۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۹۱۵۶۹

روش‌های یکساله حفظ قرآن برای خردسالان مناسب نیست

خبرگزاری رسا ـ حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: برخی از مؤسسات قرآنی در تربیت حافظان قرآن روش‌های یکساله حفظ را دنبال می‌کنند که البته این روش‌ها به هیچ عنوان برای خردسالان مناسب نبوده و برای آنان بسیار سنگین است.
انس با قرآن
به گزارش خبرگزاری رسا، فاطمه زرین‌قلم، حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اهمیت حفظ قرآن از سنین خردسالی اظهار داشت: حفظ قرآن در دوران خردسالی از اهمیت بالایی برخوردار است به ویژه اگر حفظ قرآن برای خردسالان به صورت موضوعی باشد می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری بر روی آنها داشته و خروجی بهتری داشته باشد.
حافظ کل قرآن کریم در ادامه با یادآوری این‎که حفظ موضوعی آیات قرآن کمک می‌کند تا خردسالان یاد بگیرند با آیات قرآن صحبت کند، گفت: اگر خردسالان در سنین پایین قرآن را به صورت موضوعی یاد بگیرند بسیار خوب است و همان طور که در روایات و احادیث نیز داریم اگر کودکان از سنین پایین با قرآن انس بگیرند قرآن برای همیشه در ذهن آنها باقی می‌ماند و حتی در دوران بزرگسالی نیز آن را فراموش نمی‌کنند.
وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به روش‌های متعددی که از سوی مؤسسات قرآنی برای حفظ قرآن خردسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: برخی از موسسات قرآنی در تربیت حافظان قرآن روش‌های یکساله حفظ را دنبال می‌کنند که البته این روش‌ها به هیچ عنوان برای خردسالان مناسب نیست زیرا در حفظ یکساله هر حافظ باید روزی دو صفحه از قرآن را حفظ کند که این حجم برای یک روز بسیار سنگین است.
این حافظ قرآن 17 ساله با عنوان این مطلب که حفظ کل قرآن را در مدت یک سال به پایان رساندم، ادامه داد: حفظ یک‌ساله قرآن برای نوجوانان می‌تواند مناسب باشد اما برای کودکان و خردسالان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
وی افزود: بهتر است که خردسالان حجم بسیار کمی از آیات موضوعی قرآن را حفظ کنند و حفظ کل قرآن را در فاصله زمانی طولانی‌تری و در دوران نوجوانی انجام دهند.
زرین‌قلم در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری این‎که حفظ قرآن برای خردسالان باید در قالب بازی و قصه‌گویی انجام شود، ادامه داد: همانطور که پیامبر اکرم(ص) نیز توصیه داشته‌اند که در دوران خردسالی بچه‌ها را باید به حال خود رها کنید تا کودکی کنند، گفت: دوران خردسالی باید دوران آماده‌سازی خردسالان برای انس با قرآن باشد و زمانی که بچه‌ها وارد مدرسه شده و سواد خواندن و نوشتن یاد گرفتند، می‌توانند کم‌کم حفظ قرآن را آغاز کنند.
وی در پایان با اشاره به نرم‌افزارهای قرآنی و امکاناتی که در فضای مجازی برای آموزش قرآن وجود دارد، گفت: خانواده‌ها می‌توانند در سنین خردسالی، فرزندان خود را با استفاده از نرم‌افزارهای قرآنی و امکاناتی که در فضای مجازی وجود دارد با قرآن آشنا کنند و برنامه‌ریزی جدی خود برای حفظ قرآن از سوی فرزندان را در سنین بالاتر انجام دهند./9598/د102/ی
ارسال نظرات