عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی:
فقه پشتوانه فکری نظام تمدنی اسلام است
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با بیان اینکه فقه پشتوانه فکری نظام تمدنی اسلام است، گفت: حرکت اصیل انقلاب در مسیر پیشرفت و توسعه سبب شده تا باور کنیم که این انقلاب زمینهساز یک تمدن اصیل و بزرگ است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با تاکید بر نقش فقه در تمدنسازی اسلامی عنوان کرد: فقه باید پشتوانه فکری و اجرایی تمدن نوین اسلامی باشد؛ حوزه وظیفه دارد تفکرات تمدنی را وارد نظام تصمیمسازی کشور کند.
حجتالاسلام سیدتقی واردی گفت: تمدن در لغت به معنای شهرنشینی است و در اصطلاح علوم سیاسی به مجموعه فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اطلاق میشود که در یک سرزمین برای بهبود زندگی اجتماعی مردم آن ناحیه صورت پذیرد که از مصادیق آن میتوان به تمدنهایی چون یونان،روم، ایران و مصر و... اشاره کرد.
عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: پس از طی فراز و نشیبهای زندگی تمدنی ایرانیان و مسلمانان در سالهای پسین با ظهور انقلاب اسلامی و اعتماد به نفسی که از جایگاه ایمانی بر میخاست به رهبری امام راحل ایران متحول شده 35 تا 40 میلیون نفری توانست در مقابل قدرتهای بزرگ جهانی بایستند و با اینکه یکه و تنها بود روزهای بسیار سخت را برای ثبات قدم در مسیر این تمدنسازی با قدرت پشت سربگذارد.
واردی بیان کرد: یکی از تفاوتهای بزرگی که میان انقلاب ایران و انقلابهای دیگر به خصوص این انقلابهای عربی و اسلامی میتوان یافت همین عنصر خودباوری برای رقم زدن یک زندگی تازه بر مبنای شریعت و ولایت است؛ ملت ایران برعکس بسیاری از این ملتها حرف تازهای داشتند و بر روی حرف خود ماندند و یک لحظه تا امروز از آن عقب نشینی نکردند؛ اگر ایران اسلامی با این مولفهها بتواند این نظام و حرف را استمرار دهد، این گفتمان در سراسر جهان نزج بیشتری خواهد یافت و مسلمانان این الگوی تمدنی را خواهند پذیرفت؛ کما اینکه در این شرایط نیز چنین است و دنیا به این نگاه تمدنی ایرانی اسلامی پی برده است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، یادآور شد: مردم ایران در سایه انقلاب اسلامی به ناخودآگاه خود رسیدند و دریافتند که در گفتمان نهفته اسلامی که سالها از آن بیخبر بودند، گفتمانی فعال و عظیم نهفته است که حرف و سخن جدید و جهانی دارد؛ آنها به گونهای پرورش یافتند که خود را باور کنند و عقاید و کار وسیاست خود را خودشان به وجود میآورند؛ در این سی و پنج سال به رغم تحریمهای همه جانبه این ملت هیچ گاه مثل دیگر کشورهای که پس از یک یا دو تحریم از تمام ارزشهای خود گذشتند، دست از ارزشهای اصیلی دینی خود برنداشت.
انقلاب اسلامی؛ زمینهساز پیریزی تمدن نوین اسلامی
وی گفت: حرکت اصیل انقلاب در مسیر رشد و پیشرفت و توسعه باعث شده است تا باور کنیم که این انقلاب زمینهساز یک تمدن اصیل و بزرگ است زیرا هیچ ضربه و جنگ و تهدید و تحریمی نتوانست انقلاب را از مسیر حقیقی خود دور کند.
شناخت درست تعالیم اسلامی؛ گامی در جهت تمدنسازی
واردی یادآور شد: اعتماد به نفس اولین شاخصه رسیدن به تمدن نوین اسلامی بود و مسئله دیگر، شاخصه درست اندیشیدن و تفکر صحیح است؛ باید تفکر دقیق و صحیحی از تعالیم اسلامی و انسانی داشته باشیم؛ در این راستا باید اول ارزشهای انسانی و اسلامی را به درستی بشناسیم و اگر خرافاتی در باورهای ما باشد آنها را بزداییم و هرچه موجب عقبماندگی ما میشود را از میان برداریم.
وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی در این سی و پنج سال توانست ثابت کند که حرف و سخن دیرینی که گفته میشود اسلام اصیل و فقه ما را به عقب میراند تا چه حد بی پایه و اساس است؛ پیشرفتهای خیره کننده ایران در شرایط عادی به دست نیامده است بلکه این پیشرفتها در شرایط هشت سال جنگ بیامان و فیزیکی و سی و پنج سال جنگ روانی و تحریم اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی حاصل شده است که به جرات میتوان گفت کمتر کشوری در جهان قادر بود در چنین فضایی جان سالم به در برده و عزت خویش را حفظ کند.
این پژوهشگر حوزه با ذکر این مطلب که تمدن اسلامی ایرانی شکل گرفته در بستر انقلاب اسلامی ظرفیتهای اسلام اصیل برای تمدنسازی را به دنیا نشان داده است، تصریح کرد: متاسفانه در این بین گروههای غیر معتدل و تندرویی چون القاعده و النصره و... در قالب جنایات بزرگ خود لطمات بسیار زیادی به حرکت جهانی اسلام زدهاند ولی پس از تمام این خباثتها چهره معتدل و تمدنساز انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.
پرهیز از تفرقه و اختلافات درون امتی؛ از شاخصههای تمدنسازی
وی گفت: شاخصه سوم تمدنسازی نوین اسلامی، پرهیز از تفرقه و اختلافات درون امتی است؛ مسلمانان بسیاری در دنیا زندگی میکنند که از ملیتها، زبانها، فرهنگها و فرق مختلف هستند؛ رویکرد تمدنی اسلامی جمع کردن همه آنها زیر چتر و پرچم اسلام است؛ اگر بخواهیم رویکرد تمدنی را ایجاد کنیم باید در گام اول اتحاد مردم را تضمین کنیم؛ مقصود ما این نیست که همه مردم شیعه شوند و فارسی حرف بزنند بلکه منظور اصلی آن است که همه مسلمانان زیر یک پرچم واحد حرکت کنند که همین قبول یک پرچم واحد، بسیاری از اختلافات را به اتحاد مبدل میکند.
واردی اظهار کرد: اختلافات و تفرقه عامل از بین رفتن اکثر تمدنهای انسانی شده است و چنانچه در تاریخ انبیای الهی نیز آمده است تفرقه و وحدت جلوی پیشرفت تمدنهای دینی را نیز گرفته است؛ اگر همه مسلمانان به حبل الهی اعتصام داشتند هیچ مشکلی به وجود نمیآمد، متاسفانه امروز میبینیم پس از بروز بیداری اسلامی ترکها و اخوانیها به دنبال تاسیس عثمانی ثانی هستند و گروهی هم ساز ملی کوک میکنند و در این میان گروههای سلفی نیز همه را کافر میشمارند و...؛ در چنین فضایی همگرایی اسلامی برای شروع تمدن نوین اسلامی با چالشهای جدی روبرو میشود.
پیروی از ولایت؛ چهارمین ویژگی حرکت در مسیر تمدنسازی اسلامی
مدیر گروه نمایه سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پیروی از ولایت را پایه چهارم تمدن نوین اسلامی ذکر کرد و عنوان کرد: با ظهور تفکرات ضد شیعی چنین تبلیغ میشود که تنها شیعیان هستند که دم از ولایت میزنند و ولایت آنان نیز اعتباری ندارد؛ در حالی که شیعیان ولایت را از آن خدا میدانند؛ ولایت نبی در طول ولایت خدا و ولایت ائمه(ع) و نایب ائمه که همان ولایت فقیه است در طول ولایت خدا و پیامبر(ص) است؛ یکی از دلایلی که شاید در گذشته در تاریخ تشیع چنین بحثی به این شکل صورت نگرفت به دلیل شرایط و اقتضائات تاریخی است که در فقه ما نیز تاثیرگذار بوده است.
دست درازی به سوی اجانب موجب از میان رفتن تمدن میشود
وی گفت: نفی سلطه اجانب، پایه پنجم از تمدن نوین اسلامی است؛ این ویژگی مهم باعث میشود که مسلمانان هیچ گاه خود را در مقابل دشمنان ذلیل و خوار نکرده و پایههای تمدنی خود را حفظ کنند؛ دست درازی به سوی اجانب موجب از میان رفتن تمدن اسلامی خواهد شد زیرا سلطه اقتصادی، سلطه فرهنگی و سیاسی را موجب میشود.
عضو هیأت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی عنوان کرد: به همین منظور باید افرادی در راس این کشور باشند که بر تفکر اصیل اسلامی تکیه کرده و وامدار استکبار جهانی نباشند؛ زیرا عدم خودباوری دینی ما را به وابستگی خواهد کشاند و پس از این وابستگی تمام ارکان ذهنی و دینی مردم از بین میرود.
وی گفت: تمدن اسلامی چون از اسلام گرفته میشود و اسلام هم چون در ذات و فطرت بشر نهفته است، پس تمدن اسلامی و ایرانی یک تمدن بشری است و اگر همه بشر بخواهند به این تمدن روی بیاورند این تمدن آنها را اشباع میکند ولی تمدنهای دیگر این گونه نیست؛ گفتمان غیرتمدنی در تمدنهای دیگر موج میزند به عنوان مثال در تمدن جدید غربی، انسانیت و حقوق بشر جزو مهمترین مشخصههای ظاهری است ولی در مقام عمل پیروی از شیطان و آدمکشی و ترور در نهاد تصمیمسازی سیاسی فرهنگی غربی یک ارزش ناگفته محسوب میشود.
حوزه بازوی فکری تمدن اسلامی است
این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: حوزه بازوی فکری و عقبه فکری نظام اسلامی است و تا وقتی که نظام این ویژگی را در اختیار دارد تمدن اسلامی به رشد و نمو خود ادامه خواهد داد؛ عقبه فکری تمدن باید اسلامی باشد و در آن از علوم اسلامی باید نهایت استفاده و بهره برده شود.
حوزه تفکرات تمدنی را وارد نظام تصمیمسازی کشور کند
وی با تاکید بر این که فقه پشتوانه فکری نظام تمدنی اسلام است یادآور شد: فقه همگام با سایر علوم اسلامی چون کلام، علوم قرآنی و... باید کارکرد تمدنی خود را ایفا کند؛ فقه ما باید پشتوانه فکری و اجرایی تمدن نوین اسلامی باشد؛ حوزه وظیفه دارد این تفکرات تمدنی را وارد نظام تصمیمسازی کشور و بستر نظام تمدنی اسلامی کند.
وی گفت: حوزه، مهمترین رکن تولید فکر و تزریق اندیشه اسلامی به بدنه نظام تمدنی است؛ در این میان دانشگاه نیز نقش بسیار مهمی دارد که نباید از آن غافل شد و همکاری این دو نهاد در همگرایی و تولید فکر در بدنه نظام تمدنی نوین اسلامی نقشی حیاتی دارد./9191/د101/ی
ارسال نظرات