۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۸۹۳۹۱
استاد حوزه و دانشگاه:

توجه به معارف سوره فجر زندگی ما را حسینی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حیدری کاشانی با تفسیر آیات سوره فجر گفت: معارف سوره فجر زندگی ما را حسینی می‌کند و زندگی ما را در مسیر و راه امام حسین (ع) قرار می‌دهد.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدری کاشانی در شب پنجم محرم در جمع عزاداران هیئت فاطمیون در ادامه تفسیر سوره فجر اظهار کرد: معارف سوره فجر می‌تواند زندگی ما را حسینی کند و زندگی ما را در مسیر و راه امام حسین(ع) قرار دهد.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی اظهار کرد: در روایت آمده است کسی که فرزند پسر صالح و سالم می‌خواهد یازده مرتبه سوره فجر را بخواند؛ بالاترین فضیلت سوره فجر این است که سوره حسین بن علی (ع) و شیعیان راستین او است؛ کسی که توفیق مداومت بر قرائت این سوره داشته باشد در روز قیامت در جنت الحسین جای خواهد گرفت.

 

 وی با اشاره به معارف والای سوره فجر ابراز کرد: عصاره تمام قرآن، عصاره تمام اسلام، عصاره تمام دین، وارستگی از زندگی شیطانی، آراستگی به زندگی رحمانی، خروج از ولایت شیطان، ورود به ولایت خداوند، رهایی از رذایل شیطانی، آراستگی به اخلاق الهی، یک دوره شیطان شناسی و دشمن شناسی در سوره فجر آمده است.

 

استاد حوزه دانشگاه با بیان به اهمیت دشمن شناسی در جامعه امروز گفت:کسی که دشمن و شیطان را خوب نشناسد و ترفندهای و دام‌های شیطان را ندادند عاقبت به بند شیطان کشیده خواهد شد و از امام زمان جدا خواهد شد.

 

 وی با اشاره به انحراف شیطان گفت: اصلی‌ترین مشکل شیطان این بود که عبودیت را بدون ولایت می‌خواست؛ شیطان می‌گفت عبودیت و سجده می­کنم ولی در مقابل خدا؛ نه بر یک انسانی که افتخار ولی اللهی از سوی خدا به او اعطا شده است؛ خداوند در اصل تعظیم و تبعیت بر ولی الله را از شیطان می‌خواست در روایت آمده است که هدف اصلی خداوند بر سجده شیطان تبعیت از ولایت محمد و آل محمد بوده است.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: شیطان بخاطر شش هزار سال عبادت خود به مقام عزیز اللهی رسیده و معلم ملائک شده بود؛ شیطان شش هزار سال عبادت خود را بخاطر عدم تبعیت و پذیرفتن ولایت خراب کرد و از همانجا ستیز و دشمنی خود را با کسانی که رهروان راه ولایت هستند آغاز کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مضامین سوره فرج بیان داشت: خداوند در سوره فجر دو راه را نشان می‌دهد: روش رهروان راه شیطان که قوم ثمود و عاد و آل­فرعون هستند را بیان می‌کند و این سه قوم از تبعیت ولایت بیرون آمدند و راه شیطانی خود را پیش گرفتند؛ و هم دچار عذاب دنیوی و عذاب آخرتی شدند؛ در سوره فجر از آیه اول تا آیه 26 رهروان راه شیطان رانشان می‌دهد و از آیه 27 به بعد به رهروان راه ولایت و ائمه را بیان می‌کند.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی در تفسیر سه آیه آخر سوره فجر اظهار کرد: بزرگترین مقامی که یک انسان می‌تواند به آن دست پیدا کند نفس مطمئنه و روح آرامش یافته تحت ولایت ولی خدا بر روی زمین است که هیچ بی قراری و ناآرامی در آن راه دارد.

 

وی ابراز در تفسیر آیات پایانی سوره فجر اظهار کرد: در ین آمده است که بنده از خداوند راضی است و خداوند هم از عبد خداوند راضی است، که این نهایت درجه عرفان و عبودیت خداوند است؛ این بنده وارد بهشت خداوند و بهشت امام حسین (ع) خواهند شد. نفس مطمئنه مصداق و امامش امام حسین (ع) است.

 

ایشان با اشاره به گمراهی و انحراف عمر بن سعد و شمر بن ذی‌الجوشن گفت : علت انحراف و ریزش عمر بن سعد و شمر بن ذی‌الجوشن از راه ولایت و امامت بخاطر علاقه شدید به مال دنیا بوده است. آنها تا پیش از کربلا پرونده بسیار درخشانی داشتند؛ شمر در جنگ صفین در راه ولایت و از فرماندهان لشگر امام علی (ع) بوده است و در مقابل شیطان مسجم معاویه به پا خواسته است و در این جنگ مجروح می‌شود؛ و در نظر مردم شمر جانباز راه امامت و ولایت بوده است؛ وقتی امام علی (ع) در مسافرت بود شمر بجای امام علی (ع) نماز می‌خواند؛ و شمر جزء ریزیشها شگرف‌آور در کربلا بود؛ و در حوادث کربلا رهرو راه شیطان بود.

 

 وی افزود: شمر بن ذی‌الجوشن عقده ثروت داشت و عمر ابن سعد عقده شهوت در دل داشت. شمر بخاطر ده هزار دینار جایزه برای قتل امام حسین (ع) به این کار دست زد و عمر ابن سعد هم بخاطر رسیدن به قدرت و کنیزان شهر ری در جنگ کربلا شرکت کرد.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی ابراز کرد: عمر ابن سعد موقع که فرمان حمله به لشگر امام حسین (ع) داده بود؛ چند بیت شعر خواند که مضمون این اشعار این است: من دانستم که در جنگ با امام حسین (ع) جهنم ابد را برای خودم خریده‌ام؛ اما چکار کنم ملک ری در انتظار من است و زیبارویان ری منتظر من هستند.

 

وی ابراز کرد: در روایت آمده است: موقع ظهور امام زمان کسانی که از امر ولایت ایشان خارج می‌شوند که همیشه انتظار می‌رفت که از یاوران او هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: خداوند چهل سال قبل از اینکه روح حضرت آدم بدمد؛ مجسمه حضرت آدم را ساخته بود و به فرشتگان فهماند که وقتی که روح بر او دمیده می‌شوند باید بر او سجده کنید؛ شیطان که بخاطر عبودیت شش هزار ساله خود به مقام عزیز الهی رسیده بود؛ هر وقت از کنار این مجسمه رد می‌شود می‌گفت: ا من هرگز بر این سجده نخواهم نکرد از این کار اباء خواهم داشت؛ شیطان از همان موقع تکبر به مقام ولایت داشت.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: اگر علاقه به مال و مقام و شهرت دنیا در ما بسیار بالا است که دلبستگی و وابستگی برای ما ایجاد کرده است بدانید که یک تکبر پنهانی به مقام و آستان ولایت و امامت دارند که به موقعش رو خواهد شد و ما را به زمین خواهد زد. /998/پ201/ع

ارسال نظرات