۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۸۹۵۷۹
استاد حوزه علمیه:

آیت الله بهجت حلال و حرام الهی را ناموس خدا می‌دانست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان اینکه ذکر سه قسم لفظی، عملی و قلبی دارد، ابراز کرد: حضرت آیت الله بجهت بیان کرده است بالاترین ذکر عملی انسان ترک گناهان است؛ حلال و حرام الهی ناموس خداوند است، اگر حرام انجام دهید به ناموس خدواند جسارت شده است.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدری کاشانی در جمع عزاداران هیئت فاطمیون قم گفت: آنچه که آمریکا اروپا جنگ تمدنها می­نامند؛ مسئله ­ای است که همیشه در طول تاریخ جریان داشته است؛ البته اولیاء خدا با هیچ فردی جنگ و ستیز ندارد، بلکه اولیای شیطان به جنگ و مبارزه با اولیای خدا می­پردازند؛ بنابراین باید رهروان راه ولایت با تمام قوا به مبارزه با نیروهای شیطانی بپردازند.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به جنگ تمدنها در دنیای امروز گفت: جنگ تمدنها به معنای مبارزه تمدنهای شیطانی با تمدنهای الهی است؛ در سوره فجر سه تمدن قوم عاد، ثمود و آل فرعون تمدن شیطانی معرفی شده است و هر تمدن شیطانی در هر عصر و زمان، ویژگیهای این سه تمدن را دارد؛ فساد و طغیان و دنیا طلبی و شهوت بنیان و اساس تمدنهای شیطانی است.

 

 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تفسیر سوره فجر اظهار کرد: در آیه «والفجر» خدا به سپیده دم حضرت مهدی(عج) قسم خورده است. تمام پیامبران و اولیای خدا برای برپایی حکومت الهی بر روی زمین تلاش کردند. آنها می‌خواستند همه مردم عبد خدا و عارف بالله شوند.

 

 وی با اشاره به سه آیه پایانی سور فجر، گفت: در هر زمان و مکان هر کسی به نفس مطمئنه رسیده است در باطن یک اشک زاری بر امام حسین(ع) داشتت است. حضرت آدم(ع) ، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) اشک و رازی بر مصایب امام حسین(ع) داشتند تا به نفس مطمئنه و مقامات والای معنوی رسیدند .

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی ابراز کرد: بالاترین و عظیمترین جنگ رهروان شیطان با اولیای خدا در کربلا اتفاق افتاده است؛ بالاترین ستیز تمدنهای شیطانی با تمدنهای رحمانی در کربلا اتفاق شده است. سرمداران تمدن شیطانی بر طبل دنیاگرایی می­کوبند و در مقابل آنها سرمداران تمدن شیطانی بر طبل واراستگی از دنیا می­کوبند.

 

 استاد حوزه و دانشگاه گفت: در کربلا امام حسین(ع) دانشگاه وارستگی از دنیا را به پا کرده است به یاران و شعیان خود در کربلا می فرمود: «الدنیا سجن المؤمن» دنیا زندان مؤمن است. باید برای آزادی از زندان دنیا به مبارزه بپردازید.

 

وی افزود: تمام کسانی در در جنگ علیه امام حسین(ع) شرکت کردند عقده دنیا و مال و شهوت دنیا را داشتند. شمر ابن ذی الجوشن عقده ثروت دنیا و عمر بن سعد عقده قدرت و شهوت را در دل خود داشته­اند.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی اظهار کرد: کسی وجود خود را از عشق شدید به دنیا و وابستگی به دنیا تزکیه نکند و به ثروت اندوزی می پردازد؛ هیچ وقت به سلوک رحمانی دست نخواهد یافت . بنابراین در سردو راهی حرام و حلال باید به خودمان نهیب بزنیم که انتخاب حرام ورود به ولایت شیطان و خروج از ولایت خدواند رحمان است.

 

وی افزود: نمایندگان ارشد شیطان روی زمین به طبل عشق ورزی به دنیا می کوبند . تمام هنر و صنعت و تکنولوژی آنها انسان به دنیا دعوت می­کند.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی در تبیین ویژگیهای نفس مطمئن ابراز کرد: در روایت آمده است که نفس مطمئنه؛ روح آرامش یافته و روحی در نهایت بیداری و بیدار کننده؛ پاک و پاک کننده و کامل و مکمل است؛ راه رسیدن به بیداری و رسیدن به نفس مطمئنه این است که انسان رویکرد شکرانه در درگاه خدواند داشته باشند.

 

 استاد و حوزه و دانشگاه افزود: در قرآن آمده است:«الا بذکر الله تطمئن القلوب» با ذکر ویاد خدواند رحمان از نا آرامی و اضطراب نجات پیدا می کند و آرامش می رسد.

 

 وی با بیان اینکه ذکر سه قسم لفظی و عملی و قلبی دارد, ابراز کرد: حضرت آیت الله بجهت بیان کرده است که بالاترین ذکر عملی انسان ترک گناهان است. حلال و حرام خدواند ناموس خداوند است. اگر حرام را انجام بدهید ناموس خدواند جسارت شده است.

 

 استاد حوزه و دانشگاه گفت: از بهترین مصادیق ذکر قرآن است؛ در روایت آمده است: کسی که شبانه روز 50 آیه قرآن را قرایت نکند، مراتبی نفاق و دورویی و ظلمت در درون خود دارد. باید آیات و ذکرهای قرانی در زندگی ما جاری باشد.

 

وی افزود: کتاب «نور علی نور» از استاد حسن زاده آملی است که تمام ذکرهای قرانی و آثار و برکات ان در این کتاب جمع آوری شده است.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی با بیان اینکه چهار چیز ترس وهراس، غم و اندوه فریب مردم، تمنای نعمتهای دنیوی موجب ناآرامی انسان در زندگی می ­شود، اظهار کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: هرکس دچار ترس و ناآرامی شده است، ذکر قرآنی «حسبنا الله و نعم الوکیل» را بگوید تا به آرامش روحی برسد؛ هرفرد که دچار غم و اندوه دنیوی شد، ذکر یونسینه «لا الله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» را بگوید تا به آرامش برسد؛ هر کسی دچار مکر و فریب و توطئه فردی شد، ذکر «اذا امره علی الله و من الله» را بگوید، با این ذکر امور خود را به خدا تفویض می کند، خدواند اختیار دار زندگی این شخص می شود؛ کسی که نعمت دنیوی را می خواهد ذکر «ماشاء الله لاحول و لا قوه الا بالله» را بگوید، امید است این شخص به بهتر از آن نعمت را که دیده و آنرا از خدا تمنا کرده است، دست یابد.

 

 استاد و حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش گفت: اگر این چهار ذکر در زندگی انسانها جریان پیدا کنند تمام نا آرامی­هارا از زندگی ما از بین می­رود./998/202/ع

 

ارسال نظرات