۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۱۸۸۱۳۸

زنان عربستانی چالش جدید آل سعود

خبرگزاری رسا ـ ۱۵۰ مفتی عربستان سعودی ضمن نگرانی از قانون گریزی برخی زنان، از مقا‌مات کشوری خواسته اند به شدت با آن مقابله کنند.
محدوديت رانندگي زنان در عربستان و واکنش مفتي ها

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: فعالان عربستان سعودی به رغم هشدار مقام های این کشور، اقدام به انتشار ویدئوهایی از رانندگی زنان در خیابان‌های این کشور در اینترنت کرده‌اند. این اقدام در پی فراخوان "کمپین 26 اکتبر" برای لغو منع رانندگی زنان انجام می‌شود.


قابل ذکر است عربستان سعودی تنها کشور جهان است که در آن زنان حق رانندگی ندارند. وزارت کشور عربستان رانندگی زنان را "بر هم زدن نظم عمومی" خوانده و بارها هشدار داده است که با متخلفان برخورد خواهد شد.


دویچه وله در ادامه به نقل از شاهدان عینی افزود: نیروهای امنیتی و پلیس دینی عربستان به بسیاری از خیابان‌های اصلی شهرها اعزام شده‌اند تا در صورت دیدن زنی پشت فرمان اتومبیل او را متوقف کنند. پلیس پیش از این هشدار داده بود که با "بر هم زنندگان نظم عمومی" به شدت برخورد خواهد کرد.


150 مفتی عربستان سعودی نیز علیه متمردان از این قانون ابراز نگرانی کرده و از مقا‌م‌های کشور خواستند به شدت با آن مقابله کنند. یکی از آنان کمپین یادشده زنان را "آمریکایی" نامیده است.


به نقل از سازمان‌دهندگان این کمپین، از زمان آغاز کمپین در 20 سپتامبر در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، بیش از 20 هزار تن از شهروندان عربستان از آن حمایت کرده‌اند.

این دومین کمپینی است که از سال 2011 میلادی تا به حال در مواجهه  با چالش منع رانندگی زنان راه‌اندازی می‌شود.


قابل ذکر است در عربستان قانون رسمی برای ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد؛ با این حال برای زنان تصدیق رانندگی صادر نمی‌شود و زنانی که اقدام به رانندگی می‌کنند دستگیر می‌شوند. در سال 1990 میلادی 47 زن در خیابان‌های عربستان سعودی به علت اقدام به رانندگی دستگیر شده و به شدت مجازات شدند.

با وجود این، مبارزه برای به دست آوردن حق رانندگی زن در طول 20 سال گذشته ادامه یافته است، اگر چه موفقیتی در پی نداشته و نتوانسته تغییری در مقررات عربستان سعودی به وجود بیاورد.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات