۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۹۰۱۰۰
رفیعی آتانی خواستار شد؛

تقدیر از نقش علمی آیات جوادی آملی و مصباح یزدی

خبرگزاری رسا ـ رفیعی آتانی با بیان اینکه علامه مصباح و علامه جوادی آملی سرسلسله تولید دانش دینی با توجه به اقتضائات جامعه امروز هستند، خواستار توجه به جایگاه این دو استاد برجسته حوزه به عنوان قله نهایی و نقطه مطلوب این عرصه علمی شد.
عطاءالله رفيعي آتاني آيات جوادي آملي و مصباح يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عطاءالله رفیعی آتانی، عصر امروز 28 آبان‌ماه در مراسم اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این همایش، متذکر شد: نباید کارویژه مراکز سیاستگذار و برنامه‌ریز در حوزه علوم انسانی و نیز مراکز تولید دانش در حوزه و دانشگاه را از یک کنگره علمی انتظار داشت.

 

وی با بیان اینکه بیش از سی مرکز دانشگاهی و حوزوی در برگزاری این کنگره علمی همکاری داشتند، نخستین هدف برگزاری این کنگره را جریان‌سازی علمی به منظور ایجاد ظرفیت‌های جدید و برانگیزاندن ظرفیت‌های موجود علمی کشور برای تلاش علمی در موضوع کنگره عنوان کرد.

 

دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: دومین هدف از برگزاری این کنگره، ایجاد فرصت لازم برای تضارب و تعارف آرا و ارائه نوآوری‌های علمی انباشته شده در مراکز علمی در یک نمایشگاه عظیم علمی به صورت یکجا و زمانی محدود بود.

 

وی تصریح کرد: برگزاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی فرصتی مناسب برای ارزیابی انتقادی و گذشته روند تولید علوم انسانی اسلامی و ارائه اطلاعات لازم به نهادهای سیاستگذار و برنامه‌ریز برای بهره‌برداری در مسؤولیتی است که بر عهده دارند.

 

رفیعی آتانی در ادامه تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره، شورای سیاستگذاری، کمیته علمی و دریافت درجه علمی پژوهشی برای مقالات و ارتباط مؤثر با دانشگاه‌های کشور را از اقداماتی برشمرد که برای رسیدن به اهداف گفته شده انجام گرفته است.

 

وی افزود: وظایف کنگره در قالب 10 کمیسیون تخصصی فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی و اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، روانشناسی اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، ارتباطات و جامعه‌شناسی اسلامی، اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، فقه و حقوق اسلامی و هنر و معماری اسلامی تفکیک شده است.

 

دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: تشکیل کمیته علمی تخصصی، جلب نظر پژوهشگران برای تدوین مقاله، ارزیابی مقالات و برگزاری نشست‌های علمی و اداره کمیسیون در روز کنگره وظایف نهادهای دانشگاهی و حوزوی بود که در این کنگره علمی تلاش کردند.

 

وی اظهار کرد: دریافت 508 چکیده مقاله، 416 مقاله و ارائه هفتاد مقاله در قالب کمیسیون‌های تخصصی، انتشار فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا و تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی به عنوان فعالیت رسانه‌ای مکمل بر تأثیر سایر فعالیت‌های کنگره افزوده است.

 

رفیعی آتانی با اشاره به سخنرانی علامه مصباح یزدی در کنگره نخست و سخنرانی علامه جوادی آملی در این کنگره، گفت: علامه مصباح و علامه جوادی آملی سرسلسله تولید دانش دینی با توجه به اقتضائات جامعه امروز هستند.

 

وی با بیان اینکه علم حقیقی و کامل برابر علم اسلامی خواهد بود اما قید اسلامی برای علم در روزگار ما یک قید توضیحی در شرایط فعلی برای نشان دادن و معرفی کردن این جریان و رویکرد علمی برای بازشناسی با جریان منکر است، ابراز امیدواری که در آینده نزدیک و با شکل‌گیری علم حقیقی و کامل نیازی به آوردن قید اسلامی نباشد.

 

وی با اشاره به جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و اهدای آن به سه پژوهشگر عرصه اسلامی‌سازی علوم انسانی، بر تقدیر و تشکر از مقام و منزلت علمی حضرت آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد و خواستار توجه به جایگاه این دو استاد برجسته حوزه به عنوان قله نهایی و نقطه مطلوب این عرصه علمی شد./920/پ202/ی

ارسال نظرات