۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۱۹۰۱۰۷

جاسوسی گسترده استرالیا از مقامات اندونزی

خبرگزاری رسا ـ سوسیلو بامبنگ یودویونو، رئیس جمهوری اندونزی این حرکت را "آسیب زننده" توصیف کرد و گفت که خود را ناگزیر می بیند روابط دو جانبه را مورد "بازنگری" قرار دهد.
نخست وزير استراليا و رئيس جمهوري اندونزي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری به نقل از رئیس جمهوری اندونزی گفت: گزارش های منتشر شده درباره جاسوسی استرالیا از او و وزرای کابینه اش به روابط دو کشور لطمه می زند.


سوسیلو بامبنگ یودویونو، رئیس جمهوری اندونزی این حرکت را "آسیب زننده" توصیف کرد و گفت که خود را ناگزیر می بیند روابط دو جانبه را مورد "بازنگری" قرار دهد.


وی همچنین تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا را متهم کرد که این موضوع را بیش از حد ساده انگاشته است.


گفتنی است تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا با نوشتن مطالبی در توئیتر این ماجرا را کم اهمیت جلوه داده بود


بی بی سی در ادامه گفت: این افشاگری ها از روی اسنادی گزارش شده که ادوارد اسنودن کارمند پیشین در بخش اطلاعاتی آمریکا منتشر کرده بود و نیز روزنامه گاردین و شبکه ABC آنها را منتشر کردند.


قابل ذکر است روز دوشنبه اندونزی سفیر خود را از استرالیا فراخواند و سفیر استرالیا را برای ادای توضیح به وزارت خارجه احضار کرد.


بنا به اسنادی که منتشر شده، سرویس اطلاعاتی استرالیا دست کم یک بار در صدد شنود مکالمه تلفن رئیس جمهوری اندونزی برآمد و در ضمن در ماه اوت سال 2009 به استراق سمع تلفن هایی که به او می شده یا تماس هایی که او می گرفته است پرداخت.


پیشتر و در ماه جاری، دولت اندونزی از استرالیا به خاطر آنکه سفارتخانه اش برای آمریکایی ها جاسوسی می کرده ابراز ناخرسندی کرده بود./1421/1409/ح

ارسال نظرات