۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۸۸۸۰۵
مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی:

پدیده خورشید گرفتگی جزئی عصر امروز در کشور قابل مشاهده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی از رخ‌داد پدیده خورشید گرفتگی در کشور خبر داد، گفت: این خورشید گرفتگی عصر امروز در مناطق غربی و مرکزی به صورت جزئی قابل رویت است.
خورشيد گرفتگي

محمد صالح نجف، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ از ایجاد پدیده خورشید گرفتگی در کشور خبر داد، گفت: این خورشید گرفتگی عصر امروز در مناطق غربی و مرکزی به صورت جزئی قابل رویت است.

وی ادامه داد: البته خورشید گرفتگی امروز در مناطق شرقی کشور در شهرهای همانند کرمان، گرگان و مشهد قابل رویت نیست، در شهرهای دیگر نیز مانند سمنان، یزد و ساری تنها با چشم مسلح قابل رویت است، البته میزان خورشید گرفتگی غرب کشور نسبت به مرکز بیشتر است.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی با بیان این‌که خورشید گرفتگی دوازده آبان ماه در شهرهای مرکزی همانند قم و تهران بدون چشم مسلح نیز قابل رویت است، اظهار داشت: این پدیده در بیشتر مناطق کشور از ساعت 16:49 یا 16:50 دقیقه آغاز می‌شود.

وی افزود: البته این خورشید گرفتگی در کشور ما قبل از کامل شدن از بین می‌رود و زمان آن در هر شهری بستگی به زمان غروب آفتاب آن شهر دارد، برای مثال این خورشیدگرفتگی در شهر مقدس قم ساعت 17:11 دقیقه که زمان غروب آفتاب است از بین می‌رود و در افق تقریبا سه تا چهار درجه‌ای قم قابل رویت است.

نجف درباره اتمام زمان خورشید گرفتگی در دیگر مناطق کشور نیز گفت: زمان به پایان رسیدن خورشید گرفتگی امروز در شهرهایی مانند ارومیه 17:29، اهواز 17:25 و ایلام 17:30 دقیقه است و مردم هر شهر باید وقت غروب آفتاب را زمان به اتمام رسیدن خورشید گرفتگی در آن شهر بدانند.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی با بیان این‌که این خورشید گرفتگی از جنوب شرقی آمریکا آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: خورشید گرفتگی در جنوب شرقی آمریکا، اقیانوس اطلس و برخی از کشورهای آفریقای به صورت حلقوی و در بقیه نقاط جهان به صورت جزئی است.

وی توصیه کرد: افرادی که می‌خواهند شاهد خورشید گرفتگی باشند حتما از وسایل ایمنی همانند عینک‌های ویژه، تلسکوپ‌های فیلتردار و دوربین‌های دو چشم استفاده کنند، چرا که با خورشید گرفتگی اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید از بین نرفته و هم‌چنان به زمین می‌رسد.

نجف با بیان این‌که مشاهده خورشید گرفتگی بدون استفاده از وسایل ایمنی آسیب جدی به چشم افراد وارد می‌کند، بیان داشت: برخی خیال می‌کنند چون خورشید گرفتگی جزئی است پس مشاهده آن بدون وسایل ایمنی آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند در حالی که خورشید گرفتگی چه جزئی باشد چه کلی به چشم آسیب می‌رساند.

شایان ذکر است، برنامه رصد خورشید گرفتگی جزئی در صورت ابری نبودن هوا  از طرف مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی از ساعت 16:45 تا 17:15 در بوستان علوی جنب تالار آرین برگزار می‌شود./993/

 

ارسال نظرات