۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۳۲۰

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل دفتر ریاست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف با موثر دانستن نقش روزنامه ایران در ترویج سنت حسنه وقف در جامعه، خواستار بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت این رسانه برای معرفی خدمات و برکات وقف به اقشار مختلف مردم شد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی در دیدار با محمد تقی روغنی‌ها، مدیر عامل موسسه مطبوعاتی ایران اظهار امیدواری کرد: با همت و جدیت روزنامه ایران و سایر رسانه‌های جمعی شاهد رونق هرچه بیشتر فرهنگ و سنت وقف در میان آحاد مردم باشیم.

ربیعی: نقش روزنامه ایران در ترویج فرهنگ وقف مثبت و ارزشمند است
وی با بیان این‌که پس از برگزاری 4 دوره همایش وقف و رسانه امروز شاهد آثار مثبت آن در سطح جامعه هستیم، افزود: به برکت برگزاری این همایش و همت و تلاش رسانه‌ها در تبلیغ این سنت نیکوی الهی، شمار وقف‌های جدید از 200 وقف در سال 88، به بیش از  1765 وقف جدید درسال 91 افزایش یافته است.


سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح فعالیت‌های سازمان اوقاف در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: سازمان اوقاف در سه حوزه وقف، بقاع متبرکه و فعالیت‌های قرآنی توانسته با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت، گام‌های بلندی را بردارد.


این دیدار که در راستای تعامل فی مابین صورت گرفت، مقرر شد زمینه‌های همکاری مشترک برای بهره گیری از ظرفیت اطلاع رسانی روزنامه ایران در راستای نهادینه سازی فرهنگ وقف گسترش یابد.


مدیر عامل موسسه ایران: وقف می تواند از بار مشکلات دولت بکاهد
مدیر عامل موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران با بیان این‌که وقف یکی از مهمترین راهکارهای کاهش بار دولت برای حل مشکلات مردم است گفت: منفعت و سود گسترش این سنت حسنه نهایتا عاید مردم و جامعه می‌شود.


محمد تقی روغنی‌ها در دیدار با مدیر کل حوزه ریاست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف با اعلام آمادگی این رسانه برای همکاری و فعالیت در زمینه گسترش و ترویج سنت حسنه وقف افزود: وقف کردن یکی از سنت‌های ارزشمند اسلامی در ایران است و نقش ممتازی را در حل مشکلات مردم و رفع نابسامانی‌ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی دارد و طبیعتا همه مردم از عایدات و منافع مادی، معنوی و فرهنگی این آیین نیک بهره مند می‌شوند.


روغنی‌ها بیان این‌که نباید برای حل همه مشکلات تنها از دولت و دستگاه‌های دولتی انتظار داشت تصریح کرد: می‌توان با روشنگری اذهان مردم نسبت به نیازهای نوین و سوق دادن وقف های جدید به سمت نیازهای روز بویژه نابسامانی های فرهنگی، اجتماعی و درمانی برای رفع این مشکلات اقدام کرد.

مدیر عامل موسسه مطبوعاتی ایران ترویج و تبیین سنت حسنه وقف را وظیفه دینی و الهی و انسانی آحاد مختلف جامعه بر شمرد و افزود: وقف نوعی تشکل مردم نهاد ایرانی اسلامی است که علاوه بر مزایا و برکات بی شمار مادی و اقتصادی می‌تواند پاداش فراوان معنوی، فرهنگی و دینی اخروی هم برای واقفان در پی داشته باشد.


شرفخانی: 10 هزار و 700 خادم افتخاری در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور جذب شده‌اند
معاون فرهنگی واجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به رویکرد این سازمان در بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی در اداره امور بقاع متبرکه گفت: تاکنون10 هزار و700 خادم افتخاری برای فعالیت در امامزادگان جذب شده‌اند.


حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با اشاره به علاقه مندی مردم عزیز ایران اسلامی برای حضور و خدمت در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور و فرزندان اهل بیت(ع) گفت: خدمت در این دستگاه مقدس آرزوی هر مسلمان و دوستدار خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و تقاضاهای بسیار زیادی از هموطنان گرامی به خصوص مجاوران این بقاع متبرکه و امامزادگان ارائه می‌شود که تاکنون براساس شرایط و ضوابط تعیین شده، 10 هزار و 700  خادم افتخاری جذب شده است.


وی با اشاره به تهیه سند چشم انداز قطب فرهنگی بقاع متبرکه براساس سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این خصوص، گفت: براساس این سند چشم انداز، شاخص‌های طرح جامع آستان مقدس امامزادگان(مدیریتی، عمرانی و فرهنگی) تهیه شده است.


حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه اداره و مدیریت امامزادگان و بقاع متبرکه، بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی بمنظور حضور هرچه گسترده‌تر مردم در این اماکن متبرکه است که در این خصوص تا کنون 8093 نفر به عنوان هیات امنای امامزادگان مشغول به فعالیت هستند و 10 هزار و 700 خادم افتخاری نیز جذب شده‌اند.


معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که در راستای اجرای برنامه‌های عمرانی و آبادانی و همچنین توسعه امامزادگان و بقاع متبرکه، طرح مودت برای جذب کمک‌های مردمی در این اماکن اجرا می‌شود، تصریح کرد: تاکنون 8 هزار و 877 مورد طرح مودت در بقاع متبرکه سراسر کشور اجرایی شده است.


ربیعی: رویکرد پنجمین همایش وقف و رسانه تحقق حماسه اقتصادی است
نخستین جلسه ستاد برگزاری پنجمین همایش «وقف و رسانه» در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.


در این جلسه«حسن ربیعی» سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال حماسه اقتصادی اظهار داشت: رویکرد پنجمین همایش وقف و رسانه، بررسی نقش رسانه‌ها در تبیین جایگاه وقف در تحقق حماسه اقتصادی خواهد بود.


مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف افزود: یکی از ماموریت‌های سازمان اوقاف، توسعه وقف در جامعه اسلامی است و با توجه به وجود 128 هزار موقوفه و بیش از یک میلیون و 300 هزار رقبه در سطح کشور، رسانه‌های گروهی می‌توانند در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بسیار مفید و موثر عمل کنند.


مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف با اشار به کارکردهای وقف در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور عنوان کرد: وقف می‌تواند در توزیع عادلانه ثروت، فقرزدایی و اقتصاد بدون نفت، و همچنین عدالت اجتماعی و ارتقای منزلت اجتماعی تاثیرگذار باشد.


به گفته ربیعی، وقتی یک بیمارستان یا مدرسه از طریق وقف تاسیس می‌شود، هزینه‌ای از دوش  دولت برداشته می‌شود، چرا که در این زمینه بیشتر افراد، نیازمند و مستمند ذینفع هستند.


وی اضافه کرد: سازمان اوقاف، می‌تواند سرمایه وقف را به گونه‌ای سازماندهی و جهت دهی کند که دولت بتواند به عنوان یک ظرفیت بالقوه از آن برای رفع فقرو محرومیت، تامین بهداشت و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهره برداری کند.


ربیعی از جمله تاثیرات مهم سنت حسنه وقف در جامعه را، کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: وقف از عوارض سوء بی عدالتی و شکاف‌های طبقاتی تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند و با باز توزیع عادلانه ثروت، زمینه عدالت و مساوات اجتماعی را فراهم نماید.

وی اضافه کرد: وقف همواره ابزاری برای حل و فصل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه از جمله گسترش رفاه و امثال آن محسوب می‌شده است.


در این نشست با بررسی برنامه‌های پیشنهادی در خصوص همایش وقف و رسانه، برخی از برنامه‌ها در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی به تصویب اعضا رسید./966/د101/ی

ارسال نظرات