۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۸۸۲۲۹
درگیری بر سر جزایر؛

ژاپن: آماده جنگ با چین هستیم

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر ژاپن: در صورتی که چین برای تحمیل منافعش دست به زور بزند، کشورش آمادگی هرگونه رویارویی نظامی را دارد.
نزاع ژاپن و چين بر سر جزاير درياي چين

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه خبری یورونیوز گفت: جنگ لفظی چین و ژاپن بر سر جزایری که هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند، بالا گرفته است.


شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در مصاحبه ای که روز گذشته انجام داد گفت: در صورتی که چین برای تحمیل منافعش دست به زور بزند، کشورش آمادگی هرگونه رویارویی نظامی را دارد.


به عقیده برخی از تحلیلگران، سخنان اخیر نخست وزیر ژاپن حکایت از تغییر سیاست دفاع ژاپن دارد.


یورونیوز در ادامه به نقل از آقای آبه که روز یکشنبه در رژه سالانه ارتش ژاپن در شهر آزاکا سخنرانی می کرد، افزود: وضعیت امنیتی در اطراف ژاپن حساس تر شده است. نیروهای ارتش باید بدانند، تمرینات نظامی، آنها را از هرگونه تهدیدی محافظت می کند و وجود این ارتش به خودی خود یک عامل بازدارنده است.


سالهاست که چین و ژاپن بر سر مالکیت جزایر سنکاکو که در چین با نام دیائویو از آن یاد می شود، اختلاف دارند.

چند روز پیش، چهار فروند هواپیمای نظامی چین بر فراز آب های بین المللی در نزدیکی جزیره اوکیناوای ژاپن پرواز کردند. ژاپن هم برای تلافی این اقدام دو جنگنده خود را روز بعد در همان منطقه به پرواز درآورد.


جنگ یانشنگ، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: اگر ژاپن به اقدامات تحریک آفرین خود ادامه دهد، یا به هواپیمایی شلیک کند، ما آن را یک اقدام جنگی تلقی می کنیم و قاطعانه واکنش نشان خواهیم داد.
به نظر می آید مناقشات ارضی بین این دو کشور، به یک بحران خطرناک برای منطقه تبدیل شده است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات