۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۹۱۲۵۸
حجت الاسلام زمانی:

مصری ها گاهی در محبت به امام حسین از شیعیان سبقت می گیرند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور بین الملل حوزه علمیه با تأکید بر این که اجمالا اکثر اهل تسنن نسبت به ائمه اطهار(ع) ابراز محبت می کنند، گفت: در این میان محبت مصری ها گاهی تبدیل به عشق می شود و حتی از شیعیان نیز سبقت می گیرند.
همايش بررسي مسايل مصر با رويکرد محبت مردم مصر به اهل بيت(ع) در مدرسه معصوميه قم همايش بررسي مسايل مصر با رويکرد محبت مردم مصر به اهل بيت(ع) در مدرسه معصوميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن زمانی معاون امور بین الملل حوزه علمیه عصر امروز در مدرسه علمیه معصومیه(س) به تبیین میزان محبت مصری ها نسبت به اهل بیت(ع) پرداخت و اظهار داشت: من گزارشی از آنچه به طور مستقیم مشاهده کرده ام ارائه می دهم؛ گاهی مصری ها در ابراز محبت از ما شیعیان جلو می زنند.

وی افزود: ما در شب میلاد امام حسین(ع) یک شب جشن می گیریم اما آنها 10 شب جشن می گیرند؛ چراغانی می کنند مداح و سخنران دعوت می کنند، غذا می پزند، مردم لباس نو می پوشند، عطر می زنند، آب سقایی می کنند و شیرینی توزیع می کنند و تبریک به هم می گویند؛ زیارتنامه می خوانند، فرزندان خود را بلند می کنند تا بتوانند ضریح رأس الحسین(ع) را ببوسند و اشک می ریزند.

معاون امور بین الملل حوزه ادامه داد: برای بررسی این موضوع ابتدا به بحث جایگاه محبت ائمه اطهار(ع) در جامعه اهل تسنن می پردازیم زیرا این محبت اختصاص به مصری ها ندارد؛ گرچه ما در صدر اسلام برخی دشمنی ها از سوی ناصبی ها نسبت به اهل بیت(ع) روا داشته شده و ایشان را به شهادت رساندند و ظلم هایی به ائمه(ع) کردند اما علی رغم تلاشی که داشتند گویا اراده الهی این چنین بود که ریشه دشمنی و عداوت نسبت به ائمه از تاریخ کنده شود.

حجت الاسلام زمانی گفت: حدود یک ملییارد اهل سنت در دنیا داریم که اکثر قریب به اتفاق آنان به نحوی محبت اهل بیت(ع) را در دل دارند؛ در حال حاضر هیچ گروه و مذهبی وجود ندارد که رسما دشمنی خود با اهل بیت(ع) را اعلام کند و این را جزو عقاید خود بداند؛ این خیلی عجیب است و جزو الطاف الهی است که ریشه این گروه ها کنده شد.

وی با اشاره به برخی دشمنی هایی که همچنان نسبت به ائمه اطهار(ع) روا داشته می شود، ابراز داشت: در بین گروه های تندرو افرادی پیدا می شوند که نسبت به برخی ائمه(ع) ابراز دشمنی می کنند اینها انفرادی کار می کنند و جریانی در این زمینه وجود ندارد.

معاون امور بین الملل حوزه میزان محبت گروه ها و مذاهب مختلف اهل سنت را متفاوت دانست و گفت: نسبت به ائمه مشهور شیعه ابراز محبت بیشتری می شود و طبیعتا نسبت به ائمه غیر معروف محبت کمتری وجود دارد؛ امروز در دنیای اهل سنت شاهد هستیم که اجمالا محبت اهل بیت(ع) را دارند اما با تفاوت هایی که عرض کردیم.

حجت الاسلام زمانی با تأکید بر این که در مصر پیشرفت بیشتری در ابراز محبت نسبت به اهل بیت(ع)اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: در مصر درصد تعداد نفراتی که محبت دارند بیشتر، میزان محبتشان نیز شدیدتر است که گاهی تبدیل به عشق می شود؛ در تعداد ائمه نیز این چنین است یعنی برخی مصری ها نسبت به 12 امام ما دارای موت، محبت و ارادت اند حتی نسبت به حضرت مهدی(عج).

وی برای تشریح میزان محبت مصری ها نسبت به اهل بیت جلوه هایی از محبت آنان را برشمرد و گفت: سه زیارتگاه بزرگ در قاهره وجود دارد که منسوب به اهل بیت(ع) است؛ اینها قبله دلهای مردم مصرند؛ یکی حرم الحسین یا همان مقام رأس الحسین(ع)، حرم سیده زینب(س)، سیده نفیسه در قاهره؛ این سه زیارتگاه خیلی نقش آفرین است.

معاون امور بین الملل بیان داشت: هر سه اینها ضریح دارد، گنبد و بارگاه دارند و مردم مصر در طول شبانه روز برای زیارت این بارگاه ها از اقصی نقاط کشور به آنجا می روند؛ در مصر شیعه نداریم و زائران اینها اکثرا اهل سنت اند.

حجت الاسلام زمانی با اشاره به برگزاری  بزرگترین نمازجمعه مصر در حرم الحسین(ع) گفت: آنها به عشق امام حسین(ع) این محل را برای اقامه نماز جمعه انتخاب کرده اند.

وی در بیان تاریخچه رأس الحسین(ع) اظهار کرد: مورخین مصری معتقدند سر مطهر اباعبدالله(ع) بعد از جریان کربلا به کوفه و شام آوردند و یزید دستور داد سر مبارک حضرت را بر روی نی در شامات بچرخانند؛ شامات آن زمان شامل فلسطین اشغالی امروز و اردن نیز می شود.

معاون امور بین الملل حوزه افزود: سر مبارک را به اسغلان یا فلسطین امروزی آوردند؛ به آنجا که رسیدند مردم اجازه ندادند بیش از این جسارت شود و سر مبارک را در صندوقی نهادند و معطرس کردند و نهایتا در آنجا دفن کردند به عنوان زیارتگاه شد.

حجت الاسلام زمانی به استناد مکتوبات مورخین مصری، گفت: 200 سال آنجا زیارتگاه بوده تا وقتی که جنگ های صلیبی پیش می آید و حکومت فاطمیون که مرکز آن در مصر بوده نگران می شوند که در این جنگ ها سر مبارک مورد جسارت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بنابراین پادشاهی حکومت فاطمیون کاروانی را با هدایای فراوان به اسغلان می فرستد و از آنها درخواست می کند که سر مبارک را در اختیار این کاروان قرار دهند تا به قاهره ببرند؛ کاروان به افتخار این که سر مبارک را تحویل گرفته اند از اسغلان تا قاهره پیاده می روند؛ گزارش روز به روز حرکت این کاروان تا زمان رسیدن به قاهره در تاریخ ثبت شده است./928/پ201/ج

ارسال نظرات