۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۸۸۲۶۱

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نخستین نشست توجیهی طرح استقبال از زائرین پیاده حرم رضوی(ع)، رونمایی ضریح جدید آستان امامزاده عبدالله(ع) نیشابور، تاسیس دارالقرآن در بین الحرمین امامزادگان محمد(ع) و عبدالله(ع) نیشابور، برگزاری نمایش واقعه تاریخی غدیرخم در نیشابور، عناوین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد در نشست توجیهی طرح استقبال از زائرین پیاده حرم رضوی تحت عنوان «قدم های آسمانی تا امام مهربانی» در خصوص میزبانی زائرین کاروان های پیاده بیان داشت: خدمت رسانی به این زائرین توفیقی است که از اهم آداب این توفیق شکر گزاری است و بالاترین مرتبه شکر هم این است که به آنچه داریم و رسیده ایم بتوانیم عمل کنیم و پاسداشت آن را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: عدد زائرین پیاده در ده سال اخیر از ده هزار نفر شروع شده و در سال گذشته ما شاهد 136 هزار زائر در این کاروانها بوده ایم که این رقم قابل توجهی است.

 

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی افزود: شهرستانهایی که در مسیر تعداد قابل توجهی از کاروانها هستند باید هماهنگی های لازم را با سایر مجموعه ها و سازمانهای ذی ربط جهت تسهیل امور زائرین انجام دهند.

 

وی در خصوص اولویت های خدمت رسانی اظهار کرد: حضور روحانی با نشاط و به طور مستمر در پایگاهها از اولویت های ویژه است که باید به آن توجه شود.

 

وی در پایان گفت: در حال حاضر 66 پایگاه در بقاع متبرکه در نظر گرفته شده که آماده خدمت رسانی به زائرین حرم رضوی (ع) می باشند.

 

ضریح جدید آستان امامزاده عبدالله(ع) نیشابور رونمایی شد

مسؤول هیئت امنای بقاع متبرکه مزارین نیشابور در حاشیه این مراسم، بیان کرد: اسفندماه 91 با همت و اراده راسخ خیر نیک‌اندیش محمدحسن بیاتی، ساخت این ضریح مقدس آغاز و همزمان با اعیاد ذی‌الحجه وارد شهر سلسله‌الذهب و با بدرقه عاشقان کوی ولایت داخل بقعه متبرکه امامزاده عبدالله(ع) شد.

 

مهدی اکبرآبادی با بیان این که ضریح جدید به سبک هلالی ضریح حضرت امام رضا(ع) ساخته شده است، افزود: در ساخت این ضریح مقدس 25 مثقال طلا به کار برده شده است.

 

مسؤول هیئت امنای بقاع متبرکه مزارین نیشابور با اشاره به اینکه روی ضریح مزین به واژه‌های قرآنی است، عنوان کرد: اشعار پرشور محتشم کاشانی نیز بر آن حک شده است.

 

اکبرآبادی ادامه داد: توسعه امکانات در بقاع متبرکه راهکاری تاثیرگذار در گردشگری مذهبی محسوب شده و سبب آماده شدن بستر برای آمیزه‌های دینی می‌شود.

 

گفتنی است: بارگاه امامزاده عبدالله ابن ابراهیم ابن محمد حنفیه ابن امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) نیشابور در کنار بقعه متبرکه برادر بزرگوارشان امامزاده محمد(ع) و در میان بوستان زیبای شهید هاشمی‌نژاد واقع شده است.

 

تاسیس دارالقرآن در بین الحرمین امامزادگان محمد(ع) و عبدالله(ع) نیشابور

مهدی اکبر آبادی، مسؤول هیئت امنای بقاع متبرکه مزارین نیشابور با اشاره به ظرفیت بالا و فضای باز بین دو بقعه امامزادگان محمد(ع) و عبدالله(ع) واقع در بوستان هاشمی نژاد بیان داشت: با توجه به وسعت بین الحرمین امامزادگان محمد(ع) و عبدالله(ع) یکی از خیرین شهرستان نیشابور با نیت نشر فرهنگ قرآنی و تربیت حافظان قرآن کریم  هزینه ای بالغ بر دو میلیارد و دویست میلیون ریال برای ساخت دارالقرآن را در این مکان عهده دار شد.

 

وی ادامه داد: این خیر بیش از این برای طرح توسعه بقعه امامزادگان محمد(ع) و عبدالله(ع) مبلغ  صد میلیون ریال هزینه نمود.

 

اکبر آبادی گفت: بعد از رایزنی ها در راستای واگذاری زمین مربوطه برای ساخت دارالقرآن توسط شهرداری ساخت این پروژه آغاز می شود.

  

برگزاری نمایش واقعه تاریخی غدیرخم در نیشابور

علی اصغررشید، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این مراسم به داستان حضرت موسی(ع) اشاره کرد وگفت: حضرت موسی وقتی به آتش کوه طور رسید خداوند فرمود یا موسی کفش هایت را بیرون کن که به سرزمین مقدسی گام نهادی و من از طریق همین آتش با تو حرف می زنم و همچنین علی (ع) و پیامبر(ص) درچنین روزی در این مکان (غدیر) حاضر شدند و خدا فرمود ای رسول رسالت خود را ابلاغ کن که اگر ابلاغ نکنی رسالت خدا را کامل نکردی و خدا تو را از گزندها نگهداری خواهد کرد ورکن رکین همه خوبیها و همه حسنات مولا علی (ع)است.

 

وی تصریح کرد: فلسفه این هفته و این روز یعنی هدایت ، ولایت ،انتخاب ، انتصاب و یعنی تولی و تبری که همه اینها در یک کلمه ولایت مطلقه فقیه است که ما به آن اعتقاد داریم که اگر این کار را انجام دهیم یعنی این موضوع و سفارش پیامبر را به جا آوردیم و به قرآن و اهل بیتش تمسک جستیم و هیچ گاه گمراه نخواهیم شد و الا گمراهی در مسیر راه ما خواهد بود.

 

ابولفضل مشکیان، کارگردان هنری این نمایش و عضو شورای نظارت برنمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در حاشیه این مراسم اظهار داشت: از یک ماه پیش ستاد بزرگداشت این روز بزرگ با اهتمام نیروی مقاومت بسیج  نیشابور وهمکاری دستگاههای اجرایی شهرستان آغاز به کار کرد و  قرارشد این نمایش واره بصورت میدانی ودر منطقه ای سه هکتاری با حضور 313 هنرمند به اجرا در آید و گروه 22 نفره  از هنرمندان نمایش بسیج هنرمندان  نیشابورتمرین این کار را آغاز نموده و برای شروع کار تحقیقاتی  توسط کارشناسان هنری و مذهبی پیرامون روز غدیر خم و اتفاقات پیرامون آن انجام شد و درنهایت واقعه غدیرخم به عنوان یکی از مهمترین بخش های تاریخ اسلام و به خصوص تشیع علوی  برای دومین بار بصورت میدانی در شهرستان نیشابور بااجرای نمایش وبازسازی و به صورت نمادین در بلوار شهید شوشتری (جاده باغرود)درساعت 9 صبح روز چهارشنبه اول آبان 92 اجراشد که سال گذشته این نمایش واره با استقبال   پرشور هزاران نفری مردم ولایت مدار نیشابور برگزار شد.

 

وی افزود: نیروی مقاومت بسیج در طرح «لبیک یا رسول اله» این واقعه عظیم تاریخ اسلام را در 122 شهر کشور برگزار نمودو ما به فرموده مراجع تقلید باید به سمتی برویم که این واقعه بزرگ همچون روز عاشورا همگانی شود.

  

مرحله مقدماتی آزمون مفاهیم قرآن کریم اوقاف گناباد برگزار شد

این آزمون با حضور رضا طالبیان ریاست اداره اوقاف و امور خیریه گناباد و محمود پورباقر مسئول امور فرهنگی و روابط عمومی این اداره در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد برگزار شد.

 

مسابقه با تلاوت قرآن توسط مسلم پورعادین روحانی بیدختی آغاز شد و طالبیان نیز نکاتی چند درخصوص مسابقات برای شرکت کنندگان بیان کرد.

 

این گزارش می‌افزاید: در این آزمون از گروه سنی بالای 16 سال جمعیتی بالغ بر 200 نفر از خواهران و برادران با حضور 95 درصدی خانم‌ها شرکت کردند.

 

 سؤوالات آزمون از کتاب کوثر قرآن ترجمه حجت‌الاسلام محسن قرائتی در دو گروه الف و ب شامل 15 پرسش و مدت پاسخگویی 25 دقیقه بود.

 

شرکت کنندگان در این آزمون از طریق کمیته‌های روستایی، بسیج، بانوان، نیروهای مسلح، موسسات قرآنی، جلسات قرآنی، حوزه، دانشجویی، دانش‌آموزی، اتباع خارجی، اداری و عمومی ثبت‌نام کرده بودند.

 

گفتنی است؛‌ آزمون رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم نیز با اعلام اداره اوقاف و امور خیریه گناباد به زودی برگزار می‌شود./930/د101/ب

ارسال نظرات