۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۸۹۰۷۳

نشست سه جانبه برای آماده سازی ژنو 2

خبرگزاری رسا ـ نمایندگان سازمان ملل متحد، روسیه و آمریکا امروز در ژنو گرد هم می آیند تا مقدمات کنفرانس ژنو 2 را آماده کنند.
پرچم آمريکا و روسيه و سوريه
نشست سه جانبه ژنو

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رادیو صدای روسیه گزارش داد؛ نشست سه جانبه سازمان ملل متحد، آمریکا و روسیه برای آماده سازی کنفرانس بین المللی سوریه امروز در ژنو برگزار خواهد شد.

 

گنادی گاتیلوف و میخائیل بوگدانف، معاون های وزیر امور خارجه روسیه، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و رابرت فورد، سفیر آمریکا در دمشق از طرف آمریکا و اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در این نشست شرکت می کنند. در این جلسه تمام مسائل مربوط به برگزاری ژنو 2 برنامه ریزی خواهد شد. طبق برنامه از پیش تعیین شده، 23 نوامبر روز برگزاری این جلسه خواهد بود.

 

انتظار می رود ابراهیمی گزارشی از سفر خود به منطقه خاورمیانه را به دیپلمات های مسکو و واشنگتن ارائه دهد. علاوه بر این، دیپلمات های روسیه در ژنو با نمایندگان اپوزیسیون سوریه دیدار خواهند کرد .

 

مسئله مهمی که هنوز در خصوص این کنفرانس حل نشده است، حضور ایران در این کنفرانس بین المللی است. از سویی روسیه بر حضور ایران اصرار دارد و از طرف دیگر آمریکا و اپوزسیون سوریه مخالف حضور ایران هستند؛ تا جایی که اپوزسیون اعلام کرد در صورت حضور ایران در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. مسکو به دلیل اظهارات مخالفان دولت سوریه، غرب را به ناتوانایی به متقاعد کردن مخالفان به نشستن بر سر میز مذاکرات متهم کرد.

 

آنچه به نظر می آید، واهمه آمریکاییان و مخالفین بشار اسد از حضور ایران تنها به علت تأثیرگذاری نظر ایران بر دیگر شرکت کنندگان است. آمریکا و اپوزسیون به دنبال ایجاد دولت انتقالی در سوریه هستند، پیش شرطی که ایران و سوریه پیشاپیش مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات