام رضا (ع) است.

 

حجت الاسلام شاملی در پایان با بیان اینکه برهه آخر الزمان خاص شیعه نیست، گفت: در همه فرهنگ‌ها و تمام گوشه‌های جهان یک چیزی به عنوان آخر الزمان ذکر شده و همه در آخر الزمان دنبال یک پناهگاه می‌گردند که این پناهگاه امام رضا (ع) است./930/د101/س 

ارسال نظرات