۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۱۸۸۰۰۵
آیت‌الله مظاهری در مراسم جشن عمامه‌گذاری طلاب:

دیدن سریال‌های صداوسیما مناسب با هدف و جایگاه طلبگی نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری با بیان این‌که طلبه‌ها نباید آلودگی گوش و چشم داشته باشند و نباید آنان وقت خود را صرف سریال‌های صداوسیما کنند، گفت: اگر وقت خود را صرف حرف‌ها و مجالس بیهوده کردید، مورد سؤال واقع خواهید شد و اشکال دارد، یک طلبه باید مواظب عمر و جوانی‌اش باشد.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، چهارشنبه شب در جشن عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه اصفهان که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، با تبریک عید سعید غدیر به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج) و با تشکر از مسؤولان مرکز مدیریت حوزه علمیه برای برگزاری طرح آموزشی ادیب و معمم کردن طلاب، گفت: این جلسه معمم کردن طلاب از ابتکارات آیت‌الله طباطبایی‌ است و در کشور جا افتاده است، ابتدا در اصفهان بود و پس از آن در قم و سایر شهرها رایج شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: اولین توصیه به طلابی که معمم می‌شوند این است که زی طلبگی را رعایت کنند، هم خود و هم خانواده و حتی وابستگانشان این زی طلبگی را باید مراعات کنند، یک طلبه باید آداب و رسوم اسلامی و اجتماعی را خوب مراعات کند.

وی با اشاره به این‌که طلبه باید در راه رفتن، نشستن، غذا خوردن، در رفتن با خانم به بیرون و به طور کلی همه آداب و رسوم از گفتار و کردار باید مراعات کند، ادامه داد: بسیاری از فقها می‌گویند که بعضی از چیزها حرام نیست، اما چون خلاف مروت است، طلبه را از عدالت می‌اندازد.

مبارک بودن لباس روحانیت در پایبند بودن به زی طلبگی است

حضرت آیت‌الله مظاهری اظهار کرد: نباید چیزی را که عرف متدین نمی‌پسندد طلبه معمم انجام دهد، باید چیزی را که توقع مردم است، رعایت کرد، باید دانست که اگر می‌خواهیم عاقبت به خیر شویم و لباس طلبگی مبارک و سبب سعادت دنیا و آخرت شود، باید زی طلبگی حفظ شود.

وی با بیان این‌که گاه دیده می‌شود که فرد باسوادی خلاف مروت بسیار دارد یا این‌که طلبه خوب درس می‌خواند اما آداب و رسوم اجتماعی را به جا نمی‌آورد، ابراز کرد: این مطلب اگر نگوییم به عنوان ثانوی واجب می‌شود، بلکه باید گفت خلاف مروت است و به عدالت ضرر می‌رساند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: طلبه باید به واجبات و مستحبات همچون نماز اهمیت دهد، طلبه با عملش انس با قرآن را در خانه پیاده کند، یک طلبه باید نماز شب بخواند، خیلی از مستحبات را اگر انسان به جا نیاورد، توفیق از او سلب می‌شود، مرحوم آیت‌الله مرعشی می‌گفتند که عیب است برای طلبه که انس با قرآن نداشته باشد و نماز شب نخواند.

وی ادامه داد: طلبه باید ظهر و شب با قرآن انس داشته باشد، این مرتبه اول است، مراتب دیگر فهم قرآن و برداشت از قرآن و در نهایت عمل به قرآن است، مهم‌تر از اهمیت دادن به واجبات و مستحبات اجتناب از گناه است.

ظواهر شرع برای طلاب باید ملکه شود

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که طلبه‌ها نباید آلودگی گوش و چشم داشته باشند و نباید آنان وقت خود را صرف سریال‌های صداوسیما کنند، اظهار کرد: اگر وقت خود را صرف حرف‌ها و مجالس بیهوده کردید، مورد سؤال واقع خواهید شد و اشکال دارد، یک طلبه باید مواظب عمر و جوانی‌اش باشد.

وی ابراز کرد: حرف‌ها و کارهای بیهوده با طلبگی درست در نمی‌آید، اجتناب از گناه را دیگران باید از طلبه یاد بگیرند، شایعه‌پراکنی، پرهیز از تهمت، پرهیز از غیبت را باید دیگران از طلبه در عمل یاد بگیرند، باید با عمل خود دیگران را ساخت و زینت اهل‌بیت(ع) بود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که طلاب باید تقید به ظواهر شرع در درون آنان ملکه شده باشد و به طور ناخودآگاه به انجام واجبات و مستحبات بپردازند، ابراز کرد: ملکه عدالت یعنی همین و ملکه عدالت برای طلاب مانند قلم برای نویسنده است، طلبه اگر عدالت نداشته باشد، لنگ است.

وی بیان کرد: طلبه باید خوب درس بخواند، تنبلی در کار طلبه نباید وجود داشته باشد، مخصوصا اگر این طلبه معمم شود، طلبه باید از نظر درس حوزوی عالی باشد و نمرات درس‌هایش بالا باشد، همچنین از نظر اعتقادی باید تسلط علمی و آشنایی با شبهات داشته باشند.

بدون درس خواندن و زحمت کشیدن کسی ملا نمی‌شود

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: امروز متأسفانه جوانان از استکبار و رسانه‌های آنان یا گاه از معلم‌های بد در مدرسه‌ها شبهات را یاد گرفته‌اند و به همین دلیل طلبه‌ها باید اعتقادات را خوب مطالعه کنند، کتاب‌های اخلاقی را بخوانند و منبرها را رنگ اخلاق بدهند.

وی با بیان این‌که بدون درس خواندن ملا شدن محال است، ابراز کرد: به طلبه‌ها امانتی داده‌اند و باید این امانت را به نسل آینده داد، چنان چه این امانت را دیگران به طلاب امروز دادند، آن‌ها نیز باید روزی مدرس شوند و به دیگران آموزش دهند، یک طلبه باید حداقل روزی ده دوازده ساعت کار درسی و دینی کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: متأسفانه ما افت علم داریم و دانشگاه‌ها نیز به این امر مبتلا شده‌اند، ما می‌خواهیم نخوانده ملا شویم، باید برای به جایی رسیدن زحمت کشید، اصل درس که فقه و اصول است، کفایت نمی‌کند، بلکه باید مطالعه‌های جنبی داشت، به ویژه در احکام، اخلاق و اعتقادات باید بسیار کار کرد.

وی با بیان این‌که طلبه که امروز معمم می‌شود، باید از نظر باطن معمم باشد یعنی عاقل، با درایت و خودساخته باشد، اظهار کرد: همسران طلاب نیز باید در خوب درس خواندن طلاب آنان را یاری دهند و حتی از آنان نیز در برخی از مطالب از آن‌ها بازخواست کنند./914/پ201/ج

ارسال نظرات