۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۱۹۰۰۳۹
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

جهان بینی توحیدی راه رسیدن به حیات طیبه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بنیادی برتری انسان در مقابل دیگر موجودات را از دیگر جنبه های جهان بینی توحیدی دانست و گفت: انسان آن چنان دارای شرافت و عزت است که نباید خود را مانند کوفیان ارزان بفروشد.
حجت الاسلام بنيادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام بنیادی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم و مدیریت برنامه ریزی حوزه های علمیه، شب گذشته، در جمع عزاداران حسینی مسجد جامع نجف آباد، مهم ترین مسأله در حرکت انسان در عالم را مربوط به نگاه انسان دانست و گفت: برای پیمودن مسیر باید دارای یک جهان بینی بود.

 

وی منظور از جهان بینی را نه دیدن صرف دانست و گفت: جهان بینی مربوط به معرفت انسان نسبت به پیرامونش می شود که با شناختی که از پیرامون خود و از خدا و خالق خود به دست می آورد مسیر زندگی اش را عوض می کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به حادثه کربلا و جهان بینی که حضرت برای رفتن به این سرزمین داشتند، بیان داشت: در تمام مسیری که حضرت از مدینه به سوی کربلا آمدند و در تمام ساعات تا لحظه شهادت حضرت آیاتی و سخنانی را بیان کردند که همه نشان از جهان بینی آن حضرت داشته اند.

 

وی در ادامه افزود: بیان چندین مرتبه آیه استرجا «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ» که از نگاه ما فقط مربوط به زمان مرگ است، در حالی که مضمون این آیه نشان از چگونگی زندگی در این دنیا می دهد و هم طور بیان چندین مرتبه عبارت «لاحول و لاقوه الابالله العلی العظیم» که بیان کننده این نکته است که حضرت در آن شرایط سخت تنها متکی به حضرت حق بوده اند.

 

حجت الاسلام بنیادی در ادامه با اشاره به جهان بینی حضرت، هدف ایشان را نه تنها رسیدن به حکومت و براندازی یزید بلکه نگاهی بالاتر و اعلی تر از افق دید ما داشته اند و آن جهان بینی چیزی جز جهان بینی توحیدی و حرکت به سوی حق نیست.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم از جنبه های جهان بینی توحیدی را نظم و ارتباط امور جهان با یکدیگر دانست و افزود: از دیگر موارد جهان بینی توحیدی، آفریده نشدن عبث و بیهوده است و همه موجودات در این عالم نسبت به هم و نسبت به جامعه وظایفی دارند و پرداختن به هر یک بدون توجه به دیگری ایجاد انحراف و دوری از راه حق می کند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنانی که از خط انتظار دور می شوند، و دچار انواع انحرافات می گردند با این شعار به پیش می روند که خودسازی نباید همراه با ساختن جامعه باشد و مواردی چون امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیاز نیست و این نمونه به وجود آمدن یک انحراف است در حالی که شیوه و روش ائمه(ع) خلاف این برداشت را نشان می دهد.

 

حجت الاسلام بنیادی برتری انسان در مقابل دیگر موجودات را از دیگر جنبه های جهان بینی توحیدی دانست و گفت: انسان آن چنان دارای شرافت و عزت است که نباید خود را ارزان بفروشد و چون کوفیان که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند خود را آن چنان پست و بی مقدار کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم پوچی و بیهودگی در زندگی انسان را بر اثر نداشتن جهان بینی توحیدی عنوان کرد که سبب بخشیدن روح و معنا به زندگی می شود که عنوان این گونه افراد با جهان بینی توحیدی را می توان در یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا افرادی چون انس بن حادث کاهلی، و یا ابوثمامه سالمی و یا زهیر نام برد.

 

وی برای نجات از مهلکه ها و آزمایشات دنیا، داشتن جهان بینی توحیدی را بهترین راه ممکن دانست و بیان داشت: دنیا به گونه ای است که هیچ گاه دل و روح انسان به واسطه متاع و زیور دنیا آرامش نمی گیرد و تنها دارالفتنه و دار امتحان است و برای پیروز شدن در این امتحان تنها محبت به خداوند و عشق ورزی به او باعث آرامش انسان می شود.

 

حجت الاسلام بنیادی عمل و ایمان را دو یار جدایی ناپذیر عنوان کرد و افزود: از دیگر جنبه های جهان بینی توحیدی عمل آموزی به انسان است که باعث بالا رفتن عمل انسان می شود و هیچ گاه انسان با ایمان تنها نخواهد توانست به خودسازی واقعی برسد و مانند کسانی می شود که روز عاشورا امام حسین(ع) را تنها گذاشتند./939/پ202/ب

ارسال نظرات