۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۹۰۰۷۳
مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

ساماندهی مداحان به نفع خودشان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی، ساماندهی مداحان و روضه خوانان را به نفع خود آنها و به نفع جامعه دانست و افزود: این ساماندهی می تواند در نهادینه کردن اندیشه های امام حسین(ع) نقش بسزایی داشته باشد.
حجت الاسلام قهرماني
حجت الاسلام محمدجواد قهرمانی، مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: بهترین فلسفه برای قیام عاشورا همان سخنان امام حسین(ع) قبل از حرکت به سوی کربلا است که به عنوان وصیت نامه ای به برادرش محمد حنفیه داده شده که فرموده است «برادر عزیزم من شهادت می دهم که پروردگار عالم واحدی یکتا است، قیامت، حساب و کتاب، میزان حق است و من حرکتم به سوی خداست و برای توحید است و شهادت می دهم که خدای واحد بر تمام عالم حکومت می کند.»
 
وی ادامه داد: امام حسین(ع) برای رسیدن به پست و مقام قیام نکرد بلکه امر به معروف و نهی از منکر، برپایی عدالت، احیای کلمه توحید، دستورات الهی و سیره پیامبر اکرم(ص) از دلایل قیام سیدالشهدا بود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی با تأکید بر تبیین صحیح فلسفه عاشورا، تصریح کرد: سخنرانان و مداحان روضه خوانی و عزاداری خود را در تبیین فلسفه قیام و عواملی که سبب قیام امام حسین(ع) شده است، قرار دهند.
 
وی اضافه کرد: چنین به نظر می رسد که برخی مداحان و روضه خوانان با گذشت زمان اهداف و اندیشه‌های نهضت حسینی را فراموش کرده و خود را به بیان کلمات روضه های خشک و خالی بسنده می کنند.
 
 حجت الاسلام قهرمانی افزود: در صحنه عاشورا درس های عبرت آموزی وجود دارد که در همه ایام، سال ها و زمان ها برای ما لازم است یکی از آن عبرت ها وفاداری یاران امام حسین(ع) بود که جانشان را سپر بلای امام خود کردند و این درسی است در تاریخ بشریت که باید رهبر و اسلام را حفظ کرد و نباید امام مسلمین را تنها گذاشت.
 
وی وظیفه مبلغان را استفاده از سخنان ابا عبد الله الحسین دانست و اظهار کرد: اهالی علم و تبلیغ با استفاده از مقاتل و مستندات جریانات و وقایع کربلا را برای مردم بخوانند و تبیین کنند.
 
مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی، ساماندهی مداحان و روضه خوانان را به نفع خود آنها و به نفع جامعه دانست و افزود: این ساماندهی می تواند در نهادینه کردن اندیشه های امام حسین(ع) نقش بسزایی داشته باشد.
 
 مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی با اشاره به رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که حوزه های علمیه باید مستقل بماند و وابسته به دولت نباشد، گفت:همچنین در کنار روحانیت، مداحان و روضه خوانان هم نباید وابسته به دولت باشد و باید همچنان مردمی باقی بماند.
 
وی با اشاره به آمادگی پذیرش جوانان در این ماه اظهار کرد: علماء باید در این راستا برنامه هایی تدوین کنند تا عشق اما حسین(ع) در قلبهای شیعه را در مسیر درست هدایت و جهت دهی کنند.
 
حجت الاسلام قهرمانی به استفاده از فضاهای مجازی برای رساندن پیام عاشورا اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزارهای جدید برای بیان زیبایی های اسلام روش خوبی است اما طبیعی است که هیچ کدام از ابزارهای جدید نمی تواند جای تبلیغ  چهره به چهره را بگیرد، باید از هر دو روش بهره جست.
 
وی در پایان امر به معروف و نهی از منکر را نقطه قوت اسلام اعلام و تصریح کرد: یکی از صفات بندگان واقعی خدا این است که افرادی منحرف را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کنند چرا که فلسفه اصلی قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود./ 936/ت302/س
ارسال نظرات