۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۸۹۷۳۵
استاد حوزه و دانشگاه:

مقام ولایت فقیه استمرار مقام امامت و عصمت ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حیدری کاشانی در تبیین شوؤن مقام ولایت فقیه گفت: ولی فقیه دارای مقام امامت و عصمت نیست، اما مقام ولایت فقیه استمرار مقام امامت و عصمت ائمه اطهار(ع) است.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدری کاشانی در شب عاشورا در جمع عزاداران هیأت فاطمیون در ادامه تفسیر سوره فجر، اظهار کرد: سوره فجر سوره امام حسین(ع) است و مدامت بر قرائت آن سبب ارتباط انسان با ابا عبدالله الحسین(ع) و خروج از ولایت شیطان و ورود به ولایت رحمان می­شود.

 

 حجت الاسلام حیدری کاشانی ابراز کرد: جزو عقاید قطعی شیعه است که در زمان غیبت ائمه اطهار و امام زمان(عج) شیعیان خود را به حال خدا رها نکردند و ولایت عام خود را به فقیهان دین ­شناس و جامع شرایط داده اند و مردم را دستور دادند که از دستورات آنها تبعیت کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره نایبان خاص امام زمان(ع)، گفت: حسین بن روح در سن 29 سالگی نایب خاص امام زمان (عج) می­­شود، بعضی از کسانی که اهل شیطنت بودند به فقهای ریش سفید خود گفتند که امام زمان با وجود فقهای ریش سفید و پیشکسوت یک جوان 29 ساله را نایب خود کرده است، بعضی­ها از فقهای ریش سفید دچار لغزش و ریزش شدند، ولی بعضی از فقهای با بصیرت که دچار لغزش نشدند و یکی از این فقهای در جواب این افراد گفت: حسین بن روح استقامتی دارد که اگر امام زمان (عج) در نزدیکترین جا باشد و بدنش با قیچی قطعه قطعه کنند جای امام زمان را لو نمی­دهد؛ ولی اگر من نایب امام زمان(عج) باشم با چهار تا سیلی تو گوشم جای امام زمان(عج) را لو خواهم داد.

 

 حجت الاسلام حیدر کاشانی با بیان اینکه رهبری جامعه افزون بر فقاهت و مرجعیت، استقامت و بصیرت، استکبارشناسی و استکبار ستیزی هم لازم دارد، اظهار کرد: پیامبر در روایتی فرموده است علمای امت تا وقتی ولایت داردند که وارد دنیا نشوند؛ یعنی ولایت سلطان جائر را قبول نکنند؛ بنابراین فقیه دین­شناسی که در مقابل استکبار جهان سر خم می­کند، صلاحیت رهبری بر مردم را ندارد؛ پیامبر(ص) این افراد را راهزنان راه ولایت می­داند.

  

استاد حوزه و دانشگاه در تبیین مقام ولایت فقیه، ابراز کرد: امام خمینی(ره) در تبیین ولایت فقیه گفته است همانطور که پیامبر(ص) امام علی(ع) را خلیفه و جانشین خود در بین مردم قرار داد، ولی فقیه و علمای امت همانند آنها ولایت بر مردم دارند؛ در مقام نیابت عام امام زمان(عج) فقیه جامع شرایط برای رهبری مردم انتخاب می­ شود و به مقام ولایت فقیهی می­رسد، ولی فقیه دارای مقام امامت و عصمت نیست ولی مقام ولایت فقیه استمرار مقام امامت و عصمت ائمه اطهار (ع) است.

 

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: امام راحل ولی فقیه را وصی درجه دوم پیامبر اکرم (ص) می­دانست، بنابراین مردم ایران باید همیشه به معارفی که امام خمینی (ره) در تبیین ولایت فقه بیان کرده است و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظرات ایشان تأسیس شده است، توجه عملی داشته باشد.

  

وی افزود: در ولایت فقیه سخن شخص مطرح نیست بلکه سخن مقام ولایت است، ولایت فقیه، ولایت قرآن، ولایت ائمه اطهار (ع) و ولایت پیامبر اکرم (ص) می­باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نمایندگان ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ اسلام، ابراز کرد: در ولایت عام کسی که دارای ولاترین ویژگیها است ولی فقیه می­شود و وقتی این ویژگیهای را از دست بدهد ولایت فقیهی خواهد افتاد.

 

وی اظهار کرد: شیعه در آخر الزمان ولی­فقیه را حجت، ید، چشم و دیدبان امام غایب خود می­­پندارد بنابراین شیعه ولی فقیه ر ا نایب امام می داند که جامعه شیعه را برای ظهور حضرت صاح الزمان (عج) آماده می کند؛ بنابراین ولی فقیه همان رسالت که امام را در جامعه اسلامی دارد، انجام می دهد.

 

این استاد حوزه و دنشگاه افزود: زیارت قبر ولی فقیه امام هادی(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی مانند زیارت قبر امام حسین(ع) می­شود، زیرا همان رسالت ابا عبدالله الحسین را انجام داده است؛ شیعه راستین با شناخت رهبران رحمانی، با ستیز مستکبران شیطانی به رشد متعالی خود می­رسد اگر ستیز با دشمنان امام زمان(ع) و مستکبران نباشد، شیعه رشد نخواهد کرد.

 

وی با بیان اهیمت دشمن شناسی ابراز کرد: شیطان از شیعه ای که سر ستیز با دشمنان امام زمان (عج) ندارد، هیچ هراسی ندارد و شیطان او را تأیید می کند و یاری اش می دهد؛ اما شیعیان راستین سبب ترس و هراس دشمن و رهبران شیطانی هستند، همانطور که نام صیاد شیرازی ترس و هراس به حزب بعث گارد ریاست جمهور عراق می انداخت و نام عماد مغنیه ارتش رژیم صیهیونیستی را می لرزاند.

 

حجت الاسام حیدری کاشانی در پایان سخنان خود گفت: امام حسین(ع) در شب عاشورا یاران خود را در یک خیمه جمع کرد و و به آنان گفت «من بیعت خودم را از شما برداشتم، چراغهای و شمعها را خاموش کنید، هرکس می خواهد امشب از تاریکی شب استفاده کرده و برود»، حضرت ابوالفضل عباس(ع) نخستین کسی بود که در مقام وفاداری امام حسین (ع) گفت «یعنی خدا روزی را بیاورد که شما در دنیا نباشید و ما در دنیا باشیم؛ خدا هرگز این روز را نیاورد».

 

وی افزود: زهیر به نمایندگی از یاران و در مقام وفاداری به امام حسین(ع) گفت «ای کاش هزار جان داشتیم در راه تو قطعه قطعه می شد و بدنهای قطعه قطعه شده­ ما را می سوزاندند و و خاکستر می­کردند و خاکستر آنرا به باد می دادند و دوبارهه زنده می­ شدیم و جانفشانی در راه تو می­کردیم»./998/پ202/ی

ارسال نظرات