۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۹۱۳۸۵
مدیر استانی حوزه علمیه سیستان و بلوچستان مطرح کرد؛

کربلا الگوی مدیریت خانواده اسلامی در بحران

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ایمانی‌خواه با بیان این‌که شهدای کربلا به سبب بصیرت نسبت به امام زمان(ع) خود به مقام والای شهادت رسیدند، گفت: توجه به واقعه عاشورا سبب می‌شود تا فرد راهکار هدایت و مدیریت خانواده در سخت‌ترین شرایط را یادگرفته و از آن برای تمام مراحل زندگی الگو بگیرد.
حجت الاسلام رضا ايماني خواه مدير حوزه علميه استان سيستان بلوچستان

حجت‌الاسلام رضا ایمانی‌خواه، مدیر استانی حوزه علمیه سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بررسی سبک زندگی حسینی و وظیفه مبلغان برای تبیین سبک زندگی عاشورای پرداخت و گفت: وظیفه یک طلبه پیام رسانی دین است. مبلغان دین باید پیام‌های اسلامی را که بزرگان بیان می‌کنند دریافت کرده و به گوش مردم برساند، وظیفه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نیز دریافت پیام عاشورا و بیان حرکت حسینی به گوش جهانیان بود.

مدیر حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان با بیان این‌که طلاب مهم‌ترین قشر برای اثرگذاری در خانواده‌ها و مردم هستند، اظهار داشت: مجالس امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای انتقال مفاهیم اسلامی است که طلاب و مبلغان می‌توانند با بهره‌گیری مناسب از این مجالس و محافل سبک زندگی حسینی و عاشورای را برای مردم بیان کنند.

وی افزود: به میزانی که یک مبلغ می‌تواند در افراد شور و شعور نسبت به مسائل دینی ایجاد کند هیچ گروهی نمی‌تواند، البته در این میان نباید تنها به برگزاری یک منبر اکتفا کرد، بلکه طلبه باید با رفتار عملی خود دین و مسائل اسلام را به مردم برساند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌خواه با تأکید بر حضور مبلغان در میان مردم، خاطرنشان کرد: مبلغان باید به صورت گسترده با مردم حشر و نشر داشته و در میان آن‌ها حضور داشته باشند و به پرسش‌ها و شبهات آنها پاسخ دهد. همچنین در تبلیغ دینی باید نسبت به اشتباه و خطاهای مردم توجه شود و تذکرات لازم را گاهی به شیوه نرم و گاهی به صورت چهره به چهره بیان کرد، البته تنها حضور در میان مردم مهم نیست بلکه یک طلبه باید روابط عمومی خوبی داشته باشد.

محافل عزاداری محل تبیین سبک زندگی

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: مراسم عزاداری یکی از بهترین فرصت‌ها برای بسط احکام اسلام است که یک مبلغ باید چگونگی بهره‌گیری از این فرصت را بداند، حتی طلاب و مبلغان می‌توانند با شرکت در مراسم عزاداری سالار شهیدان به صورت عملی سبک زندگی اسلامی را به مردم بیان کنند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌خواه فدا کردن خود و خانواده‌ در مسیر حق را از بارزترین صفات سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا خواند و گفت: امام حسین(ع) در کربلا افزون‌بر فدا کردن هستی خود، ایثار، فداکاری و خودگذشتگی در راه حق را به مردم نشان دادند.

وی ادامه داد: توجه به واقعه عاشورا سبب می‌شود تا فرد راهکار هدایت و مدیریت خانواده در سخت‌ترین شرایط را یادگرفته و از آن برای تمام مراحل زندگی الگو بگیرد.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان عدم دلبستگی به دنیا را از مهم‌ترین مؤلفه‌های اصحاب امام حسین(ع) در واقعه کربلا دانست و اظهار داشت: اصحاب سیدالشهدا(ع) هر چند در بدترین شرایط و سختی بودند؛ اما با این وجود رضایت خدا را به رضایت بندگان ترجیح دادند.

وی تأکید کرد: رفتار یاران امام حسین(ع) به ما می‌آموزد تا در بدترین شرایط و سختی‌ها نباید از امام زمان(عج) خود غافل شویم، البته ما متأسفانه در بسیاری از موارد به سبب دلبستگی به دنیا از خدا دور شده و نسبت به بصیرت و آگاهی حق تعالی و امام زمان(عج) غافل می‌شویم.

حجت‌الاسلام ایمانی‌خواه با بیان این‌که شهدای کربلا به سبب بصیرت نسبت به امام زمان(ع) خود به مقام والای شهادت رسیدند، بیان داشت: مبانی زندگی عمر بن سعد هوا و هوس بودکه افزون‌بر خواری در دنیا در آخرت نیز زیان کار شد؛ بنابر این اگر ما بخواهیم همانند شهدای کربلا به سعادت در دنیا و آخرت برسیم باید براساس شور و شعور حسینی علم کرده و زندگی اهل‌بیت(ع) را الگو قرار دهیم./993/ت302/س

ارسال نظرات