۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۹۱۳۹۹
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی:

قانون ریل‌گذاری در راه خداوند است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران گفت: قرآن همان نقشه راه، قانون و ریل هایی است که بدون آن راه رسیدن به سوی قله ترسیم شدنی نیست، در دنیای غرب قوانین را بر اساس برداشت از عرف و عادت ها و فرهنگ های خودشان وضع می‌کنند. ولی در ایران حکم بر اساس قرآن و احکام آن است.
حجت‌الاسلام والمسلمين کاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین شیخ کاظم صدیقی، مشاور عالی رییس قوه قضائیه پیش از ظهر امروز چهارشنبه سیزدهم آذر ماه، در یادمان سومین همایش سازمان بسیج حقوق دانان که در سالن همایش دادگستری استان قزوین برگزار شد،‌ قرآن کریم را وحی الهی و قانون زندگی دانست و گفت: خداوند در قرآن تصریح می‌کند، اگر در بعد اندیشه و فکر و روش نداهایی که خداوند برای ما دارد در عمق جان و ابعاد روحتان و در جای جای زندگی پیاده کنید زنده می‌شوید.

مشاور عالی رییس قوه قضائیه در ادامه افزود: قانون خشک است و عدالت سخت، با توجه به سوره حدید خداوند کنار عقل چاشنی قرار داده تا شیرین شود؛ اگر احسان کنار عدل نبود انسان قانون را رعایت نمی‌کرد. قانون باید در کنار اخلاق و با تکیه به فطرت، ریشه های عرفانی و اخلاقی باشد. اگر اخلاق نباشد تحمل قانون سخت ‌شده و قانون شکنی افزایش می‌یابد.

وی با بیان این‌که قانون مانند ریل گذاریست، اظهار داشت: قانون تابلوی راهنماست و انسان را به حریت و آزادی می‌رساند. آزاد بودن در محدوده غرائز، آزاید در بعد حیوانیست. آزادی در ادیان الهی با آزادی در مکاتب غربی فاصله اش میان انسانیت و حیوان بودن است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه ابراز داشت: غربی‌ها حیوانیت انسان را محور قرار داده‌اند، اما خالق انسان که به او هم بعد حیوانی، عقلانی، وحیانی، عرفانی و طبیعی عنایت کرده که برای دستیابی به مراتب بالا، راهی جز کنترل جدی در بعد غرائز و افزون طلبی‌های غریزی وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی با اشاره به کلام خدا که اگر تقوا داشته باشید خدا معلم شما می‌شود، بیان داشت: بعضی مواقع شرایط به صورتی پیش می‌رود که ناخواسته مدارک و اسناد قضاوت از دسترس ما دور می‌ماند و ممکن است حق را پایمال کنیم؛ اما در این راستا تقوای الهی چون دست غیبی ما را یاری خواهد کرد.

مشاور عالی رییس قوه قضائیه در ادامه اضافه کرد: امام صادق(ع) در اصول کافی فرموده، کسانی که ملازم به قرائت پنج سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن باشند و پیام های آن را بگیرند؛ به درجه ای می‌رسند که چشم باطنشان باز شده و قبل از مرگ امام زمان(عج) را درک خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران یکی از ارکان اصلی جلب اعتماد عمومی را اخلاق مدار بودن قضات دانست و ادامه داد: برجسته ترین معجزه پیامبر(ص) در میان 4000 معجزه ایشان، اخلاق مداریست و علما، مراجع و پرچمداران قانون، با پیروی از آن، می‌توانند زیور اخلاق نبوی را در خود تقویت کنند.

وی با بیان این‌که قانون بد بهتر از بی قانونی است، اظهار داشت: قرآن همان نقشه راه، قانون و ریل هایی است که بدون آن راه رسیدن به سوی قله ترسیم شدنی نیست. در دنیای غرب قوانین را بر اساس برداشت از عرف و عادت ها و فرهنگ های خودشان وضع می‌کنند. ولی در ایران حکم بر اساس قرآن و احکام آن است.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه افزود: یک قاضی و وکیل بسیجی هم می‌تواند در میدان رزم سرباز و سرهنگ و سردار و هم در سنگر عدالت یک قاضی وظیفه شناس باشد و همچون مالک اشتر که هم داوری می‌کرد و هم در سپاه امام علی(ع) می‌جنگید.

مشاور عالی رییس قوه قضائیه با بیان این‌که دینی مترقی تر از اسلام نیست که هم دنیا و هم آخرت را آباد کند، خاطرنشان کرد: انقلاب ما انقلاب کارگری و اقتصادی نبود؛ بلکه انقلابی دینی با یک رهبری دینی بود. دین ما دین سیاست، تربیت، بین المللی و اقتصادی است و قانون اساسی ما مبنایش سنت و عقل و اجماع است.

امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: ایمان به انسان ارزش و قداست می‌دهد؛ انسان منهای ایمان همان چهار پایا است، اگر ایمان نباشد انسان با بوش و دشمنان اسلام برابری می‌کند. کتاب همان قانون اساسی و میزان دستگاه قضایی است.

شایان به ذکر است، این مراسم به همت بسیج حقوق دانان قزوین برگزار شد که سردار آبنوش فرمانده سپاه صاحب الامر(عج)، طاهرخانی فرمانده سپاه قزوین و مدیر کل دادگستری استان قزوین و وکلا و قضات استان حضور داشتند./955/پ202/ج

ارسال نظرات