۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۸۷۹۳۶

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر سنت حسنه وقف به درستی و در بخش‌های مختلف ترویج داده شود؛ تحولات شگرفی در جامعه اسلامی پدید می‌آورد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه؛ آیت الله حبیب الله مهمان نواز در دیدار با کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی و روسای ادارات اوقاف شهرستان‌های این استان که به مناسبت هفته امامت و ولایت برگزار شد، با بیان این‌که وقف یکی از مسائل مهم مکتب اسلام است، بر ترویج بیشتر و بهتر این سنت الهی تاکید کرد و اظهار داشت: وقف زمینه ساز تقویت فرهنگ دینی جامعه است و ترویج آن بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را رفع خواهد کرد.

آیت الله مهمان نواز: رفع بسیاری از مشکلات جامعه در گرو ترویج صحیح فرهنگ وقف است

وی با اعلام این‌که اگر سنت حسنه وقف به درستی و در بخش‌های مختلف ترویج داده شود؛ تحولات شگرفی در جامعه اسلامی پدید می‌آورد تصریح کرد: البته مسأله وقف تنها به دین اسلام خلاصه نمی‌شود بلکه در ادیان گذشته هم مطرح بوده اما دین اسلام به صورت بهتر و فراگیرتر به آن پرداخت.

آیت الله مهمان نواز موقوفات را امانت‌هایی در دست متولیان اوقاف و امور خیریه برشمرد و با بیان این که عملکرد متولیان این حوزه در خراسان شمالی مناسب بوده است، گفت: باید متولیان اوقاف در راستای بهره گیری مناسب از موقوفات و عمل به نیات واقفین آن‌ها بیش از گذشته تلاش کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه امامت و ولایت، عید غدیر را بزرگترین عید اسلامی دانست و افزود: براساس فرموده حضرت محمد(ص)، عید ولایت؛ بزرگترین عید مسلمانان است.

عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری مسئله ولایت را یکی از مهمترین مسائل اسلام ذکر و اظهار کرد: مسئله ولایت به اندازه‌ای اهمیت دارد که اگر کسی در زمینه ولایت کوتاهی کند، توحید خود را نیز از دست می دهد.

وی گفت: اطاعت بی چون و چرا از ولایت فقیه از مضامین یکتاپرستی و توحید الهی است و در واقع اقتضای توحید پیروی از ولایت است.

عقد اخوت در 600 بقعه متبرکه و امامزاده کشور فردا قرائت خواهد شد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از قرائت عقد اخوت(پیمان برادری) همزمان با روز عید غدیرخم در جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی در 600 بقعه متبرکه و امامزاده کشور خبرداد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی اظهار کرد: ازاعمال مهم در روز عید غدیر و عید ولایت، خواندن عقد اخوت و پیمان برادری میان مؤمنین است.

وی با بیان این‌که در انجام این امر استحبابی توجه به نکاتی ضروری است، افزود: این عقد تعهداتی همچون ارث و محرمیت افراد وابسته به طرفین را ایجاد نمی‌کند، بنابراین این افراد از هم ارث نمی‌برند و هیچ‌گونه رابطه محرمیت میان وابستگان آن‌ها ایجاد نمی‌شود و این عقد، فقط و فقط میان دو مرد و یا دو زن منعقد می‌گردد، لذا هیچ زن و مردی نمی‌توانند این عقد را در بین خود جاری کنند و خواهر و برادر شوند.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: ضروری نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است و بطور مثال برادران متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند.

جشن ولایت علوی فردا در 2087 بقعه متبرکه و امامزاده کشور برگزار می‌شود

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فرارسیدن عید سعید غدیرگفت: جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی، فردا پنجشنبه 2 آبان‌ماه همزمان با عید سعید غدیرخم در 2087 بقعه متبرکه و امامزاده کشور برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با تبریک فرارسیدن این عید سعید به همه مسلمانان و شیعیان جهان و با اشاره به این‌که جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی برای سومین سال متوالی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این جشن با هدف ترویج و نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه، تبیین جایگاه امامت و ولایت، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان مرتبط با غدیر و امام علی(ع) و ... برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی فردا در سراسر کشور و در 2087 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار می‌شود، ادامه داد: دهه ولایت و امامت براساس نام گذاری صورت گرفته در سازمان اوقاف، از روز عرفه آغاز شده و تا عید غدیرخم ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: تجلیل از سادات، تکریم از خادمان امامزادگان، قرائت میثاق نامه غدیر که یک متن واحد به منظور تجدید میثاق با ولایت است و... از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در این جشن بزرگ و سراسری است.

وی از حرکت کاروان‌های شادی و نمادین غدیر در این روز به سمت امامزادگان کشور خبرداد و گفت: یکی از رسوم این عید حضور در منزل سادات و تبریک عید به این عزیزان است و قصد داریم با راه اندازی این کاروان‌ها و با همراهی مردم، این روز را به امامزادگان سادات کشور تبریک بگوییم./966/د101/ی

ارسال نظرات