۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۸۹۵۳۲

پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله شبیری زنجانی به صورت رسمی راه اندازی شد

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی که چندی پیش به صورت آزمایشی به راه افتاده بود، فعالیت خود را به شکل رسمی و با پوشش اخبار، دروس حوزوی و بیانات این مرجع تقلید آغاز کرده است.
آيت الله شبيري زنجاني

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع قم و مدرس برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه به زبان فارسی راه اندازی شد.
پایگاه رسمی آیت‌الله شبیری زنجانی از چند بخش اصلی اخبار، دروس، بیانات، استفتائات، توضیح المسائل، نگارخانه، کتابخانه، مراکز مرتبط و ویژه‌ها تشکیل شده است.


در بخش اخبار، آخرین خبرها از دیدار‌ها، فرمایشات ایشان پیرامون مسائل کشور، توصیه‌ به مسئولان و همچنین اخبار ایشان در رسانه منعکس می‌شود. در بخش دروس خارج؛ دروس سال جاری و نیز موضوعاتی چون صوم، بیع، حج، نکاح، اجاره، خمس، اعتکاف و رجال، که تا کنون تدریس شده است قابل مشاهده است.


همچنین در بخش استفتائات، آخرین پرسش‌ها از معظم له نظیر: حکم عمل بدون تقلید یا از روی تقلید اشتباه، لزوم رعایت نظر دو مرجع تقلید در برخی اعمال، تبعیت در انتخاب مرجع، شرایط مرجع تقلید، رجوع به مجتهدی دیگر در موارد احتیاطی، تبعیض در تقلید دیده می‌شود. در بخش بیانات با نام "جرعه‌ای از دریا" فرمایشات ایشان پیرامون مسائل گوناگون چون فقهی، اصولی، تاریخ، تقریب مذاهب، وحدت، سبک زندگی و... برای مخاطبان قابل رویت است.


در بخش زندگی نامه، ولادت، خاندان، آغاز دروس معظم‌له، استادان، سفر ایشان به نجف اشرف، دروس خارج، روش تدریس، آثار علمی و خصوصیات برخی از اساتید آورده شده است. ایشان ویژگی‌های درس مرحوم آیت‌الله العظمی داماد را «موشکافی و تحقیق بسیار در مسائل، برای رسیدن به دیدگاه صحیح»، «طرح مسأله به صورت گسترده و دقّت نظر در اطراف و جوانب آن»، «بررسی همه وجوه و اقوال مطرح شده در مسأله»، «طرح و بررسی فروع مختلف مسأله با مراجعه مجدّد به منابع و ادله استخراج قواعد کلّی»؛ معرفی می‌کند.


در بخش بیانات، آیت‌الله شبیری زنجانی درباره ضرورت تقدم فقاهت بر سیر و سلوک بیان می‌کند: زمانی مرحوم آقای خویی با مرحوم آقا سید علی قاضی ارتباط داشته و مشغول سلوک بود. از آقای خویی نقل شده است که من در آن وقت تسبیح موجودات را حس کردم، حتی وقتی گربه‌ای از یک طرف دیوار به طرف دیگر پرید، پرش گربه هم تسبیح می‌کرد و من می‌شنیدم! و می‌گفت که آقای قاضی مرا به تمام دوران عمرم سیر داده بود، و حتی بعد از وفاتم را هم دیدم که در مأذنه‌ها خبر وفاتم را اعلان می‌کردند.


خلاصه، آقای خویی در این عوالم بود. مرحوم آقا سید علی خلخالی می‌گفت که من آقای خویی را از این مسیر برگرداندم؛ چون دیدم برای فقاهت خیلی مستعد است، به پدرش نامه نوشتم و گفتم: شما به گونه‌ای که نفهمد کسی به شما گفته، سلوک را بر او تحریم کنید. پدرش هم به وی نامه نوشت که: غیر از فقه و اصول، وارد شدن در اشتغال‌های دیگر را بر شما حرام می‌کنم. آقای خویی هم شبهه شرعی کرد و دیگر سلوک را دنبال نکرد. من این را از آقای آسید علی خلخالی شنیدم.


جریان سیر دادن تمام عمر را خیلی‌ها نقل کردند. یکی دو نفر نبود که من ضبط کنم. الآن اگر از این آقایان نجفی‌ها که آقای خویی را درک کردند یا شاگردش بودند، بپرسید، این را می‌دانند و ممکن است مستقیم شنیده باشند.


همچنین معظم‌له در باب مسئله تقریب شیعه و اهل تسنن می‌گوید: از جمله چیزهایی که همه قبول دارند و مورد اختلاف نیست،« نبوغ عقلی» میرزای شیرازی است و راجع به این موضوع قضایای خیلی زیادی منقول است؛ مثلاً یک وقت( در سامرا) بین شیعه و سنی اختلاف شدیدی می‌شود و فی‌الجمله کشتاری هم اتفاق می‌افتد و به صورتی اوضاع آشفته بود که مرحوم آقای مجتهدی تبریزی از قول حاج شیخ عبدالکریم حائری نقل می‌کرد که ایشان می‌گفتند: یک‌ باری در سرداب بود که قرار بود بالا بیاورند تا به جای دیگری منتقل شود، هر چه به یکی از حمال‌های سامرا گفتیم: «برو این بار را بیاور بالا»، حاضر نشد و می‌ترسید که اگر به سرداب برود، گرفتار شود و او را بکشند.


خلاصه اوضاع در آن زمان این قدر آشفته بوده است. از طرف انگلیسی‌ها پیش میرزا می‌آیند و برای کمک به ایشان می‌گویند که «هر چه امر می‌فرمایید در اختیار شما قرار می‌دهیم و از شما اطاعت می‌کنیم». میرزا می‌فرماید: «بحث ما یک بحث داخلی خانوادگی است، دو تا برادر با هم مسائلی دارند. این صحیح نیست که غیر بیاید مداخله بکند. خود ما حل می‌کنیم و مسئله‌ای نیست که شما بخواهید دخالت کنید.»


خلاصه به این‌ها، رو نمی‌دهد. همین مسئله به سلطان عثمانی می‌رسد. او هم اطلاع می‌دهد که «میرزا هر امری که در این باره دارد، مطاع است و طبق دستور او عمل کنید» .


شایان ذکر است، آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی در سال 1347 هجری قمری در شهر مقدس قم در بیت فقاهت و تقوی چشم به جهان گشود. وی تحت توجهات والد عظیم‌الشأنشان تربیت شده و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، مقدمات و ادبیات را به پایان رساند و از محضر والدشان آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی، آیت‌الله محقق داماد و آیت‌الله بروجردی دانش فقه و اصول را فرا گرفت. آیت‌الله شبیری زنجانی یکی از مدرسین نام‌آور حوزه علمیه قم است. ایشان تقریرات و دروس اساتید خود را به رشته تحریر در آورده و مطالعات متنوعی نموده‌اند. آیت‌الله شبیری زنجانی تألیفات عدیده‌ای در رشته‌های علوم دینی دارند. مطالعات رجالی این استاد برجسته مورد توجه علما شیعه است و شیوه درس خارج فقه ایشان نیز تکیه بر مباحث رجالی، علاوه بر دقت در متن و دلالت روایات است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای آشنایی و استفاده بیشتر به
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی مراجعه نمایند. /916/د102/ج

ارسال نظرات