۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۹۳۴۸
آیت‌الله استادی:

برپایی مجالس عزا سبب نزول برکات و دفع بلا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر شواری عالی حوزه علمیه برگزاری مراسم عزاداری در کشور را سبب نزول برکات و دفع بلاها و مشکلات خواند و گفت: اگر اعمال ما مورد رضایت خدا و ائمه اطهار(ع) قرار گیرد برکت در جامعه پدیدار می‌شود.
آيت الله استادي سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه علمیه در پنجمین شب از مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، با اشاره به آیات و روایات بر ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و ابراز داشت: پیامبر اسلام می‌فرمایند؛ تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ای وجود دارد آن امت بخیر هستند.
امر به معروف و نهی از منکر سبب نزول برکت می‌شود
آیت‌الله استادی تأکید کرد:‌ اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر نباشد برکت از زندگی مردم آن جامعه می‌رود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر توجه به امر به معروف و نهی از منکر، گفت: اگر جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر نکند اشرار آن جامعه بر مردم مسلط می‌شوند.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه عدم توجه به امر به معروف و نهی از منکر را سبب ازدیاد گناه در جامعه دانست و اظهار کرد: در جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر نباشد اکثریت مردم با گناه سرو کار پیدا می‌کنند و دیگر نیازی به حاکم عادل ندارند.
امام جمعه قم با بیان این‌که اثر نماز باران، بارش باران است، افزود: گناه نیز سبب خشکسالی می‌شود؛‌ گناه سبب بارش بیچارگی و خدا پرستی سبب نزول برکات در جامعه می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از عوامل از بین رفتن برکت در زندگی را فراوان شدن طلاق در جامعه دانست و ابراز کرد: از صد ازدواجی که در یکی از تالارهای کشور انجام شده بود هفتاد مورد آن منجر به طلاق شد.
یکی از عوامل نزول برکت برپایی مجالس عزاداری است
وی برگزاری مراسم عزاداری در کشور را سبب نزول برکات و دفع بلاها و مشکلات خواند و ابراز کرد: اگر اعمال ما مورد رضایت خدا و ائمه اطهار(ع) قرار گیرد برکت در جامعه پدیدار می‌شود.
آیت‌الله استادی تأکید کرد: اگر در جامعه‌ای ظلم، ستم و بی نمازی وجود داشته و همه به فکر مادیات باشند قطعا دچار بلاها و مشکلات خواهند شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر مردم به دستورات الهی عمل نکنند در زمین و آسمان یار و یاور نخواهند داشت.
وی در پاسخ به این شبهه که بین ایران و ممالک غیر اسلامی که وضعیت مناسبی دارند چه فرقی دارد، گفت: از مردمی که مسلمان هستند توقعی است که از غیر مسلمانان نیست، اگر مسلمانان به وظایف خود عمل نکنند بلا نازل می‌شود؛ ما اگر به وظایف خود عمل نکنیم پیامد دارد اما آنها که اعتقادی به اسلام ندارند توقعی از آنها نیست و حساب شان مشخص است.
آیت‌الله استادی بیان کرد: اگر بخواهیم زندگی با برکتی داشته باشیم باید بیشتر به دنبال تقوا و اطاعت خدا برویم تا رحمت و برکات الهی بر ما نازل شود.
برکت یک عامل معنوی است
دبیر شورای عالی حوزه علمیه در ادامه با بیان این‌که عده‌ای خدا را باور و به عوامل معنوی نیز اعتقاد دارند، گفت: در مقابل عده‌ای هستند که غیر از مادیات و عوامل محسوس هیچ چیز را قبول ندارند.
وی با اشاره به این‌که برخی با دعا و توسل مشکلات و بیماری‌هایشان برطرف می‌شود، ابراز کرد: خدا پرستان در چنین شرایطی عامل معنوی را مؤثر می‌دانند هرچند به علت و معلول نیز اعتقاد دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادمه داد: خداپرستان به همان اندازه که به دارو در جهت درمان بیماری‌ها اعتقاد دارند عوامل معنوی و دعا را نیز مؤثر می‌دانند.
امام جمعه قم با بیان این‌که برخی حتی در برابر معجزات نیز به دنبال علل مادی هستند، اظهار کرد: این عده چون خدا و معنویات را باور ندارند این‌گونه مسائل را باور نمی‌کنند.
علامه طباطبایی و شیخ عبدالکریم حائری از مصادیق برکت در زندگی هستند
دبیر شورای عالی حوزه علمیه با تأکید بر این‌که برکت یک عامل معنوی است، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی یکی از مصادیق برکت در زندگی است و تفسیر المیزان وی تا به امروز مورد استفاده اهل علم و مردم قرار گرفته است.
آیت‌الله استادی با بیان این‌که برکت ریشه قرآنی دارد، افزود: متأسفانه برخی برکت را قبول ندارند و می‌گویند در زندگی برای موفقیت باید تلاش و کوشش کرد.
وی با اشاره به این‌که برکت یک واقعیت است، بیان کرد: خوش‌رفتاری و سهل گرفتن بر خانواده یکی از راه‌های رسیدن به زندگی با برکت است.
امام جمعه قم با اشاره به خدمات گسترده حوزه علمیه قم، عمر شیخ عبدالکریم حائری را با برکت خواند و خاطرنشان کرد: زمانی که شیخ عبدالکریم حائری از نجف به ایران آمد در اراک حوزه علمیه‌ای تأسیس کرد و پس از سفر به قم به درخواست علما حوزه علمیه قم را تأسیس کرد که منشأ آثار و برکات فراوانی در جامعه شد و حضرت امام خمینی(ره) و مراجع تقلید از جمله این برکات هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که سراسر معجزات پیامبران و ائمه اطهار(ع) علت غیر مادی و غیر محسوس دارد، گفت: علت برخی از کارها معنوی و غیر محسوس است از این رو نمی‌شود آنها را قبول نکرد./927/پ201/ج
ارسال نظرات