۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۹۰۸۰۸
مدیر کل امور حقوقی موقوفات حوزه‌های علمیه:

وقف از دیدگاه علما یک پدیده فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل امور حقوقی موقوفات حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه‌های علمیه همواره در پی احیای موقوفات و تبلیغ در راستای وقف بوده است، گفت: وقف از دیرباز مورد توجه علما و بزرگان دین بوده و آنها با دید پدیده فرهنگی به وقف نگاه می‌کردند.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مصطفی مصطفوی، مدیر کل امور حقوقی موقوفات حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست مدیران استان‌ها و شهرستان‌های زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، گفت: حوزه‌های علمیه همواره در پی احیای موقوفات و تبلیغ در راستای وقف بوده است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «همه چیز با مرگ انسان از او منقطع می‌شود الا سه چیز که عبارت است از بنا یا مالی که از فرد به نفع مردم باقی می‌ماند، دانشی که پس از او برای مردم می‌ماند و فرزند صالح و مؤمنی که پس از او به عمل خیرش صدقه جاریه‌ای برای متوفی باقی می‌گذارد».

مدیر کل امور حقوقی موقوفات حوزه‌های علمیه با بیان این‌که وقف در دیدگاه پیامبر اکرم(ص) جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: حضرت علی(ع) و سایر ائمه نیز موقوفات بسیاری را ایجاد کردند که برخی از آنها هنوز هم باقی است.

وی خاطرنشان کرد: مسأله وقف از دیرباز مورد توجه علما و بزرگان دین بوده است و آنها با دید پدیده فرهنگی به آن نگاه می‌کردند و شورای عالی حوزه نیز استفاده از موقوفات را راهی برای رسیدن به استقلال مالی می‌بیند.

حجت‌الاسلام مصطفوی با بیان این که فرهنگ‌سازی وقف در جامعه مسأله بسیار مهمی است، تصریح کرد: ما باید وقف را به عنوان سنت متشرعه اهل‌بیت(ع) و سنت حسنه در میان مردم معرفی و عملیاتی کنیم.

وی وقف را نوعی صدقه جاریه و ماندگار برشمرد و بیان داشت: مدیران مدارس علمیه باید مسأله وقف را به عنوان یک وظیفه از طلاب و مبلغان دینی مدارس تحت نظر خود خواسته و تبلیغ وقف را ضروری بدانند.

مدیر کل امور حقوقی موقوفات حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که امسال 27 ماه صفر تا سوم ماه ربیع‌الاول به عنوان هفته وقف مشخص شده است، افزود: این فرصت زمان بسیار خوبی برای تبلیغ امر وقف و سنت جاریه اهل‌بیت(ع) است.

وی گفت: مدیران مدارس علمیه باید فعالانه برای تشکیل کمیته‌های وقف در استان‌ها و شهرستان‌ها تلاش و بسترهای خوبی را برای وقف ایجاد کنند و سعی داشته باشند این فعالیت‌ها با همکاری اداره اوقاف مستقر در استان یا شهرستان انجام شود.

حجت‌الاسلام مصطفوی با تأکید بر ایجاد موقوفات جدید، ابراز داشت: ایجاد موقوفات جدید نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغ بسیار در این زمینه دارد و نقش حوزه‌های علمیه در بسترسازی وقف در سطح جامعه بسیار سنگین است.

وی با بیان این‌که نزدیک به 20 هزار مدرسه از سوی خیرین و با همکاری ائمه جمعه و مسؤولان در سراسر کشور ساخته شد، خاطرنشان کرد: ساخت این تعداد مدرسه رقم بسیار بالایی است که با فرهنگ‌سازی انجام شده است و ما در زمینه وقف هم باید به این صورت عمل کنیم.

مدیر کل امور حقوقی موقوفات حوزه‌های علمیه در پایان با اشاره به این‌که باید در زمینه وقف تعامل خوبی با خیرین صورت بگیرد، تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف ما در حوزه‌های علمیه این است که تعامل خوبی با خیرین نداریم./907/پ202/ن

ارسال نظرات