۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۱۸۸۲۱۴
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

سرعت کم در تحول علوم انسانی آسیب زا است

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون آمورش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کم بودن سرعت تحول در علوم انسانی آسیب زا بوده و ایجاد خلاء می کند، گفت: تعلل و کند عمل کردن در تحول علوم انسانی موجب می شود که افراد و نگرش هایی که صلاحیت ندارند جهت نهادینه کردن خود و افکارشان اقدام کنند.
حجت الاسلام عليرضا سليمي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وضعیت رشته های علوم انسانی در کشور، گفت: در حال حاضر در رشته های علوم انسانی در دانشگاه های کشور دروس غربی و مغایر و یا دور از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران تدریس می شود و همین امر مشکلات عدیده ای را در جامعه اسلامی ایران که ام القرای کشورهای اسلامی است، بوجود آورده است.


وی با بیان اینکه واقعیت این است که هنوز نتوانستیم به بخش علوم انسانی یک نگاه بومی و دورن گرا داشته باشیم، افزود: ایران به عنوان کشوری متمدن که بخش عمده ای از علوم از آن نشأت گرفته و دانشمندان بسیار زیادی را در خود پرورانده، در حال حاضر به کشوری تبدیل شده که علوم و تفکرات مادی کشورهای غربی را به فرزندان خود آموزش می دهد و این از عیوبی است که از سال ها پیش توسط رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفت.


نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه عمده نگاه ها در بحث علوم انسانی معطوف به بعضی رهبران فکری غربی است، افزود: حتی در بخش فلسفه که ایران اسلامی در آن پیشتاز و بسیار غنی است مشاهده می شود برخی افراد و حتی اساتید دانشگاهی شیفته برخی از فلاسفه غربی هستند حتی در بحث، اقتصاد و سایر مسائل نیز شاهد این مسأله هستیم و این رویکردها نیز به دانشجویان و خانواده آنها منتقل می شود.


عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غرب نیز که همیشه به کشور ایران و سرمایه های آن طمع داشته هم اکنون عزم جدی برای وارد کردن ضربه به فرهنگ و مبانی اعتقادی اسلامی ملت دارد، بیان کرد: غرب می خواهد بدین وسیله علاوه بر تسلط معنوی و مادی بر ایران اسلامی از الگو شدن آن در بین کشورهای اسلامی جلوگیری کند، همین مسائل ضرورت بازنگری رشته های علوم انسانی که رشته هایی انسان ساز است را مشخص می کند.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بومی سازی علوم انسانی با توجه به اقتضائات کشور و پیشینه علمی و بنیادهای های مورد نیاز یکی از ضرورت ها است، ادامه داد: بنابراین داشتن نگاه قائل به اقتضائات کشور امری است که امروز بیش از گذشته باید به آن پرداخت و در این زمینه باید اندیشمندان، محققان، دانشجویان و دانش پژوهان این عرصه ورود پیدا کنند.


حجت الاسلام سلیمی با بیان اینکه اسلامی شدن علوم انسانی یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: خطر نهادینه شدن علوم سکولار در کشور را رهبرمعظم انقلاب از سال ها پیش به مسئولان و دانشجویان تذکر دادند و به همین دلیل مجموعه های مختلفی برای حل این معضل و تحقق اهداف ایجاد شدند.


وی با اشاره به نهادهای مختلف فعال در امر تحول علوم انسانی تصریح کرد: هم اکنون نهاد های مختلفی همچون پژوهشگاه ها، دانشگاه ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته تحول علوم انسانی مجلس و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در حال فعالیت هستند.


این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در کنار تلاش برای تغییر سرفصل دورس باید به تربیت نیروهایی متعهد و کار آمد در این زمینه پرداخت افزود: در صورت نبود نیرویی متعهد با تفکرات اسلامی ادامه فعالیت در سال های آینده و تمرکز بر سرفصل های تغییر کرده دشوار و یا ناممکن خواهد بود.


حجت الاسلام سلیمی با اشاره به عملکرد شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به عنوان اصلی ترین نهاد متصدی این امر گفت: متأسفانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی که 4 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد نیز نتوانسته با سرعت لازم در این راستا اقدام کند.


نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از دو سال است که گسترش 13 رشته علوم انسانی همچون حقوق، حسابداری و جامعه شناسی در دانشگاه ها متوقف شده و برای راه اندازی دوباره آن امروز و فردا می شود.


وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود در کشور و نیاز به امر تحول در علوم انسانی دو سال زمان زیادی است و کارگروه هایی باید در این راستا اقدام کنند، ادامه داد: باید پرسید که به چه دلیل این رشته ها و اقدامات مورد نیاز با آنها باید تا این اندازه متوقف شود؟


عضو عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سرعت کم در تحول علوم انسانی آسیب زا بوده و ایجاد خلاء می کند، اذعان داشت: هر چه سرعت کمتر باشد طمعکاران حریص تر می شوند و این نوع رویکرد باعث می شود که افراد، نگرش و رویکردهایی که دارای صلاحیت نیستند برای پر کردن خلاء های موجود اقدام کنند. بنابراین نه تنها مشکل علوم انسانی کشور حل نمی شود بلکه مشکلی به مشکلات موجود اضافه خواهد شد.


عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، فناوری و تحقیقات و پژوهشگاه های مرتبط باید در بحث تحول علوم انسانی ورود جدی پیدا کنند، تاکید کرد: حوزه و دانشگاه نیز باید به عنوان دو بال و هم راستا با یکدیگر خلاء های موجود در علوم انسانی را پر کنند و نباید تنها به خود نگاه داشته باشند.


وی با بیان اینکه یکی از دلایل طرح بحث وحدت حوزه و دانشگاه ورود جدی و هماهنگ این دو بخش به بحث تحول علوم انسانی است تصریح کرد: در صورت جدایی و ناهماهنگی این دو نهاد و عدم هماهنگی سایر نهاد های مربوطه هدف نظام اسلامی ایران، امام خمینی(ره) و رهبرمعظم انقلاب محقق نشده و دشمنان از طریق فکر و اندیشه نفود خود را بر جوانان بیشتر می کنند.


این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اقدامات برخی مجموعه در راستای ایجاد تحول درعلوم انسانی توضیح داد: تاکنون اقداماتی توسط برخی مجموعه ها انجام شده اما خروجی آنها کافی و مناسب نبوده است بنابراین باید با جدیت و دقت و سرعت بیشتری پیش رفت.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی نهاد های مرتبط با این بخش در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم باید به یکدیگر کمک کنند تا هدف نظام اسلامی مبنی بر اسلامی شدن علوم انسانی مخقق شود، افزود: برگزاری همایش ها و کنگره هایی همچون کنگره بین المللی علوم انسانی به این اتحاد و هماهنگی کمک خواهد کرد./916/د102/ع

ارسال نظرات