۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۸۸۸۰۶

تأکید آیت الله نوری همدانی بر تلاش نخبگان در جهت اقتدار علمی اسلام

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، بسیاری از علوم را در جهان، نشات گرفته از علوم اسلامی دانست و گفت: باید سعی کرد تا مجد و عظمت صدر اسلام را دوباره در جهان اسلام ایجاد کرد و این با تلاش های نخبگان دانشگاهی و حوزوی امکان پذیر خواهد بود.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حضرت آیت الله نوری همدانی امروز در دیدار با نخبگان، فرهنگیان و دانشگاهیان اردبیل گفت: دین مقدس اسلام در زمان جاهلیت امتی را که بهترین امت جهان بود، تشکیل داد تا این امت به دور از هرگونه افراط و تفریط در رأس تمام امور باشد.
 

وی افزود: با بررسی در بین دانشمندان مسلمان و دانشمندان غربی می‌توان به این مسأله رسید که دانشمندان مسلمان قبل از مسلمانان غربی در علوم بسیاری نظر داشته و ابداعات و اختراعات بسیاری داشته اند.
 

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: تمدن علوم اسلامی بسیار قوی تر از علوم غربی است، چرا که بسیاری از علوم نشأت‌ گرفته از علوم اسلامی است.
 

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در علوم متداول در جهان همچون پزشکی، ریاضی، علم هندسه، نجوم، فیزیک و شیمی و بسیاری از علوم دیگر، بسیاری از اصطلاحات، عربی است و این نشان گر این مسأله است که پدیدآورندگان علوم در جهان، دانشمندان مسلمان بوده اند.
 

وی اظهار داشت: در هر جایی که علومی وجود دارد به یقین نشأت گرفته از اسلام و مسلمانان است و همه قدرت‌ها در برابر اسلام خاشع و خاضع بوده و خواهند بود.
 

این مرجع تقلید با اشاره به عقب ماندگی مسلمانان در برهه ای از تاریخ، خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که چرا مسلمانان دچار انحطاط و عقب افتادگی شده اند و چه دست‌ها و توطئه هایی باعث این مسأله شده است.
 

حضرت آیت الله نوری همدانی، به شش اصل مهم اسلام در پیشرفت جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت: علم، ایمان و اعتقاد، حکومت اسلامی، وحدت و اتحاد، قدرت جهادی و نظامی و دوری از انفعال در برابر دشمنان، شش اصل مهم پیشرفت و قدرت جوامع اسلامی است.
 

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص)، فراگرفتن علم و مجهز شدن به دانش را بر هر مرد و زن مسلمان توصیه کرده و این اصل مهم را در جوامع اسلامی ضروری دانسته است.
 

استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برای ایجاد قدرت در جوامع اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی ضروری است و پیامبر اکرم (ص)، حکومت اسلامی را بنا نهادند و با معرفی امام علی(ع) و ائمه اطهار(ع) به عنوان جانشین پس از خود، باعث تدوام این حکومت اسلامی شدند.
 

وی به اصل مهم وحدت و اتحاد در پیشرفت جوامع اسلامی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مسلمانان باید با اتحاد و عدم تفرقه، در برابر دشمنان ایستادگی کنند به گونه ای که پیامبر اکرم(ص)، امت اسلامی را همانند پیکر یک انسان که اعضای آن باید با هم متحد باشند، شبیه می دانستند.
 

حضرت آیت الله نوری همدانی، علت عقب ماندگی علمی مسلمانان را در برهه ای از تاریخ، عدم توجه به این شش اصل مهم دانست و افزود: دشمنان اسلام چنان برنامه ریزی کردند که با گرفتن این اصول مهم، باعث انحطاط و عقب ماندگی مسلمانان شوند و بتوانند بر کشورهای اسلامی و مسلمانان مسلط شوند.
 

وی به تبلیغات کشورهای غربی مبنی بر جدایی دین از سیاست، اشاره کرد و اظهار داشت: چگونه می توان جدایی دین از سیاست را پذیرفت، در حالی که دین در همه ابعاد دستور و برنامه دارد.
 

این مرجع تقلید تصریح کرد: استکبار با ایجاد گروه‌ها و فرقه های مختلف سعی در ایجاد تفرقه در بین مسلمانان را دارد تا به این وسیله از ایجاد قدرت در جهان اسلام و در بین مسلمانان جلوگیری کند.
 

حضرت آیت الله نوری همدانی انقلاب اسلامی ایران را سرآغاز دوباره ای بر ایجاد قدرت در بین مسلمانان دانست و گفت: با به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی ایران، خون تازه ای در رگ های جهان اسلام به جریان درآمد و باعث شکوفایی دوباره مسلمانان شد.
 

وی به وظیفه خطیر نخبگان و دانشگاهیان در مقطع کنونی اشاره کرد و افزود: باید سعی کرد تا مجد و عظمت صدر اسلام را دوباره در جهان اسلام ایجاد کرد و این با تلاش های نخبگان امکان پذیر خواهد بود.
 

استاد عالی حوزه علمیه قم به ضرورت تدوین برنامه های درسی برای رسیدن به اقتدار جهان اسلام تأکید کرد و اظهار داشت: برنامه های درسی دانشگاه ها و مدارس باید به گونه ای تدوین شود تا روح اقتدار و عزت را در بین جوانان و نوجوانان ایجاد کنند.
 

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان با تأکید بر نقش اساسی استادان و معلمان در ایجاد تعلیم و تربیت اسلامی تصریح کرد: استادان باید هدفشان تربیت انسان هایی باشد که پایبند به اسلام و انقلاب باشند./937/پ201/س

 

ارسال نظرات