علامتهای غلو در مکتب کلامی شیعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه بیست و نهم آبان ماه در مراسم عزاداری و سوگواری دهه دوم ماه محرم در حسینیه موج الحسن(ع) واقع در خیابان فلسطین تهران ابراز داشت: مورخی به نام خطیب بغدادی نقل میکند که پس از جنگ صفین، دو نفر بهنامهای علقمه و اسود نزد ابوایوب انصاری رفته و به او گفتند زیر این گنبد خضراء افتخاری نصیب تو شده که نصیب کسی نشده؛ تو به این مفتخر شدی که پیامبر اکرم(ص) وقتی از مکه هجرت کردند، خانه تو خانه ایشان شد.
وی ادامه داد: این دونفر به ابوایوب گفتند چرا خودت را خراب میکنی؟ شمشیر به دوشت میگذاری و بهدنبال علی(ع)، به جنگ با کسانی میروی که قائل به توحید و اهل ایمان هستند؟
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی ابراز داشت: ابوایوب به آنها پاسخ داد راهنما«اشاره به پیامبراکرم(ص)» هرگز به رهروان خود دروغ نمیگوید و رسول خدا(ص) امر کرد که در رکاب حضرت علی(ع) به جنگ با ناکثین، قاسطین و مارقین برویم، از رسول خدا(ص) شنیدم که به جناب عمار فرمودند تو بهدست گروه ستمکار و ظالم کشته خواهی شد درحالیکه آن زمان در گروهی هستی که حق با تو است.
استاد حوزه علمیه جنگ جمل را دومین جنگ امیرمؤمنان(ع) و ریشه آن را عایشه و معاویه دانست و با اشاره به اینکه اهل سنت میگویند بهدلیل اجماعی که بین مسلمانان شد، خلیفه اول را انتخاب کردیم، افزود: اجماعی انجام نشد زیرا دست کم باید اینطور باشد که خود امیرمؤمنان حضرت علی(ع) جزو مجمعین باشد مگر اینکه بگویند امام علی(ع) مسلمان نیست که البته ایشان نخستین کسی است که به خدا ایمان آورد.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی اظهار داشت: امام صادق(ع) میفرمایند همه بیعت کردند به جز امیرمؤمنان(ع)، بنی هاشم و دوازده نفر از خواص امام علی(ع).
استاد حوزه علمیه گفت: در وهله نخست، ابوسفیان هم با خلیفه بیعت نکرد.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) به جناب عمار فرمودند اگر دیدی علی(ع) راهی میرود و بقیه مردم راه دیگر، راه علی(ع) را انتخاب کن، بیان داشت: آیا اجماع اعتبار دارد؟ طبق این حدیث از نظر پیامبراکرم(ص) اجماع در مقابل علی(ع) به اندازه بال پشه اعتبار و معنا ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی ابراز داشت: حق یک چیز، بیان حق یک چیز دیگر و قبول آن چیز دیگری است و مؤلفههای اینها با هم تفاوت دارد.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: به دو دلیل پس از پیامبراکرم(ص) ناصیهمان را بهدست امیرمؤمنان امام علی(ع) میدهیم؛ یکی اینکه امامعلی(ع) شبیهترین فرد به پیامبراکرم(ص) بلکه طبق آیه مباهله "انفسنا" است و دیگری اینکه اجماع در مقابل امیرمؤمنان علی(ع) معنایی ندارد.
وی با بیان اینکه در کشور افرادی را داریم که وهابی هستند، گفت: اینها کسانی هستند که اهل نماز و روزه هستند اما بهدلیل نفهمیدن مطالبی، وقتی فضائل امیرمؤمنان(ع) گفته میشود، ناراحت شده و میگویند اینها غلو است.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی در بیان حدیثی در کتب اهل تسنن مانند مناقب خوارزمی، بیان داشت: پیامبراکرم(ص) فرمودند علی جان اگر نمی ترسیدم که درباره تو گفته شود آنچه نصاری درباره عیسی(ع) گفتند، هر آیینه امروز از تو فضیلتی را میگفتم که اگر از هر گذر اهل ایمان رد میشدی، خاک پایت را برای جلای چشم و اضافه وضویت را برای شفا میبردند.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: طبق این حدیث معلوم میشود آنچه که وجود دارد، تمام فضائل امیرمؤمنان(ع) نیست.
وی با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) فرمودند قطعا علی(ع) کشیده شده در ذات خدا است، گفت: این حدیث بدان معنا است که امیرمؤمنان(ع) خدا نیست اما به اذن خدا، کار خدایی میکند.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه در مکتب کلامی شیعه غلو هفت علامت دارد، قائل بودن به الوهیت پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) را یکی از علامتهای غلو دانست و گفت: ما پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) را شریک خدا نمیدانیم.
استاد حوزه علمیه حلول کردن خدا در اهل بیت(ع)را از دیگر علامتهای غلو مطرح کرد و با بیان اینکه خداوند در هیچ یک از موجودات حلول نکرده زیرا بسیط است، ابراز داشت: خداوند بهدلیل اینکه خودش رضایت دارد، اهل بیت(ع) را از علم غیب مطلع میکند.
وی ادعای نبوت درباره ائمه معصومین(ع) را از دیگر علامتهای غلو در کلام شیعه دانست و بیان داشت: ائمه معصومین(ع) وجود مستقل از یکدیگر دارند اما در هویت معنوی با هم متحد هستند.
حجتالاسلام والمسلمین علوی تهرانی اینکه با معرفت ائمه معصومین(ع) اطاعت از خدا و ترک معصیت لازم نیست را از علامتهای دیگر غلو مطرح کرد و ابراز داشت: خداوند اهل بیت(ع) را قرارداد تا تجری بر گناه نداشته باشیم، تا گناهکاران ناامید نشوند و نماز و روزه از کانال امیرمؤمنان(ع) ارزش دارد./956/پ202/ی