۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۸۸۸۶۷

ترس آمریکا از نفوذ روزافزون روسیه در مصر

خبرگزاری رسا ـ جان کری در سفر خود به مصر، در عقب نشینی آشکار به خبرنگاران گفت: ما متعهد شده ایم که با دولت جدید کار کنیم و به همکاری های گذشته ادامه دهیم.
سفر جان کري به مصر و ديدار با نبيل فهمي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا و به نقل از رادیو فرانسه، وزیر امور خارجه آمریکا پس از ورود به مصر و گفتگو با نبیل فهمی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: آمریکا مصمم است به همکاری های خود با دولت مصر ادامه دهد. او در عین حال مصری ها را دعوت کرد که یک انتخابات آزاد و عادلانه با شرکت همه مردم مصر تدارک ببینند.

 

جان کری که در کنار همتای مصری اش ظاهر شده بود، خطاب به رسانه ها گفت: ما متعهد شده ایم با دولت جدید کار کنیم و به همکاری های گذشته ادامه دهیم. او گفت: من به روشن ترین شکل تاکید می کنم که آمریکا دوست مصری ها و کشور مصر خواهد ماند.

 

این اولین ملاقات یک مسئول بلند پایه آمریکایی پس از برکناری دولت محمد مرسی و استقرار دولت موقت تحت سلطه نظامیان است.

 

جان کری درست روزی وارد مصر شده است که قرار است فردای آن روز محاکمه رئیس جمهوری برکنار شده این کشور و چهارده نفر از یارانش آغاز گردد.

 

کارشناسان مسائل خاورمیانه این سفر جان کری را سفر ترس خوانده اند. چراکه آمریکا چندی پیش دولت موقت مصر را به علت کشتار مردم، تهدید به عدم پرداخت کمک های مالی کرده بود و  ارتش مصر نیز در پاسخ به آمریکا، روسیه را به عنوان کشور جایگزین معرفی نمود.

 

حال جان کری با سفر به مصر و تأیید اقدامات ارتش و دولت موقت این کشور، تلاش می کند تا این هم پیمان دیرینه خود را در منطقه حفظ نماید. از طرفی ترس اصلی آمریکا این است که در صورت از دست دادن مصر، این کشور می تواند خطر قابل توجهی در برابر اسرائیل محسوب شود./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات