۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۸۹۷۲۰
آیت الله علم الهدی:

مقام قرب حق با بریدن از غیر خدا حاصل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با تأکید بر لزوم شناخت و معرفت نسبت به معصومین(ع) گفت: اگر در کنار گریه های عزاداران، یک معرفت شناسی کامل وجود نداشته باشد این اشک ها قیمت و بهای حقیقی خود را پیدا نمی کند.
عزاداري تاسوعاي حسيني در حرم علي ابن موسي الرضا(ع)

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در مراسم تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی گفت: اگر در کنار گریه های عزاداران، یک معرفت شناسی کامل وجود نداشته باشد این اشک ها قیمت و بهای حقیقی خود را پیدا نمی کند.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که امام سجاد(ع) درباره فضیلت حضرت ابوالفضل(ع) می فرمایند: «إن لعمّی العباس درجة فی الجنه یغبطها جمیع الشهداء؛ خداوند برای عمویم عباس در بهشت، درجه ای قرار داده است که جمیع شهداء بر او غبطه می خورند»، اظهار کرد: این فضیلتی که نصیب حضرت ابوالفضل(ع) شده است، قابل تحلیل و بررسی است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که بیان امام معصوم(ع) در نظر منطق آسمانی، همان بیان پیغمبر(ص) است، گفت: بیان معصوم(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص)، ریشه وحیانی دارد و سخنی که امام سجاد(ع) در مورد عمویشان بیان می کنند معنای عمیقی دارد و اوجی از عظمت و مقام حضرت ابوالفضل(ع) در آن وجود دارد که تمام شهدای اسلام و همه شهدایی که در رکاب پیامبر(ص) و امیر المومنین(ع) بودند به این مقام غبطه می خورند.

 

وی در تبیین مقام حضرت ابوالفضل(ع) در بهشت، تصریح کرد: مقامات بهشتی از نظر ماهیت و کیفیت قابل شناخت نیست. نعمت های خداوند با درک و عقل ما قابل درک و شناخت نیست. ما توانایی درک این مقامات را نداریم، اما سنخ مقامی که شهدا دارند تا اندازه ای قابل تحلیل است.

 

مقام شهید در درگاه خداوند، مقام قرب و وصل است

امام جمعه مشهد با بیان این که مقام شهید در درگاه خداوند مقام قرب و وصل است، افزود: او قبل از این که به مقام شهادت برسد، ابتدا نقطه قرب و وصلش به ساحت کبریایی حق محقق می شود و سپس به درجه شهادت نائل می شود. شهید تا قرب را در ک نکند هیچ گاه به شهادت نائل نمی شود. زمانی که فرد از غیر خدا جدا شود، آن زمان است که نقطه اتصال به خدا محقق می شود.

 

وی با اشاره به این که دو گونه شهادت، ارادی و غیر ارادی داریم، افزود: در شهادت ارادی، فرد اراده شهادت می کند، اما زمانی که فرد در بمباران یا تهاجم دشمنان به شهادت می رسد، شهادت او غیر ارادی محسوب می شود، او نعمت شهید را دارد اما آن شهادتی فضیلت است که فرد در لحظه شهادت، اراده شهید شدن را داشته باشد.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که مقام قرب حق مقام بریدن از غیر خداست، گفت: شهید زمانی که اراده شهادت می کند هیچ حقیقتی برای او جلوه ندارد همه چیز در مقابل چشمانش از بین می رود. او دل را از غیر خدا خالی کرده است از موقعیت و زندگی خانه و خانواده و هر چه غیر پروردگار است جدا می شود و در درون جان او هیچ حقیقت و واقعیت دیگری وجود ندارد و تنها عظمت حق در بینش و عشق حق در درون او جای می گیرد بنابراین زمانی که در مقابل خداوند قرار می گیرد، هستی خود را از دست می دهد و فقط محبوب ومعبود خود را می بیند.

 

جنگ فرسایشی در کربلا به دلیل هیبت ابالفضل العباس در دل دشمن بود

وی ادامه داد: بنا به نقل تاریخ، سپاه عمر سعد 120000بودند، با توجه به تعداد زیاد سپاه دشمن و نفرات اندک امام حسین(ع) جنگ باید به سرعت تمام شود، در حالی که این نبرد فرسایشی می شود و از طلوع آفتاب روز عاشورا تا عصر آن طول می کشد. زمانی که امام حسین(ع) سپاه خود را آماده نبرد با دشمن می کنند، حضرت ابوالفضل(ع) را جلوی سپاه خود قرار می دهند. حضرت عباس(ع) هیبتی داشتند که دشمن از این هیبت می ترسید و در اقتدار حضرت ابوالفضل(ع)، هیبت حضرت علی(ع) را می دید. به همین دلیل   جنگ طولانی می شود.

 

آیت الله علم الهدی یاداور شد: پهلوانان، فاتحان و پیروزمندان زیادی در تاریخ بودند، اما فرق آن ها با حضرت ابالفضل (ع) این است که آن ها افسانه بودند اما اقتدار حضرت عباس(ع) واقعیت بود نه افسانه. اقتدار ایشان در هیچ رزمنده و جنگ آوری دیده نمی شود. زمانی که سپاه دشمن قصد حمله به امام حسین(ع) را دارد، امام، حضرت ابوالفضل(ع) را با جمله«بنفسی انت یا اخی» فرا می خوانند که این بیان امام، نمایشگر عظمت حضرت ابوالفضل(ع) است./930/ پ202/ع

ارسال نظرات