۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۹۰۱۵۴
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

تفاوت تشیع اعتقادی با تشیع سیاسی و محبتی

خبرگزاری رسا ـ تشیع سیاسی و محبتی می‌گویند حضرت علی(ع) برتر از دیگران است اما تشیع اعتقادی امیرمؤمنان(ع) را دارای شایستگی و دیگران را فاقد شایستگی می‌داند و معتقد است که امامان معصوم(ع) تنها خلیفه نیستند بلکه امام هستند و خلافت و حکومت، شأنی از شؤون امامت است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد باقر علوي تهراني، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه شامگاه سه‌شنبه بیست و هشتم آبان ماه در مراسم عزاداری و سوگواری دهه دوم ماه محرم در حسینیه موج الحسن(ع) واقع در خیابان فلسطین تهران تبری را مرز بین تشیع سیاسی و ولایی با تشیع اعتقادی دانست و گفت: تشیع اعتقادی گرفتن دین در هر چهار مرتبه‌اش، از جانشینان بلافصل و معصوم پیامبراکرم(ص) است.

وی دین را دارای چهار بخش معارف اعتقادی، فقهی، اخلاقی و حقوقی مطرح کرد و بیان داشت: اگر دین از امیرمؤمنان(ع) دریافت شود، دین است و گرنه به آن دین گفته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ابراز داشت: ابن مسعود می‌گوید روزی پیامبراکرم(ص) مرا صدا زدند و فرمودند اکنون جبرییل نزد من بود، به من عرض کرد ای رسول خدا(ص) از ارواح تمام انبیا بپرس که چطور پیامبر شدید؟ فرمودند من پرسیدم، انبیا(ع) گفتند ما به ولایت تو و ولایت امیرمؤمنان(ع) مبعوث شدیم.

استاد حوزه علمیه ولایت حضرت فاطمه در الزهرا(س) را نبوت ساز دانست و اظهار داشت: امام صادق(ع) فرمودند نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت تا این‌که به شناخت و برتری حضرت فاطمه الزهرا(س) اقرار کردند.

وی در تبیین تفاوت بین تشیع سیاسی و تشیع محبتی، با تشیع اعتقادی، ابراز داشت: تشیع سیاسی و محبتی می‌گویند حضرت علی(ع) برتر از دیگران است اما تشیع اعتقادی امیرمؤمنان(ع) را دارای شایستگی و دیگران را فاقد شایستگی می‌داند و معتقد است که این دوازده نفر، تنها خلیفه نیستند بلکه امام هستند و خلافت و حکومت، شأنی از شؤون امامت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: به فرض اگر پیامبراکرم(ص) شخصی را برای جانشینی پس از خودشان تعیین نکرده باشند و اصلا مسأله غدیر در قرآن نباشد، از نظر عقلی ما باید برنامه داشته باشیم، این برنامه را باید دست چه کسی بسپاریم؟ به دست ابوسفیان یا کسانی که تضاد با پیامبرند مانند یهود و یا به دست کسی که شبیه به پیامبر(ص) است؟

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر عقل و انصاف باشد، باید شبیه به پیامبر(ص) را انتخاب کرد، آیا بهتر نیست شبیه ترین را انتخاب کنیم؟ اهل تسنن می‌گویند حسبنا کتاب الله، در قرآن شبیه‌ترین فرد به پیامبراکرم(ص) چه کسی است؟

وی در ادامه این مطلب با اشاره به آیه مباهله و کلمه"انفسنا" در آن، امیرمؤمنان حضرت علی(ع) را شبیه ترین فرد به پیامبراکرم(ص) دانست و افزود: مأمون الرشید به امام رضا(ع) عرض کرد آیا کلمه "انفسنا" شامل حضرت علی(ع) هم می‌شود؟ امام رضا(ع) فرمودند "انفسنا" فقط شامل علی(ع) می‌شود، پیامبر(ص) داعی است و نمی‌تواند مدعو باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ابراز داشت: در کتب حدیثی و تفسیری اهل سنت، مصداق "انفسنا" در آیه مباهله، حضرت علی(ع) است.

وی اظهار داشت: قنبر را نزد معاویه آوردند، گفت چقدر از علی(ع) می‌گویی؟ نزد ما بیا، قنبر گفت به یک شرط؛ اگر تو بهتر از حضرت علی(ع) به من نشان دادی، از ایشان دست برمی‌دارم.

استاد حوزه علمیه آیه مباهله را رفع پلورالیزم دینی دانست و کسانی که برای ترویج این مسأله در کشور تلاش کردند را مورد انتقاد شدید قرارداد./956/پ202/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
خیلی عالی ومامل ممنونم
0
0