۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۸۸۴۰۸

حلقه امنیتی اروپا علیه روسیه تنگ تر می شود

خبرگزاری رسا ـ سرانجام پس از مذاکرات طولانی، ساخت سامانه پدافند موشکی اروپا در رومانی آغاز شد.
افتتاح سامانه سپر دفاع موشکي در روماني

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، به گزارش پایگاه خبری دویچه وله؛ طی مراسمی ساخت پایگاه سپر دفاع موشکی اروپا در رومانی آغاز شد. در این مراسم که در پایگاه نظامی دوسلو در رومانی برگزار شد، تریان باسسکو، رئیس‌جمهور رومانی، آلکساندر ورشبو، جانشین دبیرکل ناتو و جمیز میلر، معاون وزیر دفاع آمریکا، شرکت داشتند.

 

در پایان کار، این پایگاه موشکی در سامانه کلی پدافند موشکی اروپا ادغام خواهد شد. پایگاه جدید مساحتی بالغ بر 175 هکتار دارد که در آینده 200 کارشناس و وابسته نظامی از آمریکا در آن فعالیت خواهند داشت.

 

به گفته کارشناسان ناتو این سپر دفاع موشکی که بیشتر متکی به فن‌آوری و سامانه‌های ساخت آمریکاست وظیفه دارد که اروپا را از گزند حملات موشک‌های میانبرد در امان نگه دارد.

 

شایان ذکر است ساخت سپر دفاع موشکی، رابطه ناتو و روسیه را تیره و تنش‌آلود کرده است. روسیه این پدافند موشکی را به عنوان تهدیدی برای امنیت خود تلقی می‌کند. مسکو از ناتو خواسته که تضمین‌هایی محکم ارائه کند که سپر دفاع موشکی اروپا هیچگاه علیه روسیه بکار گرفته نخواهد شد.

 

ناتو تاکنون بارها در بیانیه‌های رسمی خود تصریح کرده که سپر دفاع موشکی در اروپا تهدیدی علیه روسیه تلقی نمی‌شود، اما از دادن ضمانت‌های لازم‌الاجرا نیز خودداری کرده است.

 

روسیه پیشتر اعلام کرده بود با راه اندازی این سامانه در صادرات گاز خود به اروپا تجدید نظر خواهد کرد./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات