۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۹۱۲۳۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ وقف ساختمان مسکونی برای اسکان روحانی، افزایش حوزه های علمیه خواهران کشور به 544 باب، برگزاری 550 گفتمان دینی در آذربایجان غربی و ثبت وقف جدید در شاهین دژ از مهم ترین اخبار کوتاه استان آذربایجان غربی است.
اخبار کوتاه
واحد ایمانپور، سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه از ثبت سه وقف جدید در سال جاری خبر داد و گفت: دو مورد از وقف های جدید توسط هیئت امنای مسجد جامع شهر باروق در این شهرستان به ثبت رسیده است.
 
وی گفت: مهدی نوری، مسعود خیاطی و نقی حسنی هیئت امنای مسجد جامع شهر باروق هستند که دو مورد واحد مسکونی را با نیت های متفاوت وقف کردند.
 
وی اضافه کرد: موقوفه اول یک ساختمان مسکونی با مساحت  50/119 مترمربع است که ارزش ریالی آن 300 میلیون برآورد شده است.

به گفته سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب، گسترس مسجد و فراهم کردن هزینه های مسجد جامع باروق نیت واقفان است.
 
ایمانپور اظهار کرد: دومین موقوفه یک ساختمان مسکونی با مساحت 50/210 متر مربع است.

سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه میاندوآب ارزش فعلی این واحد مسکونی را800 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: اسکان روحانی نیت واقفان از وقف این واحد مسکونی است.
 
وی در ادامه به جزئیات سومین موقوفه ثبت شده در سالجاری اشاره کرد و افزود: این موقوفه کتابخانه ای با زیر بنای 40 مار مربه است که از سوی اهالی روستای جواد حصاری وقف شده است.
به گفته ایمانپور، ارزش این موقوفه که با نیت کتابخانه به ثبت رسیده است، 400 میلیون ریال است.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه میاندوآب اضافه کرد: این کتابخانه دارای هزار جلد کتاب به ارزش 300 میلیون ریال است.
وی مجموع موقوفات این شهرستان را 802 فقره اعلام کرد و افزود: نود درصد این موقوفات با نیت مساجد به ثبت رسیده اند.

ایمانپور در پایان گفت: شهرستان میاندوآب 140 رقبه دارد.
 
افزایش حوزه های علمیه خواهران کشور به 544 باب
 
حجت الاسلام سید مهدی حسینی، معاون آموزشی حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در جریان بازدید از روند احداث حوزه علمیه خواهران میاندوآب گفت: در حال حاضر 60 باب حوزه علمیه ویژه خواهران در سطح کشور در حال احداث است که از 60 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.
 
وی اظهار کرد:  تعدادی از این مدارس علمیه در حال احداث در بهمن ماه سال جاری، همزمان با دهه فجر به بهره‌بردای خواهند رسید.
 
حجت الاسلام حسینی با اشاره به اضافه شدن 116 مدرسه علمیه ویژه خواهران در کشور  در پنج سال گذشته خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده مجموع حوزه های علمیه خواهران در چهار سال آینده به 544 باب افزایش می یابد.
 
معاون آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران کشور اعلام کرد: در حال  حاضر 400 مدرسه در حوزه‌های علمیه خواهران در کشور فعال است که از این تعداد پنج مدرسه در مقطع سطح سه و بقیه در سطح دو فعال هستند.
 
وی افزود: هم اکنون بیش از 65 هزار طلبه خواهر  در مدارس علمیه خواهران کشور مشغول فراگیری  علوم دینی هستند.
 
حجت‌الاسلام حسینی از ایجاد دو رشته فقه و اصول و علوم قرآنی با گرایش‌های مختلف در سطح چهارم حوزه معادل دکتری در حوزه علمیه خواهران در  استان های قم، اصفهان و تهران در سال جاری نیز خبر داد.
 
برگزاری 550 گفتمان دینی در آذربایجان غربی
جواد اکبرپور، دبیر اجرایی گفتمان های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای 550 گفتمان در سطح استان اظهار کرد: از مجموع گفتمان های ذکر شده، 500 گفتمان مربوط به مدارس و مساجد و 50  گفتمان مربوط به طلاب و دانشجویان است.

وی تولید ملی، جنگ نرم، آسیب های اجتماعی، زن و خانواده، عفاف و حجاب، آسیب شناسی فرهنگ دینی، جوانان، فروع دین و گفتمان های مناسبتی را از با اهمیت ترین موضوعات گفتمان های دینی برشمرد.
به گفته اکبرپور، امسال 250 میلیون ریال برای اجرای 500 گفتمان دینی مربوط به مدارس و مساجد اختصاص یافته است.
دبیر اجرایی گفتمان های دینی آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری یکصد گفتمان دینی در نیمه نخست سالجاری افزود: از همکاری آموزش و پرورش در اجرای این گفتمان ها بهره مندیم.
وی همچنین از اجرای 50 گفتمان مربوط به طلاب و دانشجویان از هفته آینده خبر داد و گفت: 100 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز برای این گفتمان ها تامین شده اما تخصیص نیافته است.

دبیر اجرایی گفتمان های دینی افزایش 30 درصدی اعتبار مصوب گفتمان های دینی را خواستار شد و اذعان داشت: امسال به دلیل نبود بودجه، گفتمان پیش بینی شده در ماه محرم اجرایی نشد.

اکبرپور اعلام کرد: سال گذشته 350 گفتمان دینی با هزینه 175 میلیون ریال اعتبار با موضوعات متنوع و در سطح دانش آموزی، دانشگاهی، طلاب و مساجد در سطح استان اجرا شده است.
  

ثبت وقف جدید در شاهین دژ


عباس شمس، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شاهین دژ با اشاره به یک وقف جدید در این شهرستان اظهار کرد: معصومه و مریم رشید نژاد ساختمان مسکونی، با زیربنای 66/164 متر را وقف کردند.


به گفته سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شاهین دژ، ارزش این موقوفه که با نیت توسعه و ترویج قرآن و کمک به ایتام، در فلکه قیام شاهین دژ به ثبت رسیده است،یک میلیارد ریال است.


وی مجموع موقوفات این شهرستان را 171 فقره اعلام کرد و افزود: هفتاد درصد این موقوفات با نیت مساجد به ثبت رسیده اند.


شمس اظهار کرد : شهرستان شاهین دژ 192 رقبه دارد./936/د101/س

ارسال نظرات