۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۹۰۷۴۸

سازمان ملل: فاجعه انسانی در نوار غزه

خبرگزاری رسا ـ جنبش حماس چند ماه پیش نسبت به فروپاشی اقتصادی این منطقه هشدار داده و گفته بود که نابودی تونل هایی میان غزه و مصر، در کنار تشدید محدودیت ها در گذرگاه مرزی رفح، می‌تواند به یک فاجعه انسانی منجر شود.
غزه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: یک مقام سازمان ملل متحد گفته است که کمبود و قطع متناوب برق در نوار غزه، زندگی مردم این منطقه را تهدید می‌کند.


رابرت فالک، گزارشگر مستقل سازمان ملل متحد خواهان اقدامی فوری برای رسیدگی به این وضع شده و گفته است که 1 میلیون و 700 هزار نفر از مردم غزه در شرایط اسفناکی به سر می‌برند.


به گزارش دویچه؛ آقای فالک گفته است که سه هفته پس از آن که تنها نیروگاه برق غزه به دلیل کمبود سوخت تعطیل شد، جریان برق طی شبانه روز به شش ساعت محدود شده است.


آقای فالک از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل مامور تهیه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در مناطق اشغالی فلسطینی شده است.


این مناطق در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 به تصرف ارتش رژیم صهیونیستی درآمد و سازمان ملل آن را مناطق اشغالی اعلام کرده است.


کمبود سوخت و قطعی برق بر زندگی مردم غزه اثر گذاشته و باعث شده تا وضعیت خدمات عمومی مانند بهداشت و آب و سیستم فاضلاب مختل شود.


گزارشگر سازمان ملل می‌گوید: قطعی برق باعث شده تا بیمارانی که به دیالیز کلیه نیاز دارند، افراد نیازمند به عمل جراحی، و زایمان نوزادان با خطر مواجه شوند.


آقای فالک به بسته شدن مرز رفح از سوی دولت مصر نیز اشاره کرده که باعث شده تا بیماران فلسطینی ساکن غزه نتوانند برای درمان به آن کشور سفر کنند.


گزارشگر سازمان ملل گفته از آنجا که بخشی از تاسیسات فاضلاب غزه به دلیل کمبود سوخت فعال نیست، ساکنان بخش هایی از شهر غزه هنگام رفت و آمد ناگزیر هستند از میان فاضلاب خام عبور کنند.


جنبش فلسطینی حماس که اداره نوار غزه در مناطق فلسطینی را به عهده دارد، چند ماه پیش نسبت به فروپاشی اقتصادی این منطقه هشدار داده و گفته بود که نابودی تونل هایی که از آنها برای دریافت
اجناس میان غزه و مصر استفاده می‌شد، در کنار تشدید محدودیت ها در گذرگاه مرزی رفح، می‌تواند به یک فاجعه انسانی منجر شود./1421/1409/ح

ارسال نظرات