۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۸۹۷۵۷
با تجمع هیأت های عزاداری؛

همایش «با کاروان خورشید در سرزمین بلا» در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ برای نخستین بار در استان خراسان شمالی همایش بزرگ عزاداری «با کاروان خورشید در سرزمین بلا» با تجمع هیأت های عزاداری مرکز استان در مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد.
تجمع عزاداران بجنورد
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، همزمان با یازدهمین روز از ماه محرم، برای نخستین بار در استان خراسان شمالی، مراسم عزاداری تجمیعی هیئات مذهبی بجنورد، مرکز این استان و برخی از روستاهای اطراف، تحت عنوان همایش با کاروان خورشید در سرزمین بلا، با حضور مردم عاشورایی بجنورد و خیل دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) در محل مصلای امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد.  
 
برای برگزاری این همایش هیأت های عزاداری بجنورد و برخی از روستاهای حومه از صبح جمعه در محل مصلی گرد هم آمدند و پس از آن مراسم عزاداری تجمعی به صورت هماهنگ و با نظم شروع شد.
 
مراسم مذکور از ساعت 9 تا یازده صبح طول کشید و پس از آن عزاداران حسینی در نماز جمعه این هفته مرکز استان خراسان شمالی که به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی برگزار شد؛ شرکت کردند.
 
در این همایش شمار کثیری از مردم ولایی مرکز استان خراسان شمالی هم حضور داشتند و همراه با دسته های سینه زنی و زنجیرزنی، برای شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای او اشک ماتم ریختند.
 
بر اساس آمار اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در شهر بجنورد و روستاهای اطراف آن بیش از 200 هیأت مذهبی وجود دارد و امروز نیز به نظر می رسید حدود نیمی از این هیأت ها در تجمع بزرگ عاشوراییان حضور داشتند.
 
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی؛ نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد پیش تر پیشنهاد برگزاری مراسم تجمع هیأت های عزاداری در مرکز استان را داده بود و با تایید این پیشنهاد مقرر شد تا برنامه مذکور در روز یازدهم محرم هر سال برگزار شود.
 
این همایش امسال در بجنورد و مراکز برخی از شهرستان های استان خراسان شمالی برگزار شد و قرار است از ماه محرم سال آینده در روز یازدهم این ماه، در مراکز تمامی شهرستان های این استان با کیفیت و کمیت بهتری برگزار شود.
 
امروز همایش با کاروان خورشید در سرزمین بلا در شهرستان های خراسان شمالی نیز با پیگیری ها و مدیریت ائمه جمعه و ستاد شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی هر شهرستان برگزار شد.
 
پیش از این حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در مورد برگزاری این همایش گفته بود که تجمع هیأت های مذهبی در قالب برگزاری همایش با کاروان خورشید در سرزمین بلا، از برنامه های بلندمدت این اداره کل است و در سال های آتی نیز در یازدهمین روز از ماه محرم برگزار خواهد شد.
 
او اظهار کرده بود: هدف از تجمع هیأت های مذهبی، انسجام بخشیدن به عزاداری های امام حسین(ع)، انتقال ارزش های دینی به نسل جوان و جلوگیری از ترویج برخی از خرافه ها در میان هیأت های عزاداری است.
 
به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی برخی پیرایه ها که زیبنده اباعبدالله الحسین(ع) و عزاداری برای این امام همام نیست، از قبیل ازدیاد طبل، علامت و نام و نشان به هیأت های استان راه یافته و در تلاش هستیم تا این موارد از هیأت ها حذف شود.
 
حجت الاسلام روحانی نیا افزوده بود: البته جلسات توجیهی زیادی در این زمینه گذاشته شده اما برخی هیأت ها در برابر آن مقاومت می کنند این در حالی است که عزاداری های امام حسین(ع) علاوه بر شور، به شعور و بصیرت حسینی نیاز دارد تا ارزش های دینی این برنامه ها تجلی یابد.
 
گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در این استان در مجموع هزار و 62 هیأت مذهبی وجود دارد که به صورت فصلی و در ماه های محرم، صفر و رمضان عزاداری می کنند./9314/پ202/ع
ارسال نظرات